Test

Dit is een popup

Problemen bij Apple: winstcijfers iPhone namen een duik van 15 procent

Apple
Het is geen geheim meer dat Apple zijn beste tijd heeft gehad. De financiële cijfers van het eerste kwartaal van 2019 tonen een daling van 15% voor de iPhone-verkoop.

Na de omzetwaarschuwing van Apple CEO Tim Cook krijgen we nu te zien hoe de technologiereus het ervan af heeft gebracht in het eerste financiële kwartaal van 2019. Over de gehele lijn is er een daling van 5 procent ten opzichte van vorig jaar, wat neerkomt op een winstcijfer van 84,3 miljard dollar (73,9 miljard euro). De individuele cijfers laten zowel stijgingen als dalingen zien, waarbij vooral de inkomsten van de iPhone-verkopen een enorme daling van 15% vertonen.

Het is ook opvallend dat dit de eerste daling bij Apple is tijdens een feestdagenkwartaal sinds de lancering van de iPhone meer dan tien jaar geleden. Analisten zagen een dergelijke daling weliswaar aankomen, maar dat maakt de situatie voor Apple niet bepaald rooskleuriger.

 

Niet enkel slecht nieuws

De iPhone-verkopen hebben dan wel een duik genomen, maar het tegendeel is waar voor de andere producten van Apple. Zo zag de iPad een winststijging van 17% ten opzichte van vorig jaar, voor de Mac was dit 9% en de categorie van de wearables, thuisproducten en accessoires zag een stijging van wel 33%. Toch compenseerde dit niet voor de winstdaling van de iPhone, waardoor het bedrijf achterbleef met een lagere totale winst.

 

Apple versus China

Het grootste pijnpunt is zeker en vast de verkoopcijfers in China. Daar zag Apple in het eerste kwartaal een winst van 13,17 miljard dollar (11,54 miljard euro), wat neerkomt op een daling van maar liefst 27% tegenover vorig jaar. Apple is zich bovendien bewust van de sterke Chinese merken die de voorkeur genieten van de lokale bevolking door de lagere prijzen. De huidige handelsoorlog tussen de VS en China maakt de situatie ook niet veel beter. Apple vertrouwt voor zijn productie grotendeels op China, dus als de handelsoorlog blijft voortduren, kan het bedrijf verder in de problemen raken. Toch liet Tim Cook weten dat hij een optimistische kijk heeft op de situatie en denkt hij dat de twee landen wel tot een overeenkomst zullen komen.

Wij zijn alvast benieuwd naar de toekomstige strategie van Apple. Het bedrijf liet reeds weten zijn prijzen te gaan verlagen in bepaalde landen. Misschien krijgen we in de toekomst dan ook eindelijk een iPhone te zien die goedkoper is dan zijn voorganger.

Na de omzetwaarschuwing van Apple CEO Tim Cook krijgen we nu te zien hoe de technologiereus het ervan af heeft gebracht in het eerste financiële kwartaal van 2019. Over de gehele lijn is er een daling van 5 procent ten opzichte van vorig jaar, wat neerkomt op een winstcijfer van 84,3 miljard dollar (73,9 miljard euro). De individuele cijfers laten zowel stijgingen als dalingen zien, waarbij vooral de inkomsten van de iPhone-verkopen een enorme daling van 15% vertonen.

Het is ook opvallend dat dit de eerste daling bij Apple is tijdens een feestdagenkwartaal sinds de lancering van de iPhone meer dan tien jaar geleden. Analisten zagen een dergelijke daling weliswaar aankomen, maar dat maakt de situatie voor Apple niet bepaald rooskleuriger.

 

Niet enkel slecht nieuws

De iPhone-verkopen hebben dan wel een duik genomen, maar het tegendeel is waar voor de andere producten van Apple. Zo zag de iPad een winststijging van 17% ten opzichte van vorig jaar, voor de Mac was dit 9% en de categorie van de wearables, thuisproducten en accessoires zag een stijging van wel 33%. Toch compenseerde dit niet voor de winstdaling van de iPhone, waardoor het bedrijf achterbleef met een lagere totale winst.

 

Apple versus China

Het grootste pijnpunt is zeker en vast de verkoopcijfers in China. Daar zag Apple in het eerste kwartaal een winst van 13,17 miljard dollar (11,54 miljard euro), wat neerkomt op een daling van maar liefst 27% tegenover vorig jaar. Apple is zich bovendien bewust van de sterke Chinese merken die de voorkeur genieten van de lokale bevolking door de lagere prijzen. De huidige handelsoorlog tussen de VS en China maakt de situatie ook niet veel beter. Apple vertrouwt voor zijn productie grotendeels op China, dus als de handelsoorlog blijft voortduren, kan het bedrijf verder in de problemen raken. Toch liet Tim Cook weten dat hij een optimistische kijk heeft op de situatie en denkt hij dat de twee landen wel tot een overeenkomst zullen komen.

Wij zijn alvast benieuwd naar de toekomstige strategie van Apple. Het bedrijf liet reeds weten zijn prijzen te gaan verlagen in bepaalde landen. Misschien krijgen we in de toekomst dan ook eindelijk een iPhone te zien die goedkoper is dan zijn voorganger.

applebusinessiphonemobielq1winstdaling

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!