Test

Dit is een popup

Google verwijdert meer dan 300 advertenties van Trump

Op Google en diens dochterwebsite YouTube zijn in de zomer meer dan 300 politieke advertenties vanuit het campagneteam van Trump verwijderd geweest.

De CEO van YouTube Susan Wojcicki was onlangs te gast bij het Amerikaanse mediakanaal CBS News over het beheren van politieke advertenties op haar sociale mediakanaal. Dat is vooral in Amerika met de aankomende verkiezingen een zeer controversieel thema. Politici vrezen dat ze een machtig middel kunnen zijn om leugens te verspreiden om kiezers te manipuleren omwille van de mogelijkheden ze veel exacter te richten tot de gewenste doelgroep dan televisieadvertenties. Uit het interview leerden we dat YouTube daadwerkelijk al politieke advertenties van het kanaal heeft verwijderd, voornamelijk vanuit het kamp van president Donald Trump. Die waren volgens Wojcicki in strijd met de huisregels van YouTube. Wojcicki voegde aan die opmerking toe dat die te vinden zijn in het transparantierapport dat Google ter beschikking stelt.

De journalisten van CBS News deden hun huiswerk en onderzochten dat transparantierapport. Daarin houdt Google een openbaar archief bij van alle politieke advertenties die op Google en YouTube zijn verschenen. Facebook heeft ook een dergelijk archief. Zulke archieven werden opengesteld na de heisa die ontstond door de vorige presidentsverkiezingen.

300 advertenties verwijderd

In het archief werden in totaal 300 advertenties voor en door Donald Trump teruggevonden die tijdens de zomermaanden werden verwijderd van zowel Google als YouTube. Het archief geeft onder andere informatie over hoelang de advertentie online stond alvorens ze verwijderd werd, hoeveel Google ervoor betaald werd en hoeveel mensen ze toch hebben weten te bereiken.

Waar het transparantierapport echter niet zo transparant over blijkt te zijn, is waarom de video’s juist verwijderd zijn. In andere woorden: welke huisregel exact verbroken werd. Het is daarom onduidelijk of de video’s daadwerkelijk verwijderd werden omwille van het verspreiden van foutieve informatie, dan wel over bijvoorbeeld een probleem met auteursrecht of ongepaste inhoud.

Trump en zijn team zullen ongetwijfeld nog wel eens van zich laten horen als dit nieuws hen bereikt. De campagneleider van Trump, Brad Parscale, uitte zich onder andere ook al heel kritisch ten aanzien van Twitters beslissing om politieke advertenties volledig te verbieden. Hij noemde die maatregel ‘linkse propaganda om de conservatieve vleugel het zwijgen op te leggen’. Die vraag kreeg de CEO van YouTube ook al voorgeschoteld. Daarop antwoordde ze dat de kritiek op sociale media evengoed vanuit de linkervleugel komt en dat er ook voorbeelden te vinden zijn van conservatieve politici die wel op een succesvolle manier gebruik weten te maken van het platform. De algoritmen van YouTube hebben geen besef van politieke bias en kunnen dan ook geen onderscheid maken tussen een Democraat of een Republikein.

Beperkingen

Google deed eind november al zijn beleid rond politieke advertenties uit de doeken, met name dan vooral voor de zoekmachine. Het zal de mogelijkheden tot het uitkiezen van een doelgroep flink beperken. Dat kan enkel nog maar op basis van demografische gegevens, en niet langer meer op basis van bezochte websites.

De CEO van YouTube Susan Wojcicki was onlangs te gast bij het Amerikaanse mediakanaal CBS News over het beheren van politieke advertenties op haar sociale mediakanaal. Dat is vooral in Amerika met de aankomende verkiezingen een zeer controversieel thema. Politici vrezen dat ze een machtig middel kunnen zijn om leugens te verspreiden om kiezers te manipuleren omwille van de mogelijkheden ze veel exacter te richten tot de gewenste doelgroep dan televisieadvertenties. Uit het interview leerden we dat YouTube daadwerkelijk al politieke advertenties van het kanaal heeft verwijderd, voornamelijk vanuit het kamp van president Donald Trump. Die waren volgens Wojcicki in strijd met de huisregels van YouTube. Wojcicki voegde aan die opmerking toe dat die te vinden zijn in het transparantierapport dat Google ter beschikking stelt.

De journalisten van CBS News deden hun huiswerk en onderzochten dat transparantierapport. Daarin houdt Google een openbaar archief bij van alle politieke advertenties die op Google en YouTube zijn verschenen. Facebook heeft ook een dergelijk archief. Zulke archieven werden opengesteld na de heisa die ontstond door de vorige presidentsverkiezingen.

300 advertenties verwijderd

In het archief werden in totaal 300 advertenties voor en door Donald Trump teruggevonden die tijdens de zomermaanden werden verwijderd van zowel Google als YouTube. Het archief geeft onder andere informatie over hoelang de advertentie online stond alvorens ze verwijderd werd, hoeveel Google ervoor betaald werd en hoeveel mensen ze toch hebben weten te bereiken.

Waar het transparantierapport echter niet zo transparant over blijkt te zijn, is waarom de video’s juist verwijderd zijn. In andere woorden: welke huisregel exact verbroken werd. Het is daarom onduidelijk of de video’s daadwerkelijk verwijderd werden omwille van het verspreiden van foutieve informatie, dan wel over bijvoorbeeld een probleem met auteursrecht of ongepaste inhoud.

Trump en zijn team zullen ongetwijfeld nog wel eens van zich laten horen als dit nieuws hen bereikt. De campagneleider van Trump, Brad Parscale, uitte zich onder andere ook al heel kritisch ten aanzien van Twitters beslissing om politieke advertenties volledig te verbieden. Hij noemde die maatregel ‘linkse propaganda om de conservatieve vleugel het zwijgen op te leggen’. Die vraag kreeg de CEO van YouTube ook al voorgeschoteld. Daarop antwoordde ze dat de kritiek op sociale media evengoed vanuit de linkervleugel komt en dat er ook voorbeelden te vinden zijn van conservatieve politici die wel op een succesvolle manier gebruik weten te maken van het platform. De algoritmen van YouTube hebben geen besef van politieke bias en kunnen dan ook geen onderscheid maken tussen een Democraat of een Republikein.

Beperkingen

Google deed eind november al zijn beleid rond politieke advertenties uit de doeken, met name dan vooral voor de zoekmachine. Het zal de mogelijkheden tot het uitkiezen van een doelgroep flink beperken. Dat kan enkel nog maar op basis van demografische gegevens, en niet langer meer op basis van bezochte websites.

googlepolitieke advertentiesociale mediatrumpyoutube

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!