De Lijn start vanaf 2021 met zelfrijdende bussen in vier steden
Wat eerder nog verre toekomstplannen leken is voor De Lijn heel dichtbij. Onze Vlaamse vervoersmaatschappij wil namelijk vanaf 2021 al met een proefproject starten waarbij het zelfrijdende bussen gaat inzetten in Antwerpen, Mechelen, Leuven en Genk.
De Lijn
Wat verstaat De Lijn onder een zelfrijdende bus? ‘Een traag rijdend voertuig met een vast traject waarbij er een verlaagde verkeerscomplexiteit is’. Het voertuig kan zelf sturen, remmen en zelfstandig versnellen zonder dat er een menselijke bestuurder aan te pas komt. Natuurlijk wordt de bus wel constant in de gaten gehouden vanuit een centrale verkeerskamer. Wanneer nodig, kan er dan worden ingegrepen.
Samenwerking
Om die zelfrijdende bus te ontwikkelen deed de Vlaamse vervoersmaatschappij beroep op vijf mogelijke partners. Die partners zijn het Nederlandse 2GetThere, Scania België, Navya-VSE, Local Motors en tot slot het Frans-Belgische Easymile-Systra. Die constructeurs zouden vier maanden de tijd hebben om een voorstel in te dienen. Nadien zal De Lijn op basis van de voorstellen gaan onderhandelen met de juiste partner.
Zoals gezegd wil de lijn vanaf 2021 met dit project van start gaan. Uiteraard hangt het één en ander af van de ontwikkeling en samenwerking tussen de partners. In het proefproject zal de geselecteerde partner moeten aantonen dan zijn autonome shuttle veilig het verkeer in kan. Op basis van die resultaten kan de Vlaamse vervoersmaatschappij dan beslissen om het project verder te zetten en de zelfrijdende bussen verder te ontwikkelen.
Wat eerder nog verre toekomstplannen leken is voor De Lijn heel dichtbij. Onze Vlaamse vervoersmaatschappij wil namelijk vanaf 2021 al met een proefproject starten waarbij het zelfrijdende bussen gaat inzetten in Antwerpen, Mechelen, Leuven en Genk.
De Lijn
Wat verstaat De Lijn onder een zelfrijdende bus? ‘Een traag rijdend voertuig met een vast traject waarbij er een verlaagde verkeerscomplexiteit is’. Het voertuig kan zelf sturen, remmen en zelfstandig versnellen zonder dat er een menselijke bestuurder aan te pas komt. Natuurlijk wordt de bus wel constant in de gaten gehouden vanuit een centrale verkeerskamer. Wanneer nodig, kan er dan worden ingegrepen.
Samenwerking
Om die zelfrijdende bus te ontwikkelen deed de Vlaamse vervoersmaatschappij beroep op vijf mogelijke partners. Die partners zijn het Nederlandse 2GetThere, Scania België, Navya-VSE, Local Motors en tot slot het Frans-Belgische Easymile-Systra. Die constructeurs zouden vier maanden de tijd hebben om een voorstel in te dienen. Nadien zal De Lijn op basis van de voorstellen gaan onderhandelen met de juiste partner.
Zoals gezegd wil de lijn vanaf 2021 met dit project van start gaan. Uiteraard hangt het één en ander af van de ontwikkeling en samenwerking tussen de partners. In het proefproject zal de geselecteerde partner moeten aantonen dan zijn autonome shuttle veilig het verkeer in kan. Op basis van die resultaten kan de Vlaamse vervoersmaatschappij dan beslissen om het project verder te zetten en de zelfrijdende bussen verder te ontwikkelen.