Shell: ‘Waterstof is de ideale technologie voor auto’s’
Een opmerkelijke uitspraak vanuit één van de grootste oliemaatschappijen ter wereld. Charles Holliday, president-commissaris bij Shell, stelt dat waterstof de ideale technologie is om de uitstoot van koolstofdioxide wereldwijd terug te dringen.
Shell in Tokio
Op een klimaat- en innovatieforum in Tokio zei Holliday dat de Nederlandse oliemaatschappij een slordige twee miljard euro gaat investeren in projecten die rond waterstof werken. Het is al langer geweten dat er meer toekomst zit in waterstof dan in elektriciteit, althans als het op mobiliteit aankomt. Maar volgens Holliday is er vandaag de dag nog niet de juiste regelgeving om de wereld meer te doen inzetten op waterstof.
Huidig CEO Ben Van Beurden vertelde dan weer dat het opmerkelijk is dat steeds meer oliebedrijven zich mengen in de klimaatdiscussie. Steeds meer maatschappijen zien het nut in een transitie van energie op basis van olie naar waterstof of elektriciteit. Verder gaf Van Beurden nog aan dat er een wereldwijd handelssysteem voor uitstootrechten nodig is. Volgens Van Beurden zou dat laatste een opmerkelijke versnelling kunnen betekenen in de huidige klimaatdiscussie.
Interesse in gas
Maar Shell zet niet alleen in op waterstof. Het bedrijf wil ook door middel van gas de wereldwijde CO2-uitstoot gaan verminderen. Een onderdeel van die nieuwe strategie is het akkoord met het Britse Hudson Energy Supply. Shell nam overlaatst het bedrijf over voor 11.7 miljoen euro om zijn transitie naar milieuvriendelijke brandstoffen waar te maken.
Intussen is CEO Van Beurden bezig om wereldwijd de transitie van Shell te gaan verkondigen. Zijn persoonlijke visie en die van Shell stellen dat er meer wereldwijde samenwerking nodig is om de uitstoot en daarmee de opwarming van de aarde tegen te gaan.
Van Beurden benadrukt ook dat het geen zin heeft om oliemaatschappijen alle schuld te geven. Ter verdediging laat de CEO nog weten dat Shell en vele andere bedrijven steeds meer investeren in windmolenparken, elektrische wagens en waterstof. Natuurlijk is dat relatief. Intussen pompt het bedrijf nog steeds miljarden euro’s in de ontwikkeling van fossiele brandstoffen.
Een opmerkelijke uitspraak vanuit één van de grootste oliemaatschappijen ter wereld. Charles Holliday, president-commissaris bij Shell, stelt dat waterstof de ideale technologie is om de uitstoot van koolstofdioxide wereldwijd terug te dringen.
Shell in Tokio
Op een klimaat- en innovatieforum in Tokio zei Holliday dat de Nederlandse oliemaatschappij een slordige twee miljard euro gaat investeren in projecten die rond waterstof werken. Het is al langer geweten dat er meer toekomst zit in waterstof dan in elektriciteit, althans als het op mobiliteit aankomt. Maar volgens Holliday is er vandaag de dag nog niet de juiste regelgeving om de wereld meer te doen inzetten op waterstof.
Huidig CEO Ben Van Beurden vertelde dan weer dat het opmerkelijk is dat steeds meer oliebedrijven zich mengen in de klimaatdiscussie. Steeds meer maatschappijen zien het nut in een transitie van energie op basis van olie naar waterstof of elektriciteit. Verder gaf Van Beurden nog aan dat er een wereldwijd handelssysteem voor uitstootrechten nodig is. Volgens Van Beurden zou dat laatste een opmerkelijke versnelling kunnen betekenen in de huidige klimaatdiscussie.
Interesse in gas
Maar Shell zet niet alleen in op waterstof. Het bedrijf wil ook door middel van gas de wereldwijde CO2-uitstoot gaan verminderen. Een onderdeel van die nieuwe strategie is het akkoord met het Britse Hudson Energy Supply. Shell nam overlaatst het bedrijf over voor 11.7 miljoen euro om zijn transitie naar milieuvriendelijke brandstoffen waar te maken.
Intussen is CEO Van Beurden bezig om wereldwijd de transitie van Shell te gaan verkondigen. Zijn persoonlijke visie en die van Shell stellen dat er meer wereldwijde samenwerking nodig is om de uitstoot en daarmee de opwarming van de aarde tegen te gaan.
Van Beurden benadrukt ook dat het geen zin heeft om oliemaatschappijen alle schuld te geven. Ter verdediging laat de CEO nog weten dat Shell en vele andere bedrijven steeds meer investeren in windmolenparken, elektrische wagens en waterstof. Natuurlijk is dat relatief. Intussen pompt het bedrijf nog steeds miljarden euro’s in de ontwikkeling van fossiele brandstoffen.