Zelfrijdend autobedrijf Waymo haalt kaap van 1000 miljoen virtuele kilometers
Waymo, dat in handen is van Google, liet op de TechCrunch Sessions weten dat hun zelfrijdende software de kaap van 1000 miljoen virtuele kilometers heeft gehaald. Het gaat dus om een digitale simulatie en niet over ritten in de echte wereld, die zijn maar een fractie van het aantal virtuele ritten.
Waymo’s simulaties
Door virtuele simulaties uit te voeren heeft Waymo de mogelijkheid om het voertuig aan verschillende situaties tegelijk te onderwerpen. Concreet kan het in zo’n simulatie dus echte scenario’s voorleggen aan de wagen waardoor de technologie nog sneller leert en mogelijke risico’s kan beperken.
"We've driven ten billion miles in simulation," says CTO Dmitri Dolgov at #TCMobility pic.twitter.com/NHtL90wJLX
— Waymo (@Waymo) July 10, 2019
In die simulatie laat het bedrijf 25.000 virtuele wagens 245 uur aan een stuk rondrijden. Op die manier leert elke wagen elke dag iets nieuws waardoor de software in zijn geheel een stuk slimmer wordt, dag na dag. Los van de virtuele simulaties moet Waymo uiteraard nog een heel pak echte ritten uitvoeren.
Al doende leert men
Waymo stelt dat bedrijven die bezig zijn met autonome wagens meer opzoek moeten gaan naar creatieve manieren om hun wagens alles aan te leren. Dat is wat het bedrijf nu ook doet met zijn virtuele simulaties. Ze zijn een eerste stap vooraleer je een autonome wagen op de markt kan brengen.
Dmitri Dolgov, Waymo’s CTO zegt alvast dat ‘het systeem waarbij auto’s autonoom kunnen rijden heel veel praktijklessen nodig heeft. Wil je streven naar een systeem dat voor 99.99% waterdicht is, dan heb je simulaties nodig op grote schaal en in de echte wereld.’
Waymo, dat in handen is van Google, liet op de TechCrunch Sessions weten dat hun zelfrijdende software de kaap van 1000 miljoen virtuele kilometers heeft gehaald. Het gaat dus om een digitale simulatie en niet over ritten in de echte wereld, die zijn maar een fractie van het aantal virtuele ritten.
Waymo’s simulaties
Door virtuele simulaties uit te voeren heeft Waymo de mogelijkheid om het voertuig aan verschillende situaties tegelijk te onderwerpen. Concreet kan het in zo’n simulatie dus echte scenario’s voorleggen aan de wagen waardoor de technologie nog sneller leert en mogelijke risico’s kan beperken.
"We've driven ten billion miles in simulation," says CTO Dmitri Dolgov at #TCMobility pic.twitter.com/NHtL90wJLX
— Waymo (@Waymo) July 10, 2019
In die simulatie laat het bedrijf 25.000 virtuele wagens 245 uur aan een stuk rondrijden. Op die manier leert elke wagen elke dag iets nieuws waardoor de software in zijn geheel een stuk slimmer wordt, dag na dag. Los van de virtuele simulaties moet Waymo uiteraard nog een heel pak echte ritten uitvoeren.
Al doende leert men
Waymo stelt dat bedrijven die bezig zijn met autonome wagens meer opzoek moeten gaan naar creatieve manieren om hun wagens alles aan te leren. Dat is wat het bedrijf nu ook doet met zijn virtuele simulaties. Ze zijn een eerste stap vooraleer je een autonome wagen op de markt kan brengen.
Dmitri Dolgov, Waymo’s CTO zegt alvast dat ‘het systeem waarbij auto’s autonoom kunnen rijden heel veel praktijklessen nodig heeft. Wil je streven naar een systeem dat voor 99.99% waterdicht is, dan heb je simulaties nodig op grote schaal en in de echte wereld.’