Test

Dit is een popup

Google laat in de zoekresultaten twee ‘Top results’ zien per website

Google heeft aangegeven de Google Search-resultaten aan te passen, de zoekgigant wil meer diversiteit in de aangebrachte ‘Top results’ voor bijvoorbeeld nieuws, zo schrijft het op Twitter.

Als je een zoekopdracht uitvoert krijg je een aantal ‘top resultaten’ te zien op basis van je zoekterm. In het verleden waren er situaties waarin Google meer dan één zoekresultaat per website liet zien. De zoekgigant heeft nu een update gegeven aan zijn beleid en zal zich de diversiteit naar aanleiding van je zoekopdracht verbeteren. Nu de diversiteit in de zoekresultaten zal verbeteren, krijg je volgens het bedrijf maximaal twee ‘top resultaten’ te zien per website, waardoor je informatie van verschillende websites kan zien zonder veel pagina’s door te moeten scrollen. Let wel, het zou kunnen dat Google alsnog de nieuwe ‘maximumaantallen’ overschrijdt, al zal dat alleen gebeuren als de pagina’s zeer relevant zijn.

Google Search-algoritme

Google geeft aan dat het vertrouwd op een algoritme om te bepalen of een tweede pagina van een en dezelfde website als ‘interessant’ beschouwd kan worden. Om te voorkomen dat websites veel subdomeinen gebruiken om vaker in de zoekresultaten terecht te komen, zal Google zowel het hoofddomein, de subdomeinen en het rootdomein zien als één domein. Pas zodra het herkent dat er meerdere relevante pagina’s zijn, is het mogelijk dat er meerdere zoekresultaten van elk van de domeinen op Google verschijnt. Op het moment van schrijven is de functie al live, al lijkt het nog niet perfect te zijn. Danny Sullivan van Google geeft zelf ook aan ‘dat het met de tijd zal verbeteren’.

Deze aanpassingen staan overigens volledig los van eerdere wijzigingen die Google heeft doorgezet met betrekking tot de algoritmes voor het oppakken en wegen van een artikel. Deze verandering moet het juist makkelijker maken om te herkennen welke pagina’s er belangrijk zijn om zelf te bekijken, voornamelijk als het pagina’s zijn van hetzelfde (sub)domein. Zoals eerder aangegeven maakt de wijziging het ook makkelijker om andere bronnen tegen te komen, die eerder verder naar beneden werken gedrukt in de ‘top resultaten’. Voor kleinere websites kan het dus wel eens een positief effect hebben op de maandelijkse bezoekersaantallen en een negatief effect voor de grote websites.

Als je een zoekopdracht uitvoert krijg je een aantal ‘top resultaten’ te zien op basis van je zoekterm. In het verleden waren er situaties waarin Google meer dan één zoekresultaat per website liet zien. De zoekgigant heeft nu een update gegeven aan zijn beleid en zal zich de diversiteit naar aanleiding van je zoekopdracht verbeteren. Nu de diversiteit in de zoekresultaten zal verbeteren, krijg je volgens het bedrijf maximaal twee ‘top resultaten’ te zien per website, waardoor je informatie van verschillende websites kan zien zonder veel pagina’s door te moeten scrollen. Let wel, het zou kunnen dat Google alsnog de nieuwe ‘maximumaantallen’ overschrijdt, al zal dat alleen gebeuren als de pagina’s zeer relevant zijn.

Google Search-algoritme

Google geeft aan dat het vertrouwd op een algoritme om te bepalen of een tweede pagina van een en dezelfde website als ‘interessant’ beschouwd kan worden. Om te voorkomen dat websites veel subdomeinen gebruiken om vaker in de zoekresultaten terecht te komen, zal Google zowel het hoofddomein, de subdomeinen en het rootdomein zien als één domein. Pas zodra het herkent dat er meerdere relevante pagina’s zijn, is het mogelijk dat er meerdere zoekresultaten van elk van de domeinen op Google verschijnt. Op het moment van schrijven is de functie al live, al lijkt het nog niet perfect te zijn. Danny Sullivan van Google geeft zelf ook aan ‘dat het met de tijd zal verbeteren’.

Deze aanpassingen staan overigens volledig los van eerdere wijzigingen die Google heeft doorgezet met betrekking tot de algoritmes voor het oppakken en wegen van een artikel. Deze verandering moet het juist makkelijker maken om te herkennen welke pagina’s er belangrijk zijn om zelf te bekijken, voornamelijk als het pagina’s zijn van hetzelfde (sub)domein. Zoals eerder aangegeven maakt de wijziging het ook makkelijker om andere bronnen tegen te komen, die eerder verder naar beneden werken gedrukt in de ‘top resultaten’. Voor kleinere websites kan het dus wel eens een positief effect hebben op de maandelijkse bezoekersaantallen en een negatief effect voor de grote websites.

aigooglegoogle searchmobielontspanningTop resultszakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!