Dit is Volvo’s eerste elektrische wagen: de XC40 Recharge
De Zweedse autobouwer Volvo heeft in principe al een reeks plug-in hybrides. Toch heeft het merk zich tot op vandaag nooit gewaagd aan een volwaardig elektrische wagen. De laatste weken stuurde de autobouwer verschillende prikkelende details de wereld in. Vandaag bracht het designermerk duidelijkheid. Dit is de elektrische Volvo XC40 Recharge.
Volvo XC40 Recharge
Recharge. Dat wordt het overkoepelende ‘merk’ dat Volvo voor al zijn elektrische- en plug-in hybridewagens zal gebruiken. Zoals Volvo eerder aangaf, is de XC40 Recharge de eerste wagen wereldwijd die het Android Automotive-systeem zal aanbieden. Infotainment is heel belangrijk voor het automerk, vertelt de topman. Daarvoor werkte de autobouwer nauw samen met Google.
Al deze Googlediensten moeten de bestuurder het een stuk gemakkelijker maken. Van het opzoeken van oplaadpunten tot je favoriete liedjes. Google Assistant kan het allemaal.
Specificaties
Als eerste benadrukte Volvo dat de wagen na aankoop alleen maar beter wordt. Zoals het merk eerder al prijsgaf zal de XC40 Recharge – zoals bij Tesla – OTA updates ontvangen. Je wagen kan dus alleen maar meer waard worden. De batterij zit in het centrum onderaan de wagen waardoor er vooraan plaats is voor een enorme ‘frunk’. Daar kan een reservewiel in.
De batterij kan worden opgeladen tot 80% in 40 minuten met een snellader en is 87 kW groot. Verder levert diezelfde batterij de XC40 Recharge zo’n 408 pk en vlieg je van 0-100 km/u in amper 4,9 seconden. Niet te vergeten: het bereik van deze Recharge is 400 km. Daarmee doet Volvo het beter dan de meeste elektrische SUV’s.
Als laatste haalt het bedrijf de superieure veiligheid van zijn XC40 Recharge aan. ‘Een Volvo moet altijd veilig zijn’. Om een elektrische wagen veilig te maken kwam de Zweedse autobouwer voor heel wat uitdagingen te staan. De wagen krijgt daarvoor een splinternieuw softwaresysteem dat de omgeving constant analyseert en waarschuwt bij gevaar.
Vanaf wanneer is de XC40 Recharge te koop? Vanaf begin 2020. Een meer specifieke datum werd niet vrijgegeven.
‘De toekomst is elektrisch. We zijn super trots om hier aan deel te mogen nemen’.
Recharge
Naast de XC40 Recharge brengt de autobouwer ook al zijn plug-in hybrides onder het Rechargemerk. Vanaf vandaag zal de autobouwer onder deze naam naar de buitenwereld communiceren. De komende vijf jaar gaat het bedrijf elk model herlanceren naar een elektrische versie. Ook de XC90 zal dus binnenkort beschikbaar zijn in een volwaardig elektrische versie.
Extra
‘Summits are not enough’ was de oneliner waarmee CEO Samuelsson begon. Het bedrijf wil daarmee de vinger op de wonde leggen. Het heeft geen zin om jaar na jaar rond te tafel te gaan zitten en hopen dat praten uiteindelijk zal leiden tot verbetering. In het kort; Volvo wil vooral ‘doen’. Samuelsson beschrijft het als ‘concrete actie’.
Samuelsson benadrukt dat er 50 jaar geleden 1.300 verkeersdoden waren in Zweden met zo’n 2 miljoen wagens op de weg. Vandaag zijn dat er minder dan 300 met meer dan 5 miljoen wagens op de weg. De autobouwer streeft uiteindelijk naar nul verkeersdoden.
De Zweedse autobouwer Volvo heeft in principe al een reeks plug-in hybrides. Toch heeft het merk zich tot op vandaag nooit gewaagd aan een volwaardig elektrische wagen. De laatste weken stuurde de autobouwer verschillende prikkelende details de wereld in. Vandaag bracht het designermerk duidelijkheid. Dit is de elektrische Volvo XC40 Recharge.
Volvo XC40 Recharge
Recharge. Dat wordt het overkoepelende ‘merk’ dat Volvo voor al zijn elektrische- en plug-in hybridewagens zal gebruiken. Zoals Volvo eerder aangaf, is de XC40 Recharge de eerste wagen wereldwijd die het Android Automotive-systeem zal aanbieden. Infotainment is heel belangrijk voor het automerk, vertelt de topman. Daarvoor werkte de autobouwer nauw samen met Google.
Al deze Googlediensten moeten de bestuurder het een stuk gemakkelijker maken. Van het opzoeken van oplaadpunten tot je favoriete liedjes. Google Assistant kan het allemaal.
Specificaties
Als eerste benadrukte Volvo dat de wagen na aankoop alleen maar beter wordt. Zoals het merk eerder al prijsgaf zal de XC40 Recharge – zoals bij Tesla – OTA updates ontvangen. Je wagen kan dus alleen maar meer waard worden. De batterij zit in het centrum onderaan de wagen waardoor er vooraan plaats is voor een enorme ‘frunk’. Daar kan een reservewiel in.
De batterij kan worden opgeladen tot 80% in 40 minuten met een snellader en is 87 kW groot. Verder levert diezelfde batterij de XC40 Recharge zo’n 408 pk en vlieg je van 0-100 km/u in amper 4,9 seconden. Niet te vergeten: het bereik van deze Recharge is 400 km. Daarmee doet Volvo het beter dan de meeste elektrische SUV’s.
Als laatste haalt het bedrijf de superieure veiligheid van zijn XC40 Recharge aan. ‘Een Volvo moet altijd veilig zijn’. Om een elektrische wagen veilig te maken kwam de Zweedse autobouwer voor heel wat uitdagingen te staan. De wagen krijgt daarvoor een splinternieuw softwaresysteem dat de omgeving constant analyseert en waarschuwt bij gevaar.
Vanaf wanneer is de XC40 Recharge te koop? Vanaf begin 2020. Een meer specifieke datum werd niet vrijgegeven.
‘De toekomst is elektrisch. We zijn super trots om hier aan deel te mogen nemen’.
Recharge
Naast de XC40 Recharge brengt de autobouwer ook al zijn plug-in hybrides onder het Rechargemerk. Vanaf vandaag zal de autobouwer onder deze naam naar de buitenwereld communiceren. De komende vijf jaar gaat het bedrijf elk model herlanceren naar een elektrische versie. Ook de XC90 zal dus binnenkort beschikbaar zijn in een volwaardig elektrische versie.
Extra
‘Summits are not enough’ was de oneliner waarmee CEO Samuelsson begon. Het bedrijf wil daarmee de vinger op de wonde leggen. Het heeft geen zin om jaar na jaar rond te tafel te gaan zitten en hopen dat praten uiteindelijk zal leiden tot verbetering. In het kort; Volvo wil vooral ‘doen’. Samuelsson beschrijft het als ‘concrete actie’.
Samuelsson benadrukt dat er 50 jaar geleden 1.300 verkeersdoden waren in Zweden met zo’n 2 miljoen wagens op de weg. Vandaag zijn dat er minder dan 300 met meer dan 5 miljoen wagens op de weg. De autobouwer streeft uiteindelijk naar nul verkeersdoden.