Albert Heijn stopt tests algoritme waarvoor personeel foto in ondergoed moest sturen
Om hun personeel volgend jaar van een nieuwe outfit te voorzien, wilde de Nederlandse supermarktketen Albert Heijn experimenteren met een app die via algoritmen de perfecte kledingmaat voor elk personeelslid berekent. Als eerste was een filiaal in Nijmegen aan de beurt. Om deel te nemen aan het experiment, moest het personeel slechts een kleine bijdrage leveren: een foto doorsturen in ondergoed. Dat was nodig zodat het algoritme de contouren van het lichaam zo exact mogelijk kon inschatten.
Dat veroorzaakte de nodige opschudding en verwarring bij het personeel. Dat voelde zich toch niet zo heel comfortabel om zo’n foto naar hun werkgever op te sturen. In de mail die verstuurd was om het experiment uit te leggen, stond dat het gebruik van de app ‘essentieel en verplicht’ was. Daardoor had het personeel het gevoel dat zij niet anders konden.
Minderjarigen
Het was de krant NRC Handelsblad dat gisteren de bom deed ontploffen door het verhaal te publiceren. Autoriteit Persoonsgegevens, een instelling die waakt over het bewaren van persoonlijke data, was absoluut niet te spreken over het experiment. Ze begrijpen niet dat AH een dergelijke app gebruikt voor het bepalen van een kledingmaat. Dat kan op veel ‘minder ingrijpende’ manieren.
Zij maken zich vooral zorgen over het feit dat AH een database opslaat van personeelsleden met foto’s die ze liever niet verspreiden. Zeker in tijden waar datalekken met enige regelmaat voorvallen, valt die bezorgdheid wel te begrijpen. Het grootste knelpunt was voornamelijk het feit dat AH ook minderjarig personeel liet deelnemen aan het experiment, zoals bleek uit het artikel van NRC. Voor AP is dat onacceptabel, omdat minderjarigen een kwetsbare groep zijn wiens gegevens juist extra moeten beschermd worden.
Excuses voor de verwarring
Albert Heijn heeft daarop gisterenavond laat bekend gemaakt met onmiddellijke ingang te stoppen met het experiment. Ze verklaren aan NOS dat door een communicatiefout de indruk is gewekt dat personeelsleden verplicht waren de foto’s op te sturen. Zij benadrukken evenzeer dat elke foto die is doorgestuurd rechtstreeks is ingelezen door het algoritme van de app en dus geen enkele foto door menselijk personeel is bekeken. Zij excuseren zich voor de verwarring die ontstaan is.
Maar zelfs als werknemers vrijwillig zouden deelnemen, zou dat voor AP niet volstaan om het experiment te rechtvaardigen. Volgens hen is er bij een akkoord van werknemer aan werkgever omwille van de hiërarchische structuur nooit volledig sprake van een vrije keuze. Uit schrik om hun baan te verliezen, stemmen veel personeelsleden automatisch in.
Om hun personeel volgend jaar van een nieuwe outfit te voorzien, wilde de Nederlandse supermarktketen Albert Heijn experimenteren met een app die via algoritmen de perfecte kledingmaat voor elk personeelslid berekent. Als eerste was een filiaal in Nijmegen aan de beurt. Om deel te nemen aan het experiment, moest het personeel slechts een kleine bijdrage leveren: een foto doorsturen in ondergoed. Dat was nodig zodat het algoritme de contouren van het lichaam zo exact mogelijk kon inschatten.
Dat veroorzaakte de nodige opschudding en verwarring bij het personeel. Dat voelde zich toch niet zo heel comfortabel om zo’n foto naar hun werkgever op te sturen. In de mail die verstuurd was om het experiment uit te leggen, stond dat het gebruik van de app ‘essentieel en verplicht’ was. Daardoor had het personeel het gevoel dat zij niet anders konden.
Minderjarigen
Het was de krant NRC Handelsblad dat gisteren de bom deed ontploffen door het verhaal te publiceren. Autoriteit Persoonsgegevens, een instelling die waakt over het bewaren van persoonlijke data, was absoluut niet te spreken over het experiment. Ze begrijpen niet dat AH een dergelijke app gebruikt voor het bepalen van een kledingmaat. Dat kan op veel ‘minder ingrijpende’ manieren.
Zij maken zich vooral zorgen over het feit dat AH een database opslaat van personeelsleden met foto’s die ze liever niet verspreiden. Zeker in tijden waar datalekken met enige regelmaat voorvallen, valt die bezorgdheid wel te begrijpen. Het grootste knelpunt was voornamelijk het feit dat AH ook minderjarig personeel liet deelnemen aan het experiment, zoals bleek uit het artikel van NRC. Voor AP is dat onacceptabel, omdat minderjarigen een kwetsbare groep zijn wiens gegevens juist extra moeten beschermd worden.
Excuses voor de verwarring
Albert Heijn heeft daarop gisterenavond laat bekend gemaakt met onmiddellijke ingang te stoppen met het experiment. Ze verklaren aan NOS dat door een communicatiefout de indruk is gewekt dat personeelsleden verplicht waren de foto’s op te sturen. Zij benadrukken evenzeer dat elke foto die is doorgestuurd rechtstreeks is ingelezen door het algoritme van de app en dus geen enkele foto door menselijk personeel is bekeken. Zij excuseren zich voor de verwarring die ontstaan is.
Maar zelfs als werknemers vrijwillig zouden deelnemen, zou dat voor AP niet volstaan om het experiment te rechtvaardigen. Volgens hen is er bij een akkoord van werknemer aan werkgever omwille van de hiërarchische structuur nooit volledig sprake van een vrije keuze. Uit schrik om hun baan te verliezen, stemmen veel personeelsleden automatisch in.