Gmail krijgt AMP-ondersteuning voor een betere mailervaring
Accelerated Mobile Pages (AMP) is een technologie ontwikkeld door Google die ervoor zorgt dat mobiele versies van websites beduidend sneller laden dan voorheen. Grote nieuwswebsites, zoals The Guardian en The Washington Post, maken er al enkele jaren met veel succes gebruik van. Google beloofde daarom een tijdje geleden dat het de technologie ook naar Gmail zou brengen en de bèta hiervoor is sinds enkele dagen eindelijk van start gegaan.
Momenteel beperkt AMP ondersteuning zich nog tot G Suite-gebruikers en kan je er als niet-zakelijke gebruiker dus nog niet van profiteren. In praktijk komt het er op neer dat je dankzij AMP van een vlottere Gmail-ervaring zal kunnen genieten. Zo kan je bijvoorbeeld galerijen doorbladeren, een RSVP invullen voor een evenement of een formulier invullen, allemaal zonder een nieuw tabblad te moeten openen. Je ervaring wordt dus een pak dynamischer.
Deze ondersteuning komt er nu eerste en vooral voor de desktopversie van Gmail en dus niet voor de mobiele variant, maar deze zal in de toekomst wel verschijnen. Belangrijk om weten is dat de verzender van de berichten wel mee moet zijn in het AMP-verhaal alvorens je er gebruik van kan maken. De populariteit van AMP zal dus maar geleidelijk stijgen. Momenteel ondersteunen grote namen zoals Booking.com, Doodle en Pinterest de functionaliteit al en wordt er ook steeds meer ondersteuning geboden van de kant van bedrijven die diensten zoals nieuwsbrieven aanbieden. Hopelijk is AMP-ondersteuning dus snel voor iedereen beschikbaar.
Accelerated Mobile Pages (AMP) is een technologie ontwikkeld door Google die ervoor zorgt dat mobiele versies van websites beduidend sneller laden dan voorheen. Grote nieuwswebsites, zoals The Guardian en The Washington Post, maken er al enkele jaren met veel succes gebruik van. Google beloofde daarom een tijdje geleden dat het de technologie ook naar Gmail zou brengen en de bèta hiervoor is sinds enkele dagen eindelijk van start gegaan.
Momenteel beperkt AMP ondersteuning zich nog tot G Suite-gebruikers en kan je er als niet-zakelijke gebruiker dus nog niet van profiteren. In praktijk komt het er op neer dat je dankzij AMP van een vlottere Gmail-ervaring zal kunnen genieten. Zo kan je bijvoorbeeld galerijen doorbladeren, een RSVP invullen voor een evenement of een formulier invullen, allemaal zonder een nieuw tabblad te moeten openen. Je ervaring wordt dus een pak dynamischer.
Deze ondersteuning komt er nu eerste en vooral voor de desktopversie van Gmail en dus niet voor de mobiele variant, maar deze zal in de toekomst wel verschijnen. Belangrijk om weten is dat de verzender van de berichten wel mee moet zijn in het AMP-verhaal alvorens je er gebruik van kan maken. De populariteit van AMP zal dus maar geleidelijk stijgen. Momenteel ondersteunen grote namen zoals Booking.com, Doodle en Pinterest de functionaliteit al en wordt er ook steeds meer ondersteuning geboden van de kant van bedrijven die diensten zoals nieuwsbrieven aanbieden. Hopelijk is AMP-ondersteuning dus snel voor iedereen beschikbaar.