Test

Dit is een popup

Faraday Future begint met het ontslaan van werknemers

Faraday Future leek daadwerkelijk op het autobedrijf van de toekomst. Nu de financiële situatie is verslechterd, bevindt het bedrijf zich in de positie dat het een deel van zijn medewerkers moet ontslaan.

Het opzetten van een autofabrikant gericht op elektrische auto’s is zo gemakkelijk nog niet als je geen miljardair zoals Elon Musk als CEO hebt. Faraday Future heeft de afgelopen jaren hard moeten werken om zijn kop boven water te houden. Het eerste model van Faraday Future, de FF91, zou het op moeten nemen tegen Model X van Tesla. In 2018 werd al bekend dat het bedrijf werknemers verplicht met vakantie had gestuurd om zo de financiële situatie te verbeteren. Inmiddels zouden er de afgelopen week meerdere ontslagen zijn gevallen. Nu er steeds meer mensen bij het bedrijf vertrekken is het nog maar de vraag of het zijn eerste auto daadwerkelijk op de markt kan brengen.

Faraday ontvangt veel investeringen

Het komt niet volledig als een verrassing dat Faraday besluit een deel van zijn werkkrachten van de hand te doen. Gezien er voorlopig geen auto wordt verkocht, heeft het bedrijf geen inkomsten als de investeringen terugvallen. Investeringen zijn voor Faraday sowieso problematisch geweest. In 2017 heeft Evergrande, een vastgoedmaatschappij uit China, een investering van 2 miljard dollar uitgevaardigd voor de startup. Het eerste deel van deze investering bestond uit een slordige 800 miljoen euro. Faraday hield zich echter niet aan de gestelde voorwaarden en gaf het geld (te) snel uit, waardoor Evergrande zich genoodzaakt voelde verdere investeringen te stoppen.
Faraday Future ontvangt investering uit China om de FF91 productieklaar te maken

Vervolgens wist het bedrijf in maart te vermelden dat het een investering van 600 miljoen dollar had verkregen om samen met het in China gevestigde The9 een elektrische auto te ontwikkelen. Naast de komst van de auto in China, zou het budget ook ruimte geven om de FF91 gereed te maken om in productie te gaan. Niet veel later had Faraday wederom beet met een investering van 225 miljoen dollar van Birch Lake Associates, een investeringsgroep uit Chicago. Het is onbekend hoeveel geld er de afgelopen maanden in Faraday Future is gepompt via de twee investeringen. Verwacht wordt dat de bedragen nu nog tegenvallen; pas op een later moment worden de grotere bedragen verstuurd.

Medewerkers zijn ontslagen

Op het hoogtepunt in 2018 had Faraday Future 1.000 medewerkers in dienst. Daar zijn nu ongeveer 350 medewerkers van over. Eind december gaf Faraday aan dat het een deel van zijn medewerkers op onbetaald verlof had gestuurd. Een groot deel van de mensen is op eigen initiatief vertrokken, zo heeft John Schilling, woordvoerder van Faraday Future bevestigd aan The Verge. Toch zijn er nog medewerkers die niet zijn vertrokken, een deel heeft afgelopen week de melding gekregen dat hun arbeidscontract wordt beëindigd per 30 juni. Een deel van de mensen die nog altijd onbetaald op verlof zijn, zullen dat voorlopig nog blijven, zo geeft de woordvoerder aan.

ff 91 faraday future

Het is niet bekend welk functies de ontslagen medewerkers zouden vervullen, of welke functies de medewerkers die mogen blijven nog zullen vervullen. Daarnaast kan Schilling niets zeggen over het aantal medewerkers dat momenteel nog met onbetaald verlof is. Het zijn overigens niet alleen de medewerkers die al op verlof waren die vertrekken, Jeff Risher, de Vice President van product, technologie en IP is eerder dit jaar ook vertrokken, zo bevestigde de woordvoerder tegenover The Verge. Het is onbekend welke topmannen nog aanwezig zijn bij Faraday. Als je zit te wachten op de FF91, dan hoef je er voorlopig niet al te veel meer van te verwachten na alle recente ontslagen.

