Test

Dit is een popup

Dott haalt 34 miljoen dollar op

De Nederlandse mobiliteitsstart-up Dott staat op het punt om 34 miljoen dollar op te halen in haar volgende investeringsronde.

Vergeleken met heel wat andere scooterbedrijven hanteert de start-up een voorzichtige aanpak. Zo willen ze hun groei niet al te exponentieel laten verlopen, en verkiezen ze een goede reputatie en duurzame dienstverlening in de plaats.  

EQT Ventures en Naspers zijn de belangrijkste investeerders in deze ronde. De reeds participerende investeerders Axel Springer Digital Ventures, DN Capital, Felix Capital, FJ Labs en U-Start Club zijn ditmaal ook weer van de partij. Vorig jaar haalde Dott nog een 23 miljoen dollar op van EQT Ventures, Naspers, en anderen.  

Dott hanteert een totaal andere aanpak dan heel wat andere scooter start-ups in Europa. De meeste mobiliteitsstart-ups doen aan een agressieve expansie, en voegen snel nieuwe steden toe aan hun palmares. Vaak kopen ze duizenden scooters of steps aan en plaatsen ze die dan op straat zonder goed en wel nagedacht te hebben over een langetermijnplanDott werkt echter nauw samen met lokale overheden om zo een goede verstandhouding op te bouwen.  

Momenteel heeft Dotts scooters in Brussel, Parijs, Lyon en Milaan. Het bedrijf heeft zo’n 1000 tot 2500 scooters per stad. Het bedrijf maakt gebruik van zijn eigen fabriek om de voertuigen op te laden en te herstellen. Er is geen zogenaamde “juicer” die ‘s nachts scooters verzamelt en dan ook oplaadt. Dott werkt met fulltime werknemers en met externe logistieke partijen.  

Hopelijk kan Dott blijven verdergaan op datzelfde elan. Een duurzame aanpak vraagt namelijk om heel wat kapitaal. Ondertussen wordt het ook pijnlijk duidelijk hoe brutaal de scootermarkt wel niet kan zijn. Eerder deze week publiceerde Les Echos nog dat Bolt, Wind, Hive, Ufo, Voi en Tier tijdelijk hun diensten hebben moeten stopzetten in Parijs. Lime, Bird, Circ, DottJump en B-Mobility zingen het echter nog steeds uit.  

Vergeleken met heel wat andere scooterbedrijven hanteert de start-up een voorzichtige aanpak. Zo willen ze hun groei niet al te exponentieel laten verlopen, en verkiezen ze een goede reputatie en duurzame dienstverlening in de plaats.  

EQT Ventures en Naspers zijn de belangrijkste investeerders in deze ronde. De reeds participerende investeerders Axel Springer Digital Ventures, DN Capital, Felix Capital, FJ Labs en U-Start Club zijn ditmaal ook weer van de partij. Vorig jaar haalde Dott nog een 23 miljoen dollar op van EQT Ventures, Naspers, en anderen.  

Dott hanteert een totaal andere aanpak dan heel wat andere scooter start-ups in Europa. De meeste mobiliteitsstart-ups doen aan een agressieve expansie, en voegen snel nieuwe steden toe aan hun palmares. Vaak kopen ze duizenden scooters of steps aan en plaatsen ze die dan op straat zonder goed en wel nagedacht te hebben over een langetermijnplanDott werkt echter nauw samen met lokale overheden om zo een goede verstandhouding op te bouwen.  

Momenteel heeft Dotts scooters in Brussel, Parijs, Lyon en Milaan. Het bedrijf heeft zo’n 1000 tot 2500 scooters per stad. Het bedrijf maakt gebruik van zijn eigen fabriek om de voertuigen op te laden en te herstellen. Er is geen zogenaamde “juicer” die ‘s nachts scooters verzamelt en dan ook oplaadt. Dott werkt met fulltime werknemers en met externe logistieke partijen.  

Hopelijk kan Dott blijven verdergaan op datzelfde elan. Een duurzame aanpak vraagt namelijk om heel wat kapitaal. Ondertussen wordt het ook pijnlijk duidelijk hoe brutaal de scootermarkt wel niet kan zijn. Eerder deze week publiceerde Les Echos nog dat Bolt, Wind, Hive, Ufo, Voi en Tier tijdelijk hun diensten hebben moeten stopzetten in Parijs. Lime, Bird, Circ, DottJump en B-Mobility zingen het echter nog steeds uit.  

Dotte-mobilityinvesteringscale-up

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!