Zweden wil verkoopverbod op nieuwe diesel- en benzinewagens vanaf 2030
In 2015 werd het klimaatakkoord afgesloten in Parijs. Alle deelnemende landen stemden overeen om meer te doen voor het milieu om de doelstellingen van het akkoord te halen. De nieuwe premier van Zweden, Stefan Löfven, heeft gisteren bekendgemaakt dat hij van plan is de verkoop van nieuwe diesel- en benzinewagens te verbieden vanaf 2030.
Niet als eerste
Zweden is niet het eerste land dat een dergelijke maatregel aankondigt. Het verbod op de verkoop van diesel- en benzinewagens lijkt een trend te zijn in het kader van het klimaatakkoord. Zo hebben Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Spanje, Nederland en het Verenigd Koninkrijk al eenzelfde verbod aangekondigd. Hier komt nog bij dat auto’s die geen gebruik maken van fossiele brandstoffen overal moeten kunnen tanken of opladen in het land.
Hoe effectief deze maatregel in de praktijk zal zijn, valt nog af te wachten. Het gaat hier immers om de verkoop van nieuwe wagens. De verkoop van tweedehandswagens valt hier dus niet onder en de diesel- en benzinewagens die reeds op de baan zijn, verdwijnen ook niet in een vingerknip.
Tot slot is een overstap op elektrische wagens niet noodzakelijk beter voor het milieu. In sommige gevallen is het namelijk milieuvriendelijker om een zuinige benzine- of dieselwagen aan te kopen. Wil je meer lezen over hoe ecologisch elektrische wagens precies zijn, dan kan dat in het artikel hieronder.
In 2015 werd het klimaatakkoord afgesloten in Parijs. Alle deelnemende landen stemden overeen om meer te doen voor het milieu om de doelstellingen van het akkoord te halen. De nieuwe premier van Zweden, Stefan Löfven, heeft gisteren bekendgemaakt dat hij van plan is de verkoop van nieuwe diesel- en benzinewagens te verbieden vanaf 2030.
Niet als eerste
Zweden is niet het eerste land dat een dergelijke maatregel aankondigt. Het verbod op de verkoop van diesel- en benzinewagens lijkt een trend te zijn in het kader van het klimaatakkoord. Zo hebben Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Spanje, Nederland en het Verenigd Koninkrijk al eenzelfde verbod aangekondigd. Hier komt nog bij dat auto’s die geen gebruik maken van fossiele brandstoffen overal moeten kunnen tanken of opladen in het land.
Hoe effectief deze maatregel in de praktijk zal zijn, valt nog af te wachten. Het gaat hier immers om de verkoop van nieuwe wagens. De verkoop van tweedehandswagens valt hier dus niet onder en de diesel- en benzinewagens die reeds op de baan zijn, verdwijnen ook niet in een vingerknip.
Tot slot is een overstap op elektrische wagens niet noodzakelijk beter voor het milieu. In sommige gevallen is het namelijk milieuvriendelijker om een zuinige benzine- of dieselwagen aan te kopen. Wil je meer lezen over hoe ecologisch elektrische wagens precies zijn, dan kan dat in het artikel hieronder.