Snel medisch advies nodig? Vraag het aan Alexa
Onze digitale assistenten kunnen meer en meer. Elk zichzelf waarderend techbedrijf heeft er eentje in aanbieding. Apple heeft Siri, Google zijn Google Assistant, Amazon zijn Alexa en Samsung werkt hard aan de verbetering van zijn Bixby.
De strijd om de beste en meest slimme assistent woedt dan ook stevig voort. En ook Amazon blijft niet stilzitten in de ontwikkeling van Alexa.
Digitale gezondheidsdienst
De Britse gezondheidsdienst gaat samenwerken met Amazon om snel en gericht medisch advies te verlenen via zijn digitale assistent Alexa. Zo wil het meer patiënten tegelijk kunnen helpen van thuis uit en zo de kosten en verplaatsing besparen van zowel de gezondheidsdienst als de patiënten zelf.
De Britse nationale gezondheidsdienst (NHS) wil dit voornamelijk doen voor ouderen, blinden en mensen die niet in staat zijn om via traditionele wegen op internet informatie op te zoeken. Via spraakcommando’s wil het die drempel nu een heel stuk verlagen.
Kritiek
De NHS krijgt wel kritiek voor zijn innovatie. Volgens critici zou dit niet de juist manier kunnen zijn voor ouderen om medische verzorging te verkrijgen. Meestal zijn juist die mensen afhankelijk van persoonlijk contact, zeker wanneer ze alleen zijn voor lange tijd hebben ze die interactie met mensen juist nodig. Ook hebben zij niet die digitale ervaring die andere mensen wel hebben.
Caroline Abrahams, directeur van vzw Age UK, een organisaties die opkomt voor ouderen, zegt dat er in het Verenigd Koninkrijk nog zo’n vijf miljoen oudere mensen zijn (65+) die nog nooit in contact zijn geweest met het internet, hoe zij dan plots hun medisch advies moeten gaan vragen aan een digitaal bakje in hun woonkamer, is haar een raadsel.
Gezondheidstech
Meer en meer technologiebedrijven willen hun kennis en tools nu ook inzetten in de gezondheidssector. Apple deed dat jaren geleden al met de lancering van zijn Apple Watch, waar nu ook een hartslagmonitor in zit.
Amazon kocht eerder nog een digitale apotheek en dus wil het nu ook verder gaan in dat gezondheidsverhaal. De Amerikaanse e-commercegigant geeft wel aan dat het rekening zal houden met de strenge regels van de medische wereld en de geheimhouding van confidentiële informatie. Een patiënt moet immers zijn verhaal kunnen doen zonder dat heel het internet er toegang toe heeft.
Als de NHS doorgaat met zijn plannen zullen patiënten in het Verenigd Koninkrijk binnenkort advies zullen vragen zoals: ‘Hey Alexa, wat kan ik doen om migraine tegen te gaan’ of ‘Hey Alexa, wat zijn de symptomen van griep en hoe bestrijd ik het?’
“In het Verenigd Koninkrijk zijn meer dan vijf miljoen 65-plussers die nog nooit met internet gewerkt hebben.”
Onze digitale assistenten kunnen meer en meer. Elk zichzelf waarderend techbedrijf heeft er eentje in aanbieding. Apple heeft Siri, Google zijn Google Assistant, Amazon zijn Alexa en Samsung werkt hard aan de verbetering van zijn Bixby.
De strijd om de beste en meest slimme assistent woedt dan ook stevig voort. En ook Amazon blijft niet stilzitten in de ontwikkeling van Alexa.
Digitale gezondheidsdienst
De Britse gezondheidsdienst gaat samenwerken met Amazon om snel en gericht medisch advies te verlenen via zijn digitale assistent Alexa. Zo wil het meer patiënten tegelijk kunnen helpen van thuis uit en zo de kosten en verplaatsing besparen van zowel de gezondheidsdienst als de patiënten zelf.
De Britse nationale gezondheidsdienst (NHS) wil dit voornamelijk doen voor ouderen, blinden en mensen die niet in staat zijn om via traditionele wegen op internet informatie op te zoeken. Via spraakcommando’s wil het die drempel nu een heel stuk verlagen.
Kritiek
De NHS krijgt wel kritiek voor zijn innovatie. Volgens critici zou dit niet de juist manier kunnen zijn voor ouderen om medische verzorging te verkrijgen. Meestal zijn juist die mensen afhankelijk van persoonlijk contact, zeker wanneer ze alleen zijn voor lange tijd hebben ze die interactie met mensen juist nodig. Ook hebben zij niet die digitale ervaring die andere mensen wel hebben.
Caroline Abrahams, directeur van vzw Age UK, een organisaties die opkomt voor ouderen, zegt dat er in het Verenigd Koninkrijk nog zo’n vijf miljoen oudere mensen zijn (65+) die nog nooit in contact zijn geweest met het internet, hoe zij dan plots hun medisch advies moeten gaan vragen aan een digitaal bakje in hun woonkamer, is haar een raadsel.
Gezondheidstech
Meer en meer technologiebedrijven willen hun kennis en tools nu ook inzetten in de gezondheidssector. Apple deed dat jaren geleden al met de lancering van zijn Apple Watch, waar nu ook een hartslagmonitor in zit.
Amazon kocht eerder nog een digitale apotheek en dus wil het nu ook verder gaan in dat gezondheidsverhaal. De Amerikaanse e-commercegigant geeft wel aan dat het rekening zal houden met de strenge regels van de medische wereld en de geheimhouding van confidentiële informatie. Een patiënt moet immers zijn verhaal kunnen doen zonder dat heel het internet er toegang toe heeft.
Als de NHS doorgaat met zijn plannen zullen patiënten in het Verenigd Koninkrijk binnenkort advies zullen vragen zoals: ‘Hey Alexa, wat kan ik doen om migraine tegen te gaan’ of ‘Hey Alexa, wat zijn de symptomen van griep en hoe bestrijd ik het?’
“In het Verenigd Koninkrijk zijn meer dan vijf miljoen 65-plussers die nog nooit met internet gewerkt hebben.”