Test

Dit is een popup

Nieuws

Engelse BBC verlaat Google Podcasts-app omdat zoekgigant datastroom naar zich toetrekt

De BBC gaat vanaf nu zijn podcasts niet meer aanbieden via de Google Podcasts-app. De beslissing kwam er nadat Google zijn zoekfunctie in hun nadeel aanpaste.

De Britse BBC heeft besloten om zijn podcasts en shows niet langer aan te bieden via Google Podcasts. Het gaat om enkele tientallen producties die niet meer terug te vinden zijn in de app. De beslissing komt er nadat Google zijn zoekfunctie negatief heeft aangepast.

De wijziging houdt in dat Google in de zoekresultaten van de app de gebruiker vanaf nu doorstuurt naar zijn eigen diensten en niet langer naar die van derde partijen, zoals in dit geval BBC Sounds. Kieran Clifton, Distribution & Business Development Director van de BBC, liet in een persbericht weten dat het hun content bij zoveel mogelijk mensen wil beschikbaar maken en de zender daarom alles aanbiedt op zoveel mogelijk platformen van derde partijen. Voorwaarde is echter wel dat dit op een eerlijke manier wordt gedaan in het voordeel van de luisteraar.

Uiteraard helpt het de luisteraar niet als Google plots met alle luistergegevens van deze podcasts gaat lopen. De BBC gebruikt deze informatie immers om te bepalen wat er op een bepaald moment populair is. Dat zorgt er op zijn beurt weer voor dat innovatie op dit gebied een halt wordt toegeroepen of veel trager gaat.

Beide partijen lieten wel weten om in overleg te zijn, zodat de BBC in de toekomst hopelijk nog kan terugkeren naar Google Podcasts.

De Britse BBC heeft besloten om zijn podcasts en shows niet langer aan te bieden via Google Podcasts. Het gaat om enkele tientallen producties die niet meer terug te vinden zijn in de app. De beslissing komt er nadat Google zijn zoekfunctie negatief heeft aangepast.

De wijziging houdt in dat Google in de zoekresultaten van de app de gebruiker vanaf nu doorstuurt naar zijn eigen diensten en niet langer naar die van derde partijen, zoals in dit geval BBC Sounds. Kieran Clifton, Distribution & Business Development Director van de BBC, liet in een persbericht weten dat het hun content bij zoveel mogelijk mensen wil beschikbaar maken en de zender daarom alles aanbiedt op zoveel mogelijk platformen van derde partijen. Voorwaarde is echter wel dat dit op een eerlijke manier wordt gedaan in het voordeel van de luisteraar.

Uiteraard helpt het de luisteraar niet als Google plots met alle luistergegevens van deze podcasts gaat lopen. De BBC gebruikt deze informatie immers om te bepalen wat er op een bepaald moment populair is. Dat zorgt er op zijn beurt weer voor dat innovatie op dit gebied een halt wordt toegeroepen of veel trager gaat.

Beide partijen lieten wel weten om in overleg te zijn, zodat de BBC in de toekomst hopelijk nog kan terugkeren naar Google Podcasts.

bbcentertainmentpodcasts

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!