Test

Dit is een popup

Boeing kan software-update 737 Max bijna uitrollen

De software-update van Boeing zou van de 737 Max een van de veiligste vliegtuigen ooit moeten maken.

Met de Boeing 737 Max lanceert Boeing een toestel dat geschikt is voor langere afstanden en een grote capaciteit. Hiervoor zijn er uiteraard grotere motoren nodig. Deze zorgen er op hun beurt weer voor dat het vliegtuig zichzelf optrekt. Daarom zorgde Boeing voor een softwarematige oplossing genaamd MCAS. Deze functionaliteit corrigeert automatisch de hoek. Een fout in deze software zou waarschijnlijk geleid hebben tot de crashes in oktober 2018 en maart 2019. Het zou namelijk zo zijn dat MCAS een incorrecte berekening maakte zodat MCAS de hoek wou corrigeren terwijl dit eigenlijk niet nodig was. Piloten wisten niet hoe hiermee om te gaan, want in de getroffen vliegtuigen was er geen waarschuwingslampje geïnstalleerd dat de piloten erop wees dat MCAS in werking trad. Voor dit controlelampje moest namelijk extra betaald worden.

 

Software-update afgewerkt

Boeing meldt nu dat het de software-update voor de Boeing 737 Max heeft afgewerkt. Ze hebben deze zelf getest aan de hand van 207 testvluchten, goed voor een totale duur van 360 uur. Boeing werkt nu samen met de FAA (Federal Aviation Administration) om piloten goed te briefen over MCAS. Daarna is er enkel nog een definitieve testvlucht vereist om het toestel weer luchtwaardig te verklaren.

Volgens de vliegtuigbouwer is de Boeing 737 Max – met de bijgewerkte MCAS software – een van de veiligste vliegtuigen ooit.

Met de Boeing 737 Max lanceert Boeing een toestel dat geschikt is voor langere afstanden en een grote capaciteit. Hiervoor zijn er uiteraard grotere motoren nodig. Deze zorgen er op hun beurt weer voor dat het vliegtuig zichzelf optrekt. Daarom zorgde Boeing voor een softwarematige oplossing genaamd MCAS. Deze functionaliteit corrigeert automatisch de hoek. Een fout in deze software zou waarschijnlijk geleid hebben tot de crashes in oktober 2018 en maart 2019. Het zou namelijk zo zijn dat MCAS een incorrecte berekening maakte zodat MCAS de hoek wou corrigeren terwijl dit eigenlijk niet nodig was. Piloten wisten niet hoe hiermee om te gaan, want in de getroffen vliegtuigen was er geen waarschuwingslampje geïnstalleerd dat de piloten erop wees dat MCAS in werking trad. Voor dit controlelampje moest namelijk extra betaald worden.

 

Software-update afgewerkt

Boeing meldt nu dat het de software-update voor de Boeing 737 Max heeft afgewerkt. Ze hebben deze zelf getest aan de hand van 207 testvluchten, goed voor een totale duur van 360 uur. Boeing werkt nu samen met de FAA (Federal Aviation Administration) om piloten goed te briefen over MCAS. Daarna is er enkel nog een definitieve testvlucht vereist om het toestel weer luchtwaardig te verklaren.

Volgens de vliegtuigbouwer is de Boeing 737 Max – met de bijgewerkte MCAS software – een van de veiligste vliegtuigen ooit.

737 maxaviationboeingluchtvaart

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!