Test

Dit is een popup

Electronic Arts stopt verkoop FIFA-lootboxen in België

Na Blizzard verwijdert nu ook Electronic Arts lootboxen van de Belgische markt. Het bedrijf volgt daarmee de beslissing van de Kansspelcommissie.

Electronic Arts, ontwikkelaar van games zoals FIFA, Battlefield en Star Wars: Battlefront II, heeft de strijd tegen de Belgische Kansspelcommissie opgegeven. Eind augustus werd er besloten dat lootboxen, die je willekeurige beloningen geven voor een bepaald bedrag, illegaal waren in ons land omdat het gaat om een vorm van gokken. Bedrijven zoals Blizzard Entertainment verwijderden het aanbod van deze boxen, maar EA ging niet akkoord met de regel. Vijf maanden later gaat het bedrijf nu toch zijn lootboxen uitschakelen.

De verkoop van de zogenaamde FIFA-punten zal ophouden op 31 januari. Wie nog punten in zijn account heeft, zal deze in de toekomst nog wel kunnen gebruiken voor de aankoop van digitale items naar keuze. Wie dus toch wil blijven genieten van lootboxen, koopt best vandaag een aantal FIFA-punten aan.

Ondertussen blijft EA volhouden dat het niets verkeerd heeft gedaan en dat de interpretatie van de wetgeving door de Kansspelcommissie niet correct is. Om hun argument kracht bij te zetten, maakte EA een tijd terug de kans om een bepaald item te krijgen uit een lootbox al publiekelijk bekend, om zo voor meer duidelijkheid te zorgen bij de consument.

Hoe dan ook, het bedrijf heeft de laatste vijf maanden nog een stevige cent verdiend aan Belgische gamers en daarvoor alleen was het zeker de moeite om op te gaan tegen de Kansspelcommissie. Extra inkomsten die het bedrijf zeker goed kan gebruiken, onder andere na het falen van Star Wars: Battlefront II, een game die door de gehele gamingindustrie werd bekritiseerd voor zijn vreselijke lootboxsysteem dat oneerlijke voordelen gaf aan spelers met geld teveel. Het bedrijf kon in 2018 eveneens niet opboksen tegen nieuwkomer Fortnite en de groei van het Battle Royale genre. EA verloor sinds juli zo’n 40 procent van zijn marktwaarde.

Verwacht wordt dat ook andere landen zullen volgen in het bannen van lootboxen, de Federale Handelscommissie in de VS besloot in november nog de praktijken te onderzoeken en als een land van dit formaat besluit om ze te verbannen, dan kunnen ontwikkelaars niet anders dan op zoek gaan naar een ander verdiensysteem. België alleen is niet groot genoeg om een impact te maken op dat vlak.

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Electronic Arts, ontwikkelaar van games zoals FIFA, Battlefield en Star Wars: Battlefront II, heeft de strijd tegen de Belgische Kansspelcommissie opgegeven. Eind augustus werd er besloten dat lootboxen, die je willekeurige beloningen geven voor een bepaald bedrag, illegaal waren in ons land omdat het gaat om een vorm van gokken. Bedrijven zoals Blizzard Entertainment verwijderden het aanbod van deze boxen, maar EA ging niet akkoord met de regel. Vijf maanden later gaat het bedrijf nu toch zijn lootboxen uitschakelen.

De verkoop van de zogenaamde FIFA-punten zal ophouden op 31 januari. Wie nog punten in zijn account heeft, zal deze in de toekomst nog wel kunnen gebruiken voor de aankoop van digitale items naar keuze. Wie dus toch wil blijven genieten van lootboxen, koopt best vandaag een aantal FIFA-punten aan.

Ondertussen blijft EA volhouden dat het niets verkeerd heeft gedaan en dat de interpretatie van de wetgeving door de Kansspelcommissie niet correct is. Om hun argument kracht bij te zetten, maakte EA een tijd terug de kans om een bepaald item te krijgen uit een lootbox al publiekelijk bekend, om zo voor meer duidelijkheid te zorgen bij de consument.

Hoe dan ook, het bedrijf heeft de laatste vijf maanden nog een stevige cent verdiend aan Belgische gamers en daarvoor alleen was het zeker de moeite om op te gaan tegen de Kansspelcommissie. Extra inkomsten die het bedrijf zeker goed kan gebruiken, onder andere na het falen van Star Wars: Battlefront II, een game die door de gehele gamingindustrie werd bekritiseerd voor zijn vreselijke lootboxsysteem dat oneerlijke voordelen gaf aan spelers met geld teveel. Het bedrijf kon in 2018 eveneens niet opboksen tegen nieuwkomer Fortnite en de groei van het Battle Royale genre. EA verloor sinds juli zo’n 40 procent van zijn marktwaarde.

Verwacht wordt dat ook andere landen zullen volgen in het bannen van lootboxen, de Federale Handelscommissie in de VS besloot in november nog de praktijken te onderzoeken en als een land van dit formaat besluit om ze te verbannen, dan kunnen ontwikkelaars niet anders dan op zoek gaan naar een ander verdiensysteem. België alleen is niet groot genoeg om een impact te maken op dat vlak.

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

belgische kansspelcommissieelectronic artsgaminglootboxontspanning

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!