Eerste elektrische Mini verklaart ontslag van BMW’s CEO
Mini Cooper lanceerde gisteren een splinternieuwe volledig elektrische versie van zijn SE-model.
Specificaties van de eMini
Vanaf 2020 zal je de eerste volledig elektrische Mini Cooper SE op onze wegen zien rondrijden. De wagen zal 33.100 euro kosten en heeft een actieradius van 235 kilometer. De Mini SE wordt gebouwd op het oude platform van de BMW i3, de eerste commerciële en elektrische BMW uit 2013 die al sinds 2007 wordt ontwikkeld.
De motor heeft een vermogen van 184 pk maar wordt begrensd bij een snelheid van 150 km/u. De Mini Cooper SE is van oorsprong al een kleine wagen, en om niet nog meer laadruimte te moeten inboeten heeft Mini de accu in de vloer van de wagen verwerkt.
Bovendien kan de wagen snel geladen worden. In zo’n 35 minuten is al 80 procent van de batterij weer opgeladen. Handig voor op langere trips dus.
Veel geld voor weinig waar
Je zal de bedenking misschien ondertussen zelf al gemaakt hebben; 33.000 euro voor zo’n kleine auto met zo’n lage actieradius? Goed gek. Inderdaad! De lancering van deze MINI SE verklaart ook heel wat van wat er gebeurde bij BMW.
Je kan deze wagen vergelijken met een Tesla Model 3 of Hyundai Kona Electric. Beide wagens hebben dezelfde vanafprijs maar hebben een pak groter rijbereik. De Kona kan tot 450 km rijden op 1 batterijlading, hij is groter en heeft meer ruimte. Welke kies je dan?
Een elektrische Mini Cooper komt sowieso al laat maar staat nu ook nog eens achter op zijn huidige concurrentie. Vanaf volgend jaar komen er van verschillende merken een pak nieuwe elektrische modellen op de markt, dat gaat nog wat geven.
“Elektrische wagens zijn overhyped.”
Vertrek van CEO Krueger
Harald Krueger, CEO van BMW, stapte vorige week op. De man was 4 jaar lang CEO voor de autogigant en begon eigenlijk net na de lancering van de i3. De man gaf bij zijn ontslag aan dat de enorme veranderingen bij het automerk en de autosector in het algemeen niet strookten met zijn eigen visie.
Dat kan goed zijn, maar dat viel ook op. Krueger heeft tijdens zijn 4-jarig CEO-leven verschillende elektrische projecten tegengehouden. Zo stond de automaker op het punt een commerciële elektrische wagen op de markt te brengen, maar Krueger hielt dat tegen. En dat straalde hij ook uit, BMW’s toekomstvisie over elektrische wagens verdween, er kwamen geen nieuwe ontwikkelingen meer en zelfs topmensen bij de automaker zeiden zelf dat elektrische wagens overhyped zouden zijn.
Op basis van deze achtergrond kan je de lancering van de elektrische Mini Cooper al wat beter plaatsen. Als je de specificaties bekijkt lijkt het alsof het om een lancering van een elektrische wagen uit 2014 gaat. De wagen heeft een pak minder krachtige motor, dat zelfs de twee jaar oude Chevy Bolt het beter doet.
Intussen heeft BMW zijn toekomstvisie toch wat bijgesteld. De Duitse autogigant liet eerder nog weten dat het tegen 2023 een hele reeks nieuwe elektrische wagens op de markt wil brengen.
Mini Cooper lanceerde gisteren een splinternieuwe volledig elektrische versie van zijn SE-model.
Specificaties van de eMini
Vanaf 2020 zal je de eerste volledig elektrische Mini Cooper SE op onze wegen zien rondrijden. De wagen zal 33.100 euro kosten en heeft een actieradius van 235 kilometer. De Mini SE wordt gebouwd op het oude platform van de BMW i3, de eerste commerciële en elektrische BMW uit 2013 die al sinds 2007 wordt ontwikkeld.
De motor heeft een vermogen van 184 pk maar wordt begrensd bij een snelheid van 150 km/u. De Mini Cooper SE is van oorsprong al een kleine wagen, en om niet nog meer laadruimte te moeten inboeten heeft Mini de accu in de vloer van de wagen verwerkt.
Bovendien kan de wagen snel geladen worden. In zo’n 35 minuten is al 80 procent van de batterij weer opgeladen. Handig voor op langere trips dus.
Veel geld voor weinig waar
Je zal de bedenking misschien ondertussen zelf al gemaakt hebben; 33.000 euro voor zo’n kleine auto met zo’n lage actieradius? Goed gek. Inderdaad! De lancering van deze MINI SE verklaart ook heel wat van wat er gebeurde bij BMW.
Je kan deze wagen vergelijken met een Tesla Model 3 of Hyundai Kona Electric. Beide wagens hebben dezelfde vanafprijs maar hebben een pak groter rijbereik. De Kona kan tot 450 km rijden op 1 batterijlading, hij is groter en heeft meer ruimte. Welke kies je dan?
Een elektrische Mini Cooper komt sowieso al laat maar staat nu ook nog eens achter op zijn huidige concurrentie. Vanaf volgend jaar komen er van verschillende merken een pak nieuwe elektrische modellen op de markt, dat gaat nog wat geven.
“Elektrische wagens zijn overhyped.”
Vertrek van CEO Krueger
Harald Krueger, CEO van BMW, stapte vorige week op. De man was 4 jaar lang CEO voor de autogigant en begon eigenlijk net na de lancering van de i3. De man gaf bij zijn ontslag aan dat de enorme veranderingen bij het automerk en de autosector in het algemeen niet strookten met zijn eigen visie.
Dat kan goed zijn, maar dat viel ook op. Krueger heeft tijdens zijn 4-jarig CEO-leven verschillende elektrische projecten tegengehouden. Zo stond de automaker op het punt een commerciële elektrische wagen op de markt te brengen, maar Krueger hielt dat tegen. En dat straalde hij ook uit, BMW’s toekomstvisie over elektrische wagens verdween, er kwamen geen nieuwe ontwikkelingen meer en zelfs topmensen bij de automaker zeiden zelf dat elektrische wagens overhyped zouden zijn.
Op basis van deze achtergrond kan je de lancering van de elektrische Mini Cooper al wat beter plaatsen. Als je de specificaties bekijkt lijkt het alsof het om een lancering van een elektrische wagen uit 2014 gaat. De wagen heeft een pak minder krachtige motor, dat zelfs de twee jaar oude Chevy Bolt het beter doet.
Intussen heeft BMW zijn toekomstvisie toch wat bijgesteld. De Duitse autogigant liet eerder nog weten dat het tegen 2023 een hele reeks nieuwe elektrische wagens op de markt wil brengen.