Test

Dit is een popup

Nieuws

Elektrische wagen van NIO blokkeert door update

De meeste computerprogramma’s moeten afgesloten worden voor je een update kan uitvoeren. Ook bij de elektrische wagens van NIO blijkt dit zo te zijn.

Niet alleen bestaande autofabrikanten wagen zich aan elektrische wagens, maar ook start-ups willen wel eens een graantje meepikken. De Chinese start-up NIO is daar een voorbeeld van en werd vier jaar geleden uit de grond gestampt. In september van vorig jaar bood het zijn wagens voor het eerst aan in de VS en drie maanden later begonnen de eerste leveringen. Maar gisteren doken er enkele problemen op wanneer een bestuurder tijdens een testrit de software van de wagen wou updaten.

Als je het gemiddelde programma op je computer wil updaten (of je hele systeem), dan krijg je meestal eerst de melding dat je het programma moet sluiten. Daarna moet je soms je computer herstarten om de update af te ronden. Nu blijkt dat niet anders te zijn bij elektrische wagens van NIO, al werd daar niet goed over nagedacht tijdens de test. Tijdens een file op een Chinese snelweg besloot de bestuurder die een testrit aan het maken was, om de software van de wagen te updaten. Het gevolg was dat de auto niet meer kon rijden en dat die file op de snelweg niet bepaald sneller voorbij zou zijn.

Opvallend was dat er ook een werknemer van NIO in de wagen zat om de testrit mee te begeleiden. Het systeem in de wagen geeft daarnaast nog de melding dat de wagen geparkeerd moet worden voor er een update uitgevoerd wordt, omdat “de relevantie functies van de wagen uitgeschakeld zullen worden”.

NIO heeft zich intussen verontschuldigd voor het gebeuren en legt de fout bij de bestuurders van de wagen. Het gaat echter wel zijn software evalueren met het oog op waarschuwingen om dergelijke fouten te vermijden.

Niet alleen bestaande autofabrikanten wagen zich aan elektrische wagens, maar ook start-ups willen wel eens een graantje meepikken. De Chinese start-up NIO is daar een voorbeeld van en werd vier jaar geleden uit de grond gestampt. In september van vorig jaar bood het zijn wagens voor het eerst aan in de VS en drie maanden later begonnen de eerste leveringen. Maar gisteren doken er enkele problemen op wanneer een bestuurder tijdens een testrit de software van de wagen wou updaten.

Als je het gemiddelde programma op je computer wil updaten (of je hele systeem), dan krijg je meestal eerst de melding dat je het programma moet sluiten. Daarna moet je soms je computer herstarten om de update af te ronden. Nu blijkt dat niet anders te zijn bij elektrische wagens van NIO, al werd daar niet goed over nagedacht tijdens de test. Tijdens een file op een Chinese snelweg besloot de bestuurder die een testrit aan het maken was, om de software van de wagen te updaten. Het gevolg was dat de auto niet meer kon rijden en dat die file op de snelweg niet bepaald sneller voorbij zou zijn.

Opvallend was dat er ook een werknemer van NIO in de wagen zat om de testrit mee te begeleiden. Het systeem in de wagen geeft daarnaast nog de melding dat de wagen geparkeerd moet worden voor er een update uitgevoerd wordt, omdat “de relevantie functies van de wagen uitgeschakeld zullen worden”.

NIO heeft zich intussen verontschuldigd voor het gebeuren en legt de fout bij de bestuurders van de wagen. Het gaat echter wel zijn software evalueren met het oog op waarschuwingen om dergelijke fouten te vermijden.

chinaConnected Carelektrische wagennioontspanning

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!