Het opzetten van een autofabrikant gericht op elektrische auto’s is zo gemakkelijk nog niet als je geen miljardair zoals Elon Musk als CEO hebt. Faraday Future heeft de afgelopen jaren hard moeten werken om zijn kop boven water te houden. Het eerste model van Faraday Future, de FF91, zou het op moeten nemen tegen Model X van Tesla. In 2018 werd al bekend dat het bedrijf werknemers verplicht met vakantie had gestuurd om zo de financiële situatie te verbeteren. Inmiddels zouden er de afgelopen week meerdere ontslagen zijn gevallen. Nu er steeds meer mensen bij het bedrijf vertrekken is het nog maar de vraag of het zijn eerste auto daadwerkelijk op de markt kan brengen.

Faraday ontvangt veel investeringen

Het komt niet volledig als een verrassing dat Faraday besluit een deel van zijn werkkrachten van de hand te doen. Gezien er voorlopig geen auto wordt verkocht, heeft het bedrijf geen inkomsten als de investeringen terugvallen. Investeringen zijn voor Faraday sowieso problematisch geweest. In 2017 heeft Evergrande, een vastgoedmaatschappij uit China, een investering van 2 miljard dollar uitgevaardigd voor de startup. Het eerste deel van deze investering bestond uit een slordige 800 miljoen euro. Faraday hield zich echter niet aan de gestelde voorwaarden en gaf het geld (te) snel uit, waardoor Evergrande zich genoodzaakt voelde verdere investeringen te stoppen.
Faraday Future ontvangt investering uit China om de FF91 productieklaar te maken

Vervolgens wist het bedrijf in maart te vermelden dat het een investering van 600 miljoen dollar had verkregen om samen met het in China gevestigde The9 een elektrische auto te ontwikkelen. Naast de komst van de auto in China, zou het budget ook ruimte geven om de FF91 gereed te maken om in productie te gaan. Niet veel later had Faraday wederom beet met een investering van 225 miljoen dollar van Birch Lake Associates, een investeringsgroep uit Chicago. Het is onbekend hoeveel geld er de afgelopen maanden in Faraday Future is gepompt via de twee investeringen. Verwacht wordt dat de bedragen nu nog tegenvallen; pas op een later moment worden de grotere bedragen verstuurd.

Medewerkers zijn ontslagen

Op het hoogtepunt in 2018 had Faraday Future 1.000 medewerkers in dienst. Daar zijn nu ongeveer 350 medewerkers van over. Eind december gaf Faraday aan dat het een deel van zijn medewerkers op onbetaald verlof had gestuurd. Een groot deel van de mensen is op eigen initiatief vertrokken, zo heeft John Schilling, woordvoerder van Faraday Future bevestigd aan The Verge. Toch zijn er nog medewerkers die niet zijn vertrokken, een deel heeft afgelopen week de melding gekregen dat hun arbeidscontract wordt beëindigd per 30 juni. Een deel van de mensen die nog altijd onbetaald op verlof zijn, zullen dat voorlopig nog blijven, zo geeft de woordvoerder aan.

ff 91 faraday future

Het is niet bekend welk functies de ontslagen medewerkers zouden vervullen, of welke functies de medewerkers die mogen blijven nog zullen vervullen. Daarnaast kan Schilling niets zeggen over het aantal medewerkers dat momenteel nog met onbetaald verlof is. Het zijn overigens niet alleen de medewerkers die al op verlof waren die vertrekken, Jeff Risher, de Vice President van product, technologie en IP is eerder dit jaar ook vertrokken, zo bevestigde de woordvoerder tegenover The Verge. Het is onbekend welke topmannen nog aanwezig zijn bij Faraday. Als je zit te wachten op de FF91, dan hoef je er voorlopig niet al te veel meer van te verwachten na alle recente ontslagen.

businessConnected Carfaraday futureFF91investeringenteslazakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!