Amazon gebruikt gesprekken met Alexa voor verbetering spraaksoftware
Sinds de introductie van slimme speakers en spraakassistenten wordt er een bepaalde vraag veelvuldig gesteld: worden onze gesprekken afgeluisterd? Ja en nee, maar toch voornamelijk ja. Een onderzoek van Bloomberg heeft aangetoond dat medewerkers van Amazon dagelijks duizenden stemopnames van Alexa beluisteren om daarmee de spraakassistent in de Echo-speakers te verbeteren.
Alexa mag dan wel deels bijleren via machine learning, maar er is nog steeds menselijke tussenkomst nodig om de spraakassistent sommige zaken bij te leren. Hiervoor maken de werknemers gebruik van stemcommando’s die gegeven worden na het “wake word” dat standaard is ingesteld op “Alexa”. Maar om dit wake word te kunnen opnemen, is Alexa ontworpen om voortdurend audiofragmenten op te nemen. Pas vanaf dat dit woord gehoord wordt, verstuurt de speaker informatie naar de servers van Amazon, waar deze gebruikt kan worden om de spraakassistent te verbeteren.
Onbekend aantal afluisterteams
Een team verspreid over heel de wereld luistert negen uur per dag naar een totaal van ongeveer 1.000 opnames per shift. Hoe groot dit team is, is onbekend, maar het gaat hier alleszins niet om een tiental mensen in een kantoortje. Verontrustend is ook dat deze werknemers soms heel intieme gesprekken te horen krijgen en zelfs mogelijk criminele taferelen aanhoren. Zo zei een van de werknemers dat hij had geluisterd naar iets dat klonk als een aanranding. Op dat moment mogen de werknemers zelf geen actie ondernemen, aangezien dit niet de taak zou zijn van Amazon. Dergelijke zaken worden dan weer wel besproken in een afgesloten groepsgesprek van de Amazon-werknemers.
De informatie over de personen die de stemcommando’s geven, wordt gelukkig afgeschermd van die werknemers. Zij hebben op geen enkele manier toegang tot informatie waarmee zij de persoon in kwestie kunnen identificeren.
Gebruikers kunnen er tot slot wel voor kiezen om hun gesprekken met Alexa niet te delen met Amazon via de privacy-instellingen.
Sinds de introductie van slimme speakers en spraakassistenten wordt er een bepaalde vraag veelvuldig gesteld: worden onze gesprekken afgeluisterd? Ja en nee, maar toch voornamelijk ja. Een onderzoek van Bloomberg heeft aangetoond dat medewerkers van Amazon dagelijks duizenden stemopnames van Alexa beluisteren om daarmee de spraakassistent in de Echo-speakers te verbeteren.
Alexa mag dan wel deels bijleren via machine learning, maar er is nog steeds menselijke tussenkomst nodig om de spraakassistent sommige zaken bij te leren. Hiervoor maken de werknemers gebruik van stemcommando’s die gegeven worden na het “wake word” dat standaard is ingesteld op “Alexa”. Maar om dit wake word te kunnen opnemen, is Alexa ontworpen om voortdurend audiofragmenten op te nemen. Pas vanaf dat dit woord gehoord wordt, verstuurt de speaker informatie naar de servers van Amazon, waar deze gebruikt kan worden om de spraakassistent te verbeteren.
Onbekend aantal afluisterteams
Een team verspreid over heel de wereld luistert negen uur per dag naar een totaal van ongeveer 1.000 opnames per shift. Hoe groot dit team is, is onbekend, maar het gaat hier alleszins niet om een tiental mensen in een kantoortje. Verontrustend is ook dat deze werknemers soms heel intieme gesprekken te horen krijgen en zelfs mogelijk criminele taferelen aanhoren. Zo zei een van de werknemers dat hij had geluisterd naar iets dat klonk als een aanranding. Op dat moment mogen de werknemers zelf geen actie ondernemen, aangezien dit niet de taak zou zijn van Amazon. Dergelijke zaken worden dan weer wel besproken in een afgesloten groepsgesprek van de Amazon-werknemers.
De informatie over de personen die de stemcommando’s geven, wordt gelukkig afgeschermd van die werknemers. Zij hebben op geen enkele manier toegang tot informatie waarmee zij de persoon in kwestie kunnen identificeren.
Gebruikers kunnen er tot slot wel voor kiezen om hun gesprekken met Alexa niet te delen met Amazon via de privacy-instellingen.