Verkoop VR-headsets sterk toegenomen door Oculus Quest
Virtual Reality werd ooit aangekondigd als de revolutie van het gamen. Het gaf een nieuwe dimensie aan gamen die geen enkele console kon bereiken. Je wordt als speler namelijk midden in de actie gegooid, en ziet alles letterlijk voor je ogen gebeuren. Nintendo was de eerste die het in 1995 al een ambitieuze poging gaf met de Virtual Boy. Dat project flopte zwaar, omdat de technologie toen duidelijk nog niet klaar was en het ding ook gewoon letterlijk en figuurlijk pijn deed aan de ogen.
Ondertussen zijn we bijna 25 jaar verder en is het nog steeds wachten tot virtual reality daadwerkelijk voor de revolutie zorgt. Hoeveel mensen ken jij die een VR-headset in hun huiskamer hebben? Dat neemt niet weg dat de technologie spectaculair verbeterd is. De beeldkwaliteit die een VR-headset kan demonstreren zorgt voor een unieke ervaring. Deze clip van het spel ‘theBlu’ waarin je oog in oog staat met een walvis demonstreert dat. Maar toch kon de generatie headsets van 2016 de markt niet veroveren. Enkele redenen: te hoge aankoopprijs, de noodzaak aan een dure gamecomputer, de vaak onhandige aansluiting en de fysieke klachten die nog steeds optraden. De markt was nog niet klaar om virtual reality te omarmen.
De nieuwe generatie neemt over
Ondertussen zijn we weer een generatie VR-headsets verder. Veel grote spelers in de technologiesector leveren wel hun inspanningen om virtual reality mainstream te maken. Sony, HTC, Samsung tot zelfs Facebook, ze brachten allemaal wel een nieuwe headset uit recent. Volgens cijfers van het marketingonderzoekbureau Nielsen zou vooral die laatste het bijzonder goed doen. De Oculus Quest die in mei uitkwam schijnt toch een manier te vinden om de consument te overtuigen.
Facebook kocht Oculus in 2014 over voor 2 miljard dollar, en Facebook zag meteen een grote toekomst. Oculus zou niet enkel het gamen veranderen, maar ook onderwijs, geneeskunde en communicatie. Het zal nog even duren vooraleer dat gebeurt, maar Facebook lijkt wel de polepositie te nemen. Een handige troef die de Oculus bezit, is dat hij volledig draadloos is waardoor een computer niet meer noodzakelijk is. HTC heeft dit bij Vive Cosmos ook willen introduceren, maar is met een kostprijs van €699 een stuk duurder dan Oculus Quest (€549). Daarom lijkt Oculus Quest de beste keuze om je eerste stappen in een virtuele wereld te zetten.
Uit het rapport van Nielsen blijkt nog een andere vaststelling die de industrie hoop zal geven. Over alle sectoren heen spendeerden Amerikaanse bedrijven dit jaar 31% meer aan VR-technologie dan vorig jaar, zo’n 21 miljard dollar in totaal. De virtuele revolutie staat misschien nog niet voor de deur, maar van een evolutie mag er stilaan wel gesproken worden.
Virtual Reality werd ooit aangekondigd als de revolutie van het gamen. Het gaf een nieuwe dimensie aan gamen die geen enkele console kon bereiken. Je wordt als speler namelijk midden in de actie gegooid, en ziet alles letterlijk voor je ogen gebeuren. Nintendo was de eerste die het in 1995 al een ambitieuze poging gaf met de Virtual Boy. Dat project flopte zwaar, omdat de technologie toen duidelijk nog niet klaar was en het ding ook gewoon letterlijk en figuurlijk pijn deed aan de ogen.
Ondertussen zijn we bijna 25 jaar verder en is het nog steeds wachten tot virtual reality daadwerkelijk voor de revolutie zorgt. Hoeveel mensen ken jij die een VR-headset in hun huiskamer hebben? Dat neemt niet weg dat de technologie spectaculair verbeterd is. De beeldkwaliteit die een VR-headset kan demonstreren zorgt voor een unieke ervaring. Deze clip van het spel ‘theBlu’ waarin je oog in oog staat met een walvis demonstreert dat. Maar toch kon de generatie headsets van 2016 de markt niet veroveren. Enkele redenen: te hoge aankoopprijs, de noodzaak aan een dure gamecomputer, de vaak onhandige aansluiting en de fysieke klachten die nog steeds optraden. De markt was nog niet klaar om virtual reality te omarmen.
De nieuwe generatie neemt over
Ondertussen zijn we weer een generatie VR-headsets verder. Veel grote spelers in de technologiesector leveren wel hun inspanningen om virtual reality mainstream te maken. Sony, HTC, Samsung tot zelfs Facebook, ze brachten allemaal wel een nieuwe headset uit recent. Volgens cijfers van het marketingonderzoekbureau Nielsen zou vooral die laatste het bijzonder goed doen. De Oculus Quest die in mei uitkwam schijnt toch een manier te vinden om de consument te overtuigen.
Facebook kocht Oculus in 2014 over voor 2 miljard dollar, en Facebook zag meteen een grote toekomst. Oculus zou niet enkel het gamen veranderen, maar ook onderwijs, geneeskunde en communicatie. Het zal nog even duren vooraleer dat gebeurt, maar Facebook lijkt wel de polepositie te nemen. Een handige troef die de Oculus bezit, is dat hij volledig draadloos is waardoor een computer niet meer noodzakelijk is. HTC heeft dit bij Vive Cosmos ook willen introduceren, maar is met een kostprijs van €699 een stuk duurder dan Oculus Quest (€549). Daarom lijkt Oculus Quest de beste keuze om je eerste stappen in een virtuele wereld te zetten.
Uit het rapport van Nielsen blijkt nog een andere vaststelling die de industrie hoop zal geven. Over alle sectoren heen spendeerden Amerikaanse bedrijven dit jaar 31% meer aan VR-technologie dan vorig jaar, zo’n 21 miljard dollar in totaal. De virtuele revolutie staat misschien nog niet voor de deur, maar van een evolutie mag er stilaan wel gesproken worden.