Facebook Libra-partners krabbelen al terug
Eerder dit voorjaar in juni kondigde Facebook zijn eigen betaalmiddel aan: cryptomunt Libra. Die munt zou het gebruiken via een organisatie waarin verschillende spelers meedoen. De Libra Association heeft 27 leden waaronder PayPal, Visa, Spotify en Uber. Dat zijn althans de grotere en bekendere spelers in de groep. Door die organisatie op te richten had Facebook het idee om bepaalde regelgevingen te omzeilen waar bijvoorbeeld banken wel aan moeten voldoen.
Libra krijgt kritiek
Echter leidde die manier van werken tot heel wat kritiek. En laat dat nu het punt zijn waarom drie van de 28 partners uit de Libra Association terugkrabbelen. Door de vele aandacht en kritiek vanuit overheden en regelgevende instanties zou de groep van drie opzoek zijn naar manieren om weer uit het project te stappen. De partners hebben wel duidelijk laten weten dat ze nog steeds in project Libra geloven maar dat ze willen wachten tot de regularisatie van Libra rond is. De leden die terugkrabbelen zouden volgens de Financial Times vrezen voor hun imago. Ze vermijden dat overheden en toezichthouders extra controles gaan uitvoeren.
Het sociale mediaplatform heeft zelf laten weten te willen wachten met de lancering van de munt tot alle problemen en kritiek weg zijn. Het is deels te begrepen dat het bedrijf zijn muntplannen nogal wat kritiek krijgen. Facebook heeft geen vlekkeloze reputatie als het op privacy en bescherming van data aankomt. De combinatie van dit soort bedrijven en reputatie met financiële informatie is voor veel mensen, overheden en toezichthouders een brug te ver.
Verleidelijk
Een universeel betaalmiddel voor e-commerce klinkt allemaal heel mooi in de oren. De Libra-club en Facebook hebben nog heel wat werk om de privacygevoeligheid van deze munt tot een minimum te herleiden. Intussen vragen de Britse en Amerikaanse overheid voor onderzoeken. Ook vanuit Brussel valt niet veel goeds te zeggen over de nieuwe betaalmogelijkheid.
Eerder dit voorjaar in juni kondigde Facebook zijn eigen betaalmiddel aan: cryptomunt Libra. Die munt zou het gebruiken via een organisatie waarin verschillende spelers meedoen. De Libra Association heeft 27 leden waaronder PayPal, Visa, Spotify en Uber. Dat zijn althans de grotere en bekendere spelers in de groep. Door die organisatie op te richten had Facebook het idee om bepaalde regelgevingen te omzeilen waar bijvoorbeeld banken wel aan moeten voldoen.
Libra krijgt kritiek
Echter leidde die manier van werken tot heel wat kritiek. En laat dat nu het punt zijn waarom drie van de 28 partners uit de Libra Association terugkrabbelen. Door de vele aandacht en kritiek vanuit overheden en regelgevende instanties zou de groep van drie opzoek zijn naar manieren om weer uit het project te stappen. De partners hebben wel duidelijk laten weten dat ze nog steeds in project Libra geloven maar dat ze willen wachten tot de regularisatie van Libra rond is. De leden die terugkrabbelen zouden volgens de Financial Times vrezen voor hun imago. Ze vermijden dat overheden en toezichthouders extra controles gaan uitvoeren.
Het sociale mediaplatform heeft zelf laten weten te willen wachten met de lancering van de munt tot alle problemen en kritiek weg zijn. Het is deels te begrepen dat het bedrijf zijn muntplannen nogal wat kritiek krijgen. Facebook heeft geen vlekkeloze reputatie als het op privacy en bescherming van data aankomt. De combinatie van dit soort bedrijven en reputatie met financiële informatie is voor veel mensen, overheden en toezichthouders een brug te ver.
Verleidelijk
Een universeel betaalmiddel voor e-commerce klinkt allemaal heel mooi in de oren. De Libra-club en Facebook hebben nog heel wat werk om de privacygevoeligheid van deze munt tot een minimum te herleiden. Intussen vragen de Britse en Amerikaanse overheid voor onderzoeken. Ook vanuit Brussel valt niet veel goeds te zeggen over de nieuwe betaalmogelijkheid.