Facebook sluit overeenkomst met nieuwsuitgevers voor News-sectie
Het is op zich niet nieuw. Facebook probeert al jaren nieuwsdiensten en artikels beter te integreren in zijn sociale mediaplatform. Een aantal jaren geleden kwam het nog met een nieuwe functie waarbij uitgevers artikels rechtstreeks in het platform konden schrijven en publiceren. Echter werd die functie niet gebruikt aangezien er op die manier geen verkeer naar de eigen websites meer was.
Uitgeverij Facebook
Nu wil Facebook opnieuw een poging doen om de integratie van nieuwsberichten te verbeteren. Daarvoor heeft het een overeenkomst gesloten met verschillende grote uitgeverijen zoals Buzzfeed, The Washington Post en The New York Times of Business Insider. U leest het al, momenteel gaat het nog allemaal om Amerikaanse uitgevers.
Vorige week kwam The Wall Street Journal met dat nieuws naar buiten. Die laatste is een onderdeel van News Corp. Ook een uitgeverij die onderdeel uitmaakt van Facebook’s ‘nieuwsdeal’.
Aparte tab
Volgens The Wall Street Journal gaat Facebook een individuele tab voorzien in de applicatie. De uitgever kan zo zijn gewenste content daartussen plaatsen waardoor gebruikers een beter overzicht hebben. Per geplaatste content krijgen de uitgeverijen een bepaalde commissie. Die bedragen zijn uiteraard niet gekend.
Toch is het goed om te zien dat het bedrijf eindelijk meer aandacht geeft aan een nieuwssectie. Zoals vele socialemediaplatformen moet ook Facebook opboksen tegen fake news. Door alles mooi bij elkaar onder te brengen verkleint het platform die kans op fake news al aanzienlijk.
Het is op zich niet nieuw. Facebook probeert al jaren nieuwsdiensten en artikels beter te integreren in zijn sociale mediaplatform. Een aantal jaren geleden kwam het nog met een nieuwe functie waarbij uitgevers artikels rechtstreeks in het platform konden schrijven en publiceren. Echter werd die functie niet gebruikt aangezien er op die manier geen verkeer naar de eigen websites meer was.
Uitgeverij Facebook
Nu wil Facebook opnieuw een poging doen om de integratie van nieuwsberichten te verbeteren. Daarvoor heeft het een overeenkomst gesloten met verschillende grote uitgeverijen zoals Buzzfeed, The Washington Post en The New York Times of Business Insider. U leest het al, momenteel gaat het nog allemaal om Amerikaanse uitgevers.
Vorige week kwam The Wall Street Journal met dat nieuws naar buiten. Die laatste is een onderdeel van News Corp. Ook een uitgeverij die onderdeel uitmaakt van Facebook’s ‘nieuwsdeal’.
Aparte tab
Volgens The Wall Street Journal gaat Facebook een individuele tab voorzien in de applicatie. De uitgever kan zo zijn gewenste content daartussen plaatsen waardoor gebruikers een beter overzicht hebben. Per geplaatste content krijgen de uitgeverijen een bepaalde commissie. Die bedragen zijn uiteraard niet gekend.
Toch is het goed om te zien dat het bedrijf eindelijk meer aandacht geeft aan een nieuwssectie. Zoals vele socialemediaplatformen moet ook Facebook opboksen tegen fake news. Door alles mooi bij elkaar onder te brengen verkleint het platform die kans op fake news al aanzienlijk.