Tesla sluit retailwinkels om kosten te drukken
Het doel van Tesla voor dit jaar is de kosten verminderen om zo eindelijk een Model 3 van 35.000 dollar te kunnen aanbieden. Een doelstelling die vereist dat het bedrijf zijn verkopen exclusief online gaat beheren. Het gevolg daarvan is dan weer dat de autofabrikant een aantal van zijn retailwinkels gaat sluiten.
De Tesla-winkels hebben een veelvoudige functie en zijn er niet enkel en alleen om wagens aan de man te brengen. Ze zijn een contact- en informatiepunt tussen Tesla en hun klanten en hebben dus veel meer impact dan een traditionele showroom. Musk wil dit element dan ook behouden, maar het afhandelen van een verkoop gebeurt exclusief online. Het gevolg is een daling in het benodigde personeel en in meerdere gevallen het sluiten van winkels.
“We will be closing some stores and there will be some reduction in headcount as a result; there’s no question about that. There’s no other way for us to achieve the savings required to provide this car and be financially sustainable. I wish there was another way, but unfortunately, it will entail reduction in workforce on the retail side, no way around it,” zei CEO Elon Musk.
Omdat testritten net iets moeilijker worden als een gevolg van deze beslissing, gaat het bedrijf zijn return policy uitbreiden. Consumenten zullen hun Tesla een week mogen uitproberen en als ze niet 100 procent tevreden zijn, krijgen ze simpelweg hun geld terug. Musk beloofde ook om dat systeem zo eenvoudig mogelijk te maken, mogelijk zelfs met één klik op een knop. De enige vereiste is dat je niet meer dan 1600 kilometer aflegt met je wagen, wat in de meeste gevallen geen probleem mag zijn.
Tesla gaat trouwens ook op zoek naar nieuw personeel, want het bedrijf wil extra mecaniciens en techniekers aannemen. Hoeveel juist wilde Musk niet vrijgeven.
Het doel van Tesla voor dit jaar is de kosten verminderen om zo eindelijk een Model 3 van 35.000 dollar te kunnen aanbieden. Een doelstelling die vereist dat het bedrijf zijn verkopen exclusief online gaat beheren. Het gevolg daarvan is dan weer dat de autofabrikant een aantal van zijn retailwinkels gaat sluiten.
De Tesla-winkels hebben een veelvoudige functie en zijn er niet enkel en alleen om wagens aan de man te brengen. Ze zijn een contact- en informatiepunt tussen Tesla en hun klanten en hebben dus veel meer impact dan een traditionele showroom. Musk wil dit element dan ook behouden, maar het afhandelen van een verkoop gebeurt exclusief online. Het gevolg is een daling in het benodigde personeel en in meerdere gevallen het sluiten van winkels.
“We will be closing some stores and there will be some reduction in headcount as a result; there’s no question about that. There’s no other way for us to achieve the savings required to provide this car and be financially sustainable. I wish there was another way, but unfortunately, it will entail reduction in workforce on the retail side, no way around it,” zei CEO Elon Musk.
Omdat testritten net iets moeilijker worden als een gevolg van deze beslissing, gaat het bedrijf zijn return policy uitbreiden. Consumenten zullen hun Tesla een week mogen uitproberen en als ze niet 100 procent tevreden zijn, krijgen ze simpelweg hun geld terug. Musk beloofde ook om dat systeem zo eenvoudig mogelijk te maken, mogelijk zelfs met één klik op een knop. De enige vereiste is dat je niet meer dan 1600 kilometer aflegt met je wagen, wat in de meeste gevallen geen probleem mag zijn.
Tesla gaat trouwens ook op zoek naar nieuw personeel, want het bedrijf wil extra mecaniciens en techniekers aannemen. Hoeveel juist wilde Musk niet vrijgeven.