Botsing tussen SpaceX en ESA Aeolus satelliet vermeden
Niet alleen op de openbare weg zijn aanrijdingen mogelijk, ook in de ruimte bestaat de kans dat twee objecten tegen elkaar vliegen. Eerder vandaag was dit bijna het geval tussen de Starlink 44 satelliet van SpaceX, het ruimtebedrijf van Elon Musk, en de Aeolus, een satelliet van van het Europese ruimteagentschap ESA. Deze laatste kon een aanvlieging echter 100% zeker vermijden. SpaceX deed niets.
Sandra Bullock
Je hoeft je niet meteen rampscenario’s zoals in de film Gravity inbeelden, want de kans dat het effectief tot een crash tussen beide satellieten ging komen was zeer klein. ESA experts berekenden een kans van 1 in 1000 dat het tot een botsing zou komen tussen de twee ruimtetuigen. Dat lijkt misschien niet veel, maar een 0,1 procent kans is genoeg om je zorgen te maken als ingenieur.
For the first time ever, ESA has performed a 'collision avoidance manoeuvre' to protect one of its satellites from colliding with a 'mega constellation'#SpaceTraffic pic.twitter.com/kmXvAgpj1U
— ESA Operations (@esaoperations) September 2, 2019
SpaceX ondernam geen actie
Volgens ESA werd SpaceX onmiddellijk geïnformeerd, maar besloot het ruimtebedrijf geen actie te ondernemen. ESA besloot dan om de thrusters van de Aeolus even in te schakelen om zo de kans tot nul te verminderen. Deze actie gebeurde zo’n halve omwenteling voor de mogelijke botsing.
De SpaceX-satelliet zou automatische systemen hebben die botsingen moeten vermijden, maar het is niet duidelijk waarom deze niet gebruikt werden. ESA wil in de toekomst AI gaan gebruiken om dit soort situaties op te lossen, maar momenteel moeten aanpassingen zoals deze manueel gebeuren door de ingenieurs van het ruimteagentschap. Duidelijke regels voor dit soort high-end apparatuur zijn er niet en men vraagt zich dan ook af of het niet tijd is voor internationale afspraken rond ruimteverkeer.
Niet alleen op de openbare weg zijn aanrijdingen mogelijk, ook in de ruimte bestaat de kans dat twee objecten tegen elkaar vliegen. Eerder vandaag was dit bijna het geval tussen de Starlink 44 satelliet van SpaceX, het ruimtebedrijf van Elon Musk, en de Aeolus, een satelliet van van het Europese ruimteagentschap ESA. Deze laatste kon een aanvlieging echter 100% zeker vermijden. SpaceX deed niets.
Sandra Bullock
Je hoeft je niet meteen rampscenario’s zoals in de film Gravity inbeelden, want de kans dat het effectief tot een crash tussen beide satellieten ging komen was zeer klein. ESA experts berekenden een kans van 1 in 1000 dat het tot een botsing zou komen tussen de twee ruimtetuigen. Dat lijkt misschien niet veel, maar een 0,1 procent kans is genoeg om je zorgen te maken als ingenieur.
For the first time ever, ESA has performed a 'collision avoidance manoeuvre' to protect one of its satellites from colliding with a 'mega constellation'#SpaceTraffic pic.twitter.com/kmXvAgpj1U
— ESA Operations (@esaoperations) September 2, 2019
SpaceX ondernam geen actie
Volgens ESA werd SpaceX onmiddellijk geïnformeerd, maar besloot het ruimtebedrijf geen actie te ondernemen. ESA besloot dan om de thrusters van de Aeolus even in te schakelen om zo de kans tot nul te verminderen. Deze actie gebeurde zo’n halve omwenteling voor de mogelijke botsing.
De SpaceX-satelliet zou automatische systemen hebben die botsingen moeten vermijden, maar het is niet duidelijk waarom deze niet gebruikt werden. ESA wil in de toekomst AI gaan gebruiken om dit soort situaties op te lossen, maar momenteel moeten aanpassingen zoals deze manueel gebeuren door de ingenieurs van het ruimteagentschap. Duidelijke regels voor dit soort high-end apparatuur zijn er niet en men vraagt zich dan ook af of het niet tijd is voor internationale afspraken rond ruimteverkeer.