Autoplay-advertenties van Youtube nu ook te zien op smart-tv’s
Autoplay-advertenties zijn al langer een courante praktijk op de internetversie en de mobiele app van Youtube. Deze ads spelen automatisch af wanneer je een video wil bekijken. Vaak hebt u na enkele seconden wel de mogelijkheid deze ad over te slaan. Deze advertentievorm heet Masthead, die door adverteerders kunnen gekocht worden en gelinkt aan de URL van een video.
Google wil deze automatische advertenties nu ook tonen op de smart-tv app van Youtube. Hoewel dit project nog in de bèta-fase zit, is Google dit al wereldwijd aan het testen. Het plan is om hier vanaf volgende week woensdag officieel mee te starten.
‘Unieke tv-ervaring voor adverteerders’
Via deze nieuwe vorm van adverteren wil YouTube naar eigen zeggen ook voor adverteerders een ‘unieke tv-ervaring’ creëren. Via de televisie-app kunnen kijkers hun favoriete videocontents op hun televisie bekijken. Volgens de officiële blog van YouTube is televisie hun snelst groeiende kanaal, en zouden wereldwijd dagelijks meer dan 250 miljoen uren YouTube-video’s op smart-tv’s worden bekeken.
Google wil dus nu adverteerders de mogelijkheid bieden mee op de trein van smart-tv’s te springen. Het principe zal hetzelfde werken als het Masthead advertentiemodel voor de mobiele en internetversie. Wanneer iemand de app op de smart-tv opent, zal een advertentie bovenaan het startscherm getoond worden. Na enkele seconden begint de advertentie automatisch (maar wel geluidloos) af te spelen. De kijker kan er dus in feite niet aan ontsnappen.
Hoewel het project nog in de testfase zit, biedt YouTube bedrijven al de kans om van de bèta gebruik te maken. Ford was alvast één van de eerste bedrijven om het uit te proberen. Volgens een studie uitgevoerd door Google en het reclamebureau MediaScience, moet het zien van reclame op Youtube leiden tot een effectievere merkherinnering dan bij reclame op lineaire tv.
Recent toonde een studie aan dat ook via smart-tv’s persoonlijke data van gebruikers worden gelekt. Google werd meermaals genoemd in het onderzoeksrapport.
Autoplay-advertenties zijn al langer een courante praktijk op de internetversie en de mobiele app van Youtube. Deze ads spelen automatisch af wanneer je een video wil bekijken. Vaak hebt u na enkele seconden wel de mogelijkheid deze ad over te slaan. Deze advertentievorm heet Masthead, die door adverteerders kunnen gekocht worden en gelinkt aan de URL van een video.
Google wil deze automatische advertenties nu ook tonen op de smart-tv app van Youtube. Hoewel dit project nog in de bèta-fase zit, is Google dit al wereldwijd aan het testen. Het plan is om hier vanaf volgende week woensdag officieel mee te starten.
‘Unieke tv-ervaring voor adverteerders’
Via deze nieuwe vorm van adverteren wil YouTube naar eigen zeggen ook voor adverteerders een ‘unieke tv-ervaring’ creëren. Via de televisie-app kunnen kijkers hun favoriete videocontents op hun televisie bekijken. Volgens de officiële blog van YouTube is televisie hun snelst groeiende kanaal, en zouden wereldwijd dagelijks meer dan 250 miljoen uren YouTube-video’s op smart-tv’s worden bekeken.
Google wil dus nu adverteerders de mogelijkheid bieden mee op de trein van smart-tv’s te springen. Het principe zal hetzelfde werken als het Masthead advertentiemodel voor de mobiele en internetversie. Wanneer iemand de app op de smart-tv opent, zal een advertentie bovenaan het startscherm getoond worden. Na enkele seconden begint de advertentie automatisch (maar wel geluidloos) af te spelen. De kijker kan er dus in feite niet aan ontsnappen.
Hoewel het project nog in de testfase zit, biedt YouTube bedrijven al de kans om van de bèta gebruik te maken. Ford was alvast één van de eerste bedrijven om het uit te proberen. Volgens een studie uitgevoerd door Google en het reclamebureau MediaScience, moet het zien van reclame op Youtube leiden tot een effectievere merkherinnering dan bij reclame op lineaire tv.
Recent toonde een studie aan dat ook via smart-tv’s persoonlijke data van gebruikers worden gelekt. Google werd meermaals genoemd in het onderzoeksrapport.