Test

Dit is een popup

Nieuws

McDonald’s gaat digitale spraakassistent in België introduceren

McDonalds gaat in 2020 de restaurants in België volop digitaliseren. Een nieuwigheid die we mogen verwachten, zijn digitale spraakassistenten.

Maak je af en toe wel eens mee dat je bij de drive-in van McDonalds een verkeerde hamburger krijgt? Dat probleem wil McDonald’s oplossen aan de hand van digitale spraakassistenten. De fastfoodketen verwacht deze vanaf volgend jaar in zijn restaurants te kunnen introduceren.

Het project wordt in de Verenigde Staten al volop getest. Uit die testen blijkt dat met een digitale spraakassistent minder verwarring en bijgevolg minder fouten optreden. De assistent is net zoals haar bekende voorgangers zelflerend en kan dialecten onderscheiden. McDonald’s wil in de toekomst deze spraakassistent zelfs in verschillende talen aanbieden. Of ze een sexy naam zoals Alexa of Siri zal krijgen, daar heeft McDonald’s nog geen details over vrijgegeven.

Het is lang niet de enige digitale verandering die McDonald’s wil doorvoeren. We werden al getrakteerd op digitale bestelzuilen. Daarmee kunnen klanten hun menu samenstellen en betalen. Andere fastfoodketens zoals Burger King voerden dit systeem ook al in. McDonald’s wil deze zuilen in de komende jaren slimmer maken. Klanten krijgen de mogelijkheid om zich te identificeren, mits ze hun toestemming geven. De zuilen zullen dan eerdere bestellingen onthouden en op basis daarvan je persoonlijke suggesties geven. De zuilen moeten ook gerechten tonen in functie van het weer en/of het tijdstip. McDonald’s zal vanaf 2020 deze veranderingen mondjesmaat introduceren, zodat de restaurants in 2021 of ten laatste 2022 gedigitaliseerd zijn.

Digitale bestelzuilen in McDonald’s. Afbeelding: desarc.nl

Geen ontpersoonlijking

Een kritiek die tegenstanders op de toenemende digitalisering hebben, is dat ze het dagelijkse leven minder persoonlijk maakt. McDonalds claimt dat het bij elke innovatie de balans tussen het digitale en het menselijke blijft bewaren. De digitale assistent zal enkel dienen om bestellingen correct af te nemen. Afhalen en betalen zal nog altijd bij menselijk personeel gebeuren. Ook bij digitale bestelzuilen moet het afleveren van de bestelling nog steeds door mensen gebeuren.

Een ander gegeven is het vervangen van menselijk personeel door digitale assistenten. Bij McDonald’s erkennen ze dat digitale innovatie onvermijdelijk het afvloeien van personeelsleden tot gevolg heeft. Maar ze benadrukken eveneens dat het uiteindelijk netto juist meer nieuwe jobs zal opleveren, omdat al deze technologie moet ontwikkeld en onderhouden worden.

McDonald’s zoekt ICT-personeel

Die nieuwe jobs willen ze nu volop invullen. McDonald’s is op zoek naar 500 nieuwe krachten in de ICT-sector. Ben je ICT’er en op zoek naar een nieuwe uitdaging? Dan zal je McDonald’s wel eens tegenkomen op LinkedIn, of Google Assistant.

Maak je af en toe wel eens mee dat je bij de drive-in van McDonalds een verkeerde hamburger krijgt? Dat probleem wil McDonald’s oplossen aan de hand van digitale spraakassistenten. De fastfoodketen verwacht deze vanaf volgend jaar in zijn restaurants te kunnen introduceren.

Het project wordt in de Verenigde Staten al volop getest. Uit die testen blijkt dat met een digitale spraakassistent minder verwarring en bijgevolg minder fouten optreden. De assistent is net zoals haar bekende voorgangers zelflerend en kan dialecten onderscheiden. McDonald’s wil in de toekomst deze spraakassistent zelfs in verschillende talen aanbieden. Of ze een sexy naam zoals Alexa of Siri zal krijgen, daar heeft McDonald’s nog geen details over vrijgegeven.

Het is lang niet de enige digitale verandering die McDonald’s wil doorvoeren. We werden al getrakteerd op digitale bestelzuilen. Daarmee kunnen klanten hun menu samenstellen en betalen. Andere fastfoodketens zoals Burger King voerden dit systeem ook al in. McDonald’s wil deze zuilen in de komende jaren slimmer maken. Klanten krijgen de mogelijkheid om zich te identificeren, mits ze hun toestemming geven. De zuilen zullen dan eerdere bestellingen onthouden en op basis daarvan je persoonlijke suggesties geven. De zuilen moeten ook gerechten tonen in functie van het weer en/of het tijdstip. McDonald’s zal vanaf 2020 deze veranderingen mondjesmaat introduceren, zodat de restaurants in 2021 of ten laatste 2022 gedigitaliseerd zijn.

Digitale bestelzuilen in McDonald’s. Afbeelding: desarc.nl

Geen ontpersoonlijking

Een kritiek die tegenstanders op de toenemende digitalisering hebben, is dat ze het dagelijkse leven minder persoonlijk maakt. McDonalds claimt dat het bij elke innovatie de balans tussen het digitale en het menselijke blijft bewaren. De digitale assistent zal enkel dienen om bestellingen correct af te nemen. Afhalen en betalen zal nog altijd bij menselijk personeel gebeuren. Ook bij digitale bestelzuilen moet het afleveren van de bestelling nog steeds door mensen gebeuren.

Een ander gegeven is het vervangen van menselijk personeel door digitale assistenten. Bij McDonald’s erkennen ze dat digitale innovatie onvermijdelijk het afvloeien van personeelsleden tot gevolg heeft. Maar ze benadrukken eveneens dat het uiteindelijk netto juist meer nieuwe jobs zal opleveren, omdat al deze technologie moet ontwikkeld en onderhouden worden.

McDonald’s zoekt ICT-personeel

Die nieuwe jobs willen ze nu volop invullen. McDonald’s is op zoek naar 500 nieuwe krachten in de ICT-sector. Ben je ICT’er en op zoek naar een nieuwe uitdaging? Dan zal je McDonald’s wel eens tegenkomen op LinkedIn, of Google Assistant.

digitale spraakassistentmcdonalds

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!