DJI voegt ADS-B toe aan drones om te waarschuwen voor vliegtuigen
In het luchtruim kwam je vroeger alleen vliegtuigen en helikopters tegen. Sinds een aantal jaar vliegen er ook steeds meer drones rond, al is er in België strenge wetgeving voor. Vorig jaar deden er nog geruchten de ronde dat er drones rond Londens’ Gatwick-airport vlogen. Hoewel uiteindelijk nooit is bewezen dat er daadwerkelijk drones in de buurt van het vliegveld vlogen, moesten vliegtuigen dagenlang aan de grond blijven. Autoriteiten nemen dit soort kwesties hoog op, aangezien drones immens veel schade kunnen aanrichten als deze in botsing komen met een vliegtuig of helikopter. DJI begrijpt de zorgen en zet zich dan ook in voor een veiliger luchtruim. Daarvoor voegt het vanaf 2020 ADS-B-sensoren toe.
DJI ‘AirSense’
Het gaat specifiek om alle consumentendrones met een gewicht van boven de 250 gram. Mits ze boven het gewicht vallen, krijgen ze de ‘AirSense’-technologie aan boord. AirSense bestaat uit een ADS-B-sensor en software die op basis van deze gegevens het luchtruim kan scannen voor een vliegtuig of helikopter. Dezelfde technologie wordt hedendaags al gebruikt voor vliegtuigen en ATC-torens bij vliegvelden. Het systeem is accurater dan veel radars in de torens van de luchtverkeersleiding en kan in theorie tot een range van 321 kilometer aan luchtruim scannen voor andere voertuigen. Per eind 2020 zijn de transmitters verplicht voor alle vliegtuigen in de VS, maar nog niet voor drones.
Brendan Schulman, Vice President of Policy bij DJI, geeft aan dat alhoewel het systeem in theorie is ontworpen voor vliegtuigen en helikopters er “al meer drones verkocht zijn dan vliegtuigen en helikopters”. Ondanks dat de ADS-B-sensor niet verplicht is voor drones, geeft Schulman aan dat het een “goede partner wil zijn bij het gebruiken van het luchtruim”. Waarvan akte, gezien het systeem in vrijwel alle producten geplaatst zal worden. Drones met het systeem zullen overigens niet zichtbaar zijn voor piloten. Er wordt namelijk gebruikgemaakt van ADS-B-sensoren in plaats van transmitters. Flightradar24 zet deze sensoren bijvoorbeeld in om live vliegtuigen te kunnen traceren en DJI nu dus voor zijn drones.
Samenwerking FAA en AOPA
Het is niet de eerste kennismaking van DJI met deze sensoren. Op het moment maakt de Mavic 2 Enterprise bijvoorbeeld al gebruik van deze sensor om botsingen met andere voertuigen in de lucht te kunnen voorkomen. DJI heeft zegt samen met de FAA (Federal Aviation Authority) en AOPA (Aircraft Owners and Pilots Association) te hebben samengewerkt aan het implementeren van de ADS-B-sensor voor drones. Met de nieuwe sensoren zou het voor DJI ook mogelijk zijn om het imago van drones binnen de luchtvaartsector te verbeteren. Naast het incident bij Gatwick zijn er gedurende de afgelopen jaren meer incidenten gemeld over de potentiële aanwezigheid van drones bij luchthavens.
In het luchtruim kwam je vroeger alleen vliegtuigen en helikopters tegen. Sinds een aantal jaar vliegen er ook steeds meer drones rond, al is er in België strenge wetgeving voor. Vorig jaar deden er nog geruchten de ronde dat er drones rond Londens’ Gatwick-airport vlogen. Hoewel uiteindelijk nooit is bewezen dat er daadwerkelijk drones in de buurt van het vliegveld vlogen, moesten vliegtuigen dagenlang aan de grond blijven. Autoriteiten nemen dit soort kwesties hoog op, aangezien drones immens veel schade kunnen aanrichten als deze in botsing komen met een vliegtuig of helikopter. DJI begrijpt de zorgen en zet zich dan ook in voor een veiliger luchtruim. Daarvoor voegt het vanaf 2020 ADS-B-sensoren toe.
DJI ‘AirSense’
Het gaat specifiek om alle consumentendrones met een gewicht van boven de 250 gram. Mits ze boven het gewicht vallen, krijgen ze de ‘AirSense’-technologie aan boord. AirSense bestaat uit een ADS-B-sensor en software die op basis van deze gegevens het luchtruim kan scannen voor een vliegtuig of helikopter. Dezelfde technologie wordt hedendaags al gebruikt voor vliegtuigen en ATC-torens bij vliegvelden. Het systeem is accurater dan veel radars in de torens van de luchtverkeersleiding en kan in theorie tot een range van 321 kilometer aan luchtruim scannen voor andere voertuigen. Per eind 2020 zijn de transmitters verplicht voor alle vliegtuigen in de VS, maar nog niet voor drones.
Brendan Schulman, Vice President of Policy bij DJI, geeft aan dat alhoewel het systeem in theorie is ontworpen voor vliegtuigen en helikopters er “al meer drones verkocht zijn dan vliegtuigen en helikopters”. Ondanks dat de ADS-B-sensor niet verplicht is voor drones, geeft Schulman aan dat het een “goede partner wil zijn bij het gebruiken van het luchtruim”. Waarvan akte, gezien het systeem in vrijwel alle producten geplaatst zal worden. Drones met het systeem zullen overigens niet zichtbaar zijn voor piloten. Er wordt namelijk gebruikgemaakt van ADS-B-sensoren in plaats van transmitters. Flightradar24 zet deze sensoren bijvoorbeeld in om live vliegtuigen te kunnen traceren en DJI nu dus voor zijn drones.
Samenwerking FAA en AOPA
Het is niet de eerste kennismaking van DJI met deze sensoren. Op het moment maakt de Mavic 2 Enterprise bijvoorbeeld al gebruik van deze sensor om botsingen met andere voertuigen in de lucht te kunnen voorkomen. DJI heeft zegt samen met de FAA (Federal Aviation Authority) en AOPA (Aircraft Owners and Pilots Association) te hebben samengewerkt aan het implementeren van de ADS-B-sensor voor drones. Met de nieuwe sensoren zou het voor DJI ook mogelijk zijn om het imago van drones binnen de luchtvaartsector te verbeteren. Naast het incident bij Gatwick zijn er gedurende de afgelopen jaren meer incidenten gemeld over de potentiële aanwezigheid van drones bij luchthavens.