Test

Dit is een popup

Nieuws

Bird verhoogt gebruikskosten elektrische deelsteps in geselecteerde steden

Bird is sinds eind 2018 ook in Antwerpen en Brussel terug te vinden. Om zijn omzet te verhogen zal het bedrijf de gebruikskosten ook moeten verhogen: op zijn zachts gezegd is het geen rooskleurig plaatje.

Bird was in 2017 een van de eerste bedrijven om elektrische steps in de straten neer te zetten. Je kan wel stellen dat deze steps tegenwoordig een wereldwijd fenomeen zijn. Ook in Europa, zelfs in Brussel en Antwerpen, kan je tegenwoordig met de ‘steps’ van Bird de gehele stad doorsteppen. Of, om het beter te verwoorden: door de stad heen rijden. Van het stepgevoel blijft met elektrische motor immers vrij weinig over. Momenteel betaal je per rit een starttarief van één euro, terwijl je per minuut nog eens 15 cent betaalt. Om zijn omzet te verhogen is het bedrijf nu bezig om de prijzen voor het gebruik van de deelsteps te verhogen. Of dat ook in Europa zal gebeuren, is nog onbekend.

Bird: verschillende tarieven

Kosten zullen volgens het bedrijf per stad verschillen. Daarmee trekt het de vergelijking met cafés en restaurantketens, die door het land heen verschillende prijzen berekenen. Er zit een aardig verschil tussen de kosten: het gaat namelijk verschillen tussen een minimum van 10 cent, tot een maximum van 33 cent (per minuut). Het bedrijf laat weten dat deze kosten kenbaar gemaakt zullen worden aan de gebruikers van de deelsteps. Voordat ze een step kunnen ontgrendelen zal de gebruiker een melding krijgen over het vernieuwde kostenplaatje. Gaat de gebruiker niet akkoord, dan kan hij/zij de step niet ontgrendelen. Het starttarief van één euro/dollar blijft overigens nog ongewijzigd.

Bird - 1
Bird verscheen eind vorig jaar voor het eerst in België.

Het komt niet als een complete verrassing dat Bird zijn kosten verhoogt. Het bedrijf moet zich door een behoorlijke kostenlast heen zien te werken. Baltimore, een stad in de Amerikaanse staat Maryland, gaf Bird en Lime een rekening van 15.000 dollar om hun diensten in de stad op te zetten. Ook moeten de twee bedrijven één dollar per dag per deelstep betalen. In andere steden hebben vergelijkbare kosten er zelfs toe geleid dat Bird zijn gebruikskosten al eerder moest verhogen. Raleigh, een stad in het Amerikaanse Carolina, vraagt Bird een prijs van 300 dollar per deelstep. Om deze kosten terug te krijgen ligt het starttarief op één dollar, tevens betaal je er een transportation fee van twee dollar.

293 dollar verlies per step

Ook zou Bird over het algemeen al moeite hebben om break-even te kunnen draaien. Quartz berekende de levensduur van de Bird deelsteps. Uit het onderzoek blijkt dat een step slechts 28,8 dagen mee zou gaan (gemiddeld). In deze 28,8 dagen maakt de step 3,5 ritten per dag. Daarmee zou er een omzet van 67 dollar per step behaald worden. Volgens The Information zou Bird per step 360 dollar betalen, wat betekent dat er per step 293 dollar verloren gaat. Extra kosten, zoals in Baltimore en Raleigh, worden daarin niet meegerekend. Het is te hopen dat de maatregel die Bird nu neemt voldoende zal zijn, anders kunnen we vermoedelijk niet lang van de steps genieten.

Bird was in 2017 een van de eerste bedrijven om elektrische steps in de straten neer te zetten. Je kan wel stellen dat deze steps tegenwoordig een wereldwijd fenomeen zijn. Ook in Europa, zelfs in Brussel en Antwerpen, kan je tegenwoordig met de ‘steps’ van Bird de gehele stad doorsteppen. Of, om het beter te verwoorden: door de stad heen rijden. Van het stepgevoel blijft met elektrische motor immers vrij weinig over. Momenteel betaal je per rit een starttarief van één euro, terwijl je per minuut nog eens 15 cent betaalt. Om zijn omzet te verhogen is het bedrijf nu bezig om de prijzen voor het gebruik van de deelsteps te verhogen. Of dat ook in Europa zal gebeuren, is nog onbekend.

Bird: verschillende tarieven

Kosten zullen volgens het bedrijf per stad verschillen. Daarmee trekt het de vergelijking met cafés en restaurantketens, die door het land heen verschillende prijzen berekenen. Er zit een aardig verschil tussen de kosten: het gaat namelijk verschillen tussen een minimum van 10 cent, tot een maximum van 33 cent (per minuut). Het bedrijf laat weten dat deze kosten kenbaar gemaakt zullen worden aan de gebruikers van de deelsteps. Voordat ze een step kunnen ontgrendelen zal de gebruiker een melding krijgen over het vernieuwde kostenplaatje. Gaat de gebruiker niet akkoord, dan kan hij/zij de step niet ontgrendelen. Het starttarief van één euro/dollar blijft overigens nog ongewijzigd.

Bird - 1
Bird verscheen eind vorig jaar voor het eerst in België.

Het komt niet als een complete verrassing dat Bird zijn kosten verhoogt. Het bedrijf moet zich door een behoorlijke kostenlast heen zien te werken. Baltimore, een stad in de Amerikaanse staat Maryland, gaf Bird en Lime een rekening van 15.000 dollar om hun diensten in de stad op te zetten. Ook moeten de twee bedrijven één dollar per dag per deelstep betalen. In andere steden hebben vergelijkbare kosten er zelfs toe geleid dat Bird zijn gebruikskosten al eerder moest verhogen. Raleigh, een stad in het Amerikaanse Carolina, vraagt Bird een prijs van 300 dollar per deelstep. Om deze kosten terug te krijgen ligt het starttarief op één dollar, tevens betaal je er een transportation fee van twee dollar.

293 dollar verlies per step

Ook zou Bird over het algemeen al moeite hebben om break-even te kunnen draaien. Quartz berekende de levensduur van de Bird deelsteps. Uit het onderzoek blijkt dat een step slechts 28,8 dagen mee zou gaan (gemiddeld). In deze 28,8 dagen maakt de step 3,5 ritten per dag. Daarmee zou er een omzet van 67 dollar per step behaald worden. Volgens The Information zou Bird per step 360 dollar betalen, wat betekent dat er per step 293 dollar verloren gaat. Extra kosten, zoals in Baltimore en Raleigh, worden daarin niet meegerekend. Het is te hopen dat de maatregel die Bird nu neemt voldoende zal zijn, anders kunnen we vermoedelijk niet lang van de steps genieten.

antwerpenbirdbrusseldeelstepkostenzakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!