Test

Dit is een popup

Nieuws

Tinder speelt bal langs Play Store om transactiekosten te omzeilen

Tinder zou het besluit hebben genomen om betalingen niet langer via de Play Store uit te voeren. Met deze wijziging zou het de transactiekosten van Google’s appwinkel willen omzeilen.

Vrijwel elke appwinkel brengt transactiekosten in rekening voor een app-aankoop. Zo ook de Google Play Store – het is immers geen goed doel, de zoekgigant heeft slechts één doel: geld verdienen. Daar zijn veel ontwikkelaars echter niet zo blij mee, het gaat immers om een steeds groter percentage van de totale opbrengsten. In het geval van de Google Play Store moeten bedrijven dertig procent van de aankoopwaarde afdragen. Tinder was het er duidelijk niet mee eens, en gaat nu tegen een van Google’s Play Store beleidsregels in; het gaat de transacties niet langer via de appwinkel laten verlopen. In plaats daarvan kunnen gebruikers hun creditcard-details direct invullen in Tinder zelf.

Betalingen Tinder

Het nieuws over de beleidswijziging van Tinder doet de ronde via Bloomberg, die het onderzoek van Ben Schachter citeert, een analist bij Macquarie. Volgens het onderzoek zou Tinder voortaan binnen zijn eigen systeem betalingen van zijn klanten gaan verwerken, onder andere voor de Tinder Gold en Tinder Plus-abonnementen. Het is niet de eerste keer dat bedrijven op Android de Play Store buiten beschouwing laten, Fortnite maakt ook geen gebruik van Google’s betalingssysteem. Volgens Justine Sacco zijn de wijzigingen in het leven geroepen om de gebruikerserving te verbeteren: “Bij Match Group testen we voortdurend nieuwe updates en functies om onze gebruikers gemak, controle en keuze te bieden”, zo geeft de woordvoerster aan in een gesprek met Bloomberg.

Google heeft voorlopig nog niet gereageerd op de vermoedelijke beslissing van Tinder om de Play Store links te laten liggen, wat betreft betalingen. Of het ook stappen zal ondernemen, zoals Apple recent nog deed in een zaak tegen Spotify, is nog onbekend. Zodra de functie in werking treedt, kan je je creditcard-info op de website van Tinder invullen, waarna deze betaaloptie telkens gebruikt zal worden. Voor Tinder is het een stap die een hoop extra omzet op kan leveren, voor de wijzigingen blijft er telkens dertig procent bij Google hangen. Epic Games hanteert deze werkwijze ook voor het welbekende Fortnite, al heeft de ontwikkelaar deze applicatie niet in de Play Store gepubliceerd.

Zaak Apple en Spotify

Dat een discussie met betrekking tot de transactiekosten uit de hand kan lopen, is goed te zien bij Apple. Het bedrijf ligt momenteel overhoop met Spotify. Het beleid van Apple staat het niet toe om te ‘adverteren’ met betalingen buiten de App Store in een applicatie. Daarnaast zou Apple niet aan elke dienst hetzelfde percentage doorrekenen, waardoor Spotify buiten spel wordt gezet. In Europa is momenteel een zaak gaande met betrekking tot het ‘gevecht’ tussen Apple en Spotify. Daarbij ligt de focus op mogelijk machtsmisbruik van Apple. Wat het gevolg kan zijn als Spotify deze zaak wint is nog onbekend; vooralsnog mag je wel een paar jaar wachten tot het onderzoek is afgerond.

Vrijwel elke appwinkel brengt transactiekosten in rekening voor een app-aankoop. Zo ook de Google Play Store – het is immers geen goed doel, de zoekgigant heeft slechts één doel: geld verdienen. Daar zijn veel ontwikkelaars echter niet zo blij mee, het gaat immers om een steeds groter percentage van de totale opbrengsten. In het geval van de Google Play Store moeten bedrijven dertig procent van de aankoopwaarde afdragen. Tinder was het er duidelijk niet mee eens, en gaat nu tegen een van Google’s Play Store beleidsregels in; het gaat de transacties niet langer via de appwinkel laten verlopen. In plaats daarvan kunnen gebruikers hun creditcard-details direct invullen in Tinder zelf.

Betalingen Tinder

Het nieuws over de beleidswijziging van Tinder doet de ronde via Bloomberg, die het onderzoek van Ben Schachter citeert, een analist bij Macquarie. Volgens het onderzoek zou Tinder voortaan binnen zijn eigen systeem betalingen van zijn klanten gaan verwerken, onder andere voor de Tinder Gold en Tinder Plus-abonnementen. Het is niet de eerste keer dat bedrijven op Android de Play Store buiten beschouwing laten, Fortnite maakt ook geen gebruik van Google’s betalingssysteem. Volgens Justine Sacco zijn de wijzigingen in het leven geroepen om de gebruikerserving te verbeteren: “Bij Match Group testen we voortdurend nieuwe updates en functies om onze gebruikers gemak, controle en keuze te bieden”, zo geeft de woordvoerster aan in een gesprek met Bloomberg.

Google heeft voorlopig nog niet gereageerd op de vermoedelijke beslissing van Tinder om de Play Store links te laten liggen, wat betreft betalingen. Of het ook stappen zal ondernemen, zoals Apple recent nog deed in een zaak tegen Spotify, is nog onbekend. Zodra de functie in werking treedt, kan je je creditcard-info op de website van Tinder invullen, waarna deze betaaloptie telkens gebruikt zal worden. Voor Tinder is het een stap die een hoop extra omzet op kan leveren, voor de wijzigingen blijft er telkens dertig procent bij Google hangen. Epic Games hanteert deze werkwijze ook voor het welbekende Fortnite, al heeft de ontwikkelaar deze applicatie niet in de Play Store gepubliceerd.

Zaak Apple en Spotify

Dat een discussie met betrekking tot de transactiekosten uit de hand kan lopen, is goed te zien bij Apple. Het bedrijf ligt momenteel overhoop met Spotify. Het beleid van Apple staat het niet toe om te ‘adverteren’ met betalingen buiten de App Store in een applicatie. Daarnaast zou Apple niet aan elke dienst hetzelfde percentage doorrekenen, waardoor Spotify buiten spel wordt gezet. In Europa is momenteel een zaak gaande met betrekking tot het ‘gevecht’ tussen Apple en Spotify. Daarbij ligt de focus op mogelijk machtsmisbruik van Apple. Wat het gevolg kan zijn als Spotify deze zaak wint is nog onbekend; vooralsnog mag je wel een paar jaar wachten tot het onderzoek is afgerond.

applebetalingengoogle play storemobielontspanningspotifytinder

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!