Apple herovert Europees marktaandeel van Android in Q3
De nieuwe iPhones zijn inmiddels enkele weken verkrijgbaar in de winkels. Net als vorig jaar heeft de fabrikant uit Cupertino vastgehouden aan de formule om drie telefoons uit te brengen: de iPhone 11 als goedkope optie, de iPhone 11 Pro als premium variant, en de iPhone 11 Pro Max is de groteske versie van het premium exemplaar. Die strategie lijkt in de afgelopen Europese kwartaalcijfers Apple marktaandeel te bezorgen.
Apple marktaandeel Q3
Waar het marktaandeel van iPhones in het tweede kwartaal van 2019 met 17 procent daalde, mag Apple nu rekenen op een winst in (smartphone)marktaandeel van de top vijf Europese landen met 2 procent, waardoor het aandeel van 16,9 naar 18,9 procent verschuift. De informatie is afkomstig van databedrijf Kantar. In Australië boekte Apple zelfs een winst van 4,1 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal, waardoor het totaal op 39,6 procent uitkomt. De cijfers in Japan overtreffen daarentegen alles: het aandeel steeg met 10,3 procent naar 39,9 procent.
De nieuwe iPhone 11-serie van Apple is in de laatste week van het derde kwartaal op de markt verschenen. Volgens Kantar droegen de nieuwe iPhone-modellen in hun eerste week maar liefst 7,4 procent bij aan de totale iPhone-verkoop. Een indrukwekkend percentage, zeker wanneer je dat vergelijkt met de 6,6 procent van vorig jaar. De bestverkopende smartphone van het nieuwe trio is volgens de analisten zonder meer de goedkopere iPhone 11. Zowel de iPhone 11 Pro als de 11 Pro Max presteren echter zeker niet slecht, zo luidt het oordeel van Kantar.
Android daalt, Samsung groeit
Logischerwijs daalt het marktaandeel van Android door de groei van iOS. Ondanks dat het besturingssysteem van Google het afgelopen kwartaal zijn meerdere moet erkennen in iOS, weet fabrikant Samsung wel het snelst groeiende grote merk in Europa te zijn. Het marktaandeel van Samsung bedraagt in Q3 2019 38,4 procent, wat neerkomt op een stijging van maar liefst 5,9 procent. Redenen voor het succes zijn onder meer de Galaxy Note 10-serie en de vele succesvolle Galaxy A-telefoons die er te koop zijn.
De nieuwe midrange smartphones van Samsung bekleden maar liefst vijf van de tien topposities van bestverkochte modellen in Europa. De Galaxy A50, Galaxy A40 en Galaxy A20e bezetten zelfs de gehele top drie.
De nieuwe iPhones zijn inmiddels enkele weken verkrijgbaar in de winkels. Net als vorig jaar heeft de fabrikant uit Cupertino vastgehouden aan de formule om drie telefoons uit te brengen: de iPhone 11 als goedkope optie, de iPhone 11 Pro als premium variant, en de iPhone 11 Pro Max is de groteske versie van het premium exemplaar. Die strategie lijkt in de afgelopen Europese kwartaalcijfers Apple marktaandeel te bezorgen.
Apple marktaandeel Q3
Waar het marktaandeel van iPhones in het tweede kwartaal van 2019 met 17 procent daalde, mag Apple nu rekenen op een winst in (smartphone)marktaandeel van de top vijf Europese landen met 2 procent, waardoor het aandeel van 16,9 naar 18,9 procent verschuift. De informatie is afkomstig van databedrijf Kantar. In Australië boekte Apple zelfs een winst van 4,1 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal, waardoor het totaal op 39,6 procent uitkomt. De cijfers in Japan overtreffen daarentegen alles: het aandeel steeg met 10,3 procent naar 39,9 procent.
De nieuwe iPhone 11-serie van Apple is in de laatste week van het derde kwartaal op de markt verschenen. Volgens Kantar droegen de nieuwe iPhone-modellen in hun eerste week maar liefst 7,4 procent bij aan de totale iPhone-verkoop. Een indrukwekkend percentage, zeker wanneer je dat vergelijkt met de 6,6 procent van vorig jaar. De bestverkopende smartphone van het nieuwe trio is volgens de analisten zonder meer de goedkopere iPhone 11. Zowel de iPhone 11 Pro als de 11 Pro Max presteren echter zeker niet slecht, zo luidt het oordeel van Kantar.
Android daalt, Samsung groeit
Logischerwijs daalt het marktaandeel van Android door de groei van iOS. Ondanks dat het besturingssysteem van Google het afgelopen kwartaal zijn meerdere moet erkennen in iOS, weet fabrikant Samsung wel het snelst groeiende grote merk in Europa te zijn. Het marktaandeel van Samsung bedraagt in Q3 2019 38,4 procent, wat neerkomt op een stijging van maar liefst 5,9 procent. Redenen voor het succes zijn onder meer de Galaxy Note 10-serie en de vele succesvolle Galaxy A-telefoons die er te koop zijn.
De nieuwe midrange smartphones van Samsung bekleden maar liefst vijf van de tien topposities van bestverkochte modellen in Europa. De Galaxy A50, Galaxy A40 en Galaxy A20e bezetten zelfs de gehele top drie.