Test

Dit is een popup

Nieuws

Huawei heeft een succesvol 2018 achter de rug en verscheept 200 miljoen smartphones

Huawei heeft een succesvol jaar achter de rug, zo blijkt uit eigen berichtgeving en IDC. In zijn totaliteit zijn er 200 miljoen smartphones verkocht, een stijging van 23,5 procent vanaf 2017.

Het afgelopen jaar is duidelijk een bewogen jaar geweest in de smartphone-industrie, aangezien de gevestigde orde, waaronder Samsung en Apple, rake klappen ontvingen. Verkopen van deze bedrijven blijven dalen, ondanks de moeite die de twee grootmachten doen om innovatieve technologieën op de markt te brengen. Aan de andere kant van het verhaal zijn er natuurlijk ook de bedrijven die immens hebben geprofiteerd van 2018: Huawei is goed op weg om marktleider te worden in het aantal jaarlijks verscheepte telefoons, zo verkocht het bedrijf naar eigen zeggen in 2018 meer dan 200 miljoen smartphones. Zo’n 47 miljoen extra smartphones in vergelijking met de verkopen van het bedrijf in 2017, toen het ‘slechts’ 153 miljoen telefoons wist te verschepen.

Het succes van de Chinese smartphonefabrikant is aan meerdere productseries te danken; vooral in het midrange segment wist het bedrijf grote aantallen smartphones te verschepen. Zo kon het bedrijf in zijn Huawei Nova-serie sinds de lancering in 2016 al 65 miljoen smartphones verschepen. De kans is wel groot dat kopers van een midrange telefoon naar het merk zijn gedreven door de reclame over zijn high-end smartphoneseries. Overigens zijn de high-end P20 en Mate 20-series ook populair; van de gehele P20-serie zijn inmiddels al 16 miljoen telefoons verkocht, terwijl Huawei in de Mate 20-serie vijf miljoen smartphones wist te verkopen sinds de lancering in augustus. Honor, het dochtermerk van Huawei, heeft ook een succesvol 2018 achter de rug, al heeft Huawei daar geen specifieke getallen bij weten te noemen. Vooral de Honor 10 en View 10 hebben buitengewoon goed gepresteerd, aldus de fabrikant.

Vooral een Chinees succes

Huawei heeft de afgelopen jaren wel weten aan te tonen dat het niet alle westerse marken nodig zal hebben om succesvol te zijn. Zo verkoopt het bedrijf al jaren geen smartphones meer in de Verenigde Staten – deze zijn enkel nog via importeurs te verkrijgen. Zelfs nu het bedrijf wordt tegengewerkt in de telecomindustrie, en mogelijk een negatievere naam krijgt in Europese markten, blijven de verkopen stijgen, al is het maar omdat het bedrijf een steeds grotere klantenbasis heeft in China. Het is moeilijk om te overzien of de smartphonefabrikant in 2019 wederom een groot succes kan boeken. De verkopen in Europa gaan immers al jaren achteruit – consumenten doen namelijk steeds langer met hun smartphones. De smartphone-industrie zit dus in een lastig parket verwikkeld; innovatieve oplossingen bieden lijkt elk jaar steeds een beetje moeilijker te worden. In 2018 wist het bedrijf uit te pakken met spectaculaire camera’s en over het geheel zeer goede smartphones, maar wat we in 2019 gaan zien,  blijft speculatie.

Het afgelopen jaar is duidelijk een bewogen jaar geweest in de smartphone-industrie, aangezien de gevestigde orde, waaronder Samsung en Apple, rake klappen ontvingen. Verkopen van deze bedrijven blijven dalen, ondanks de moeite die de twee grootmachten doen om innovatieve technologieën op de markt te brengen. Aan de andere kant van het verhaal zijn er natuurlijk ook de bedrijven die immens hebben geprofiteerd van 2018: Huawei is goed op weg om marktleider te worden in het aantal jaarlijks verscheepte telefoons, zo verkocht het bedrijf naar eigen zeggen in 2018 meer dan 200 miljoen smartphones. Zo’n 47 miljoen extra smartphones in vergelijking met de verkopen van het bedrijf in 2017, toen het ‘slechts’ 153 miljoen telefoons wist te verschepen.

Het succes van de Chinese smartphonefabrikant is aan meerdere productseries te danken; vooral in het midrange segment wist het bedrijf grote aantallen smartphones te verschepen. Zo kon het bedrijf in zijn Huawei Nova-serie sinds de lancering in 2016 al 65 miljoen smartphones verschepen. De kans is wel groot dat kopers van een midrange telefoon naar het merk zijn gedreven door de reclame over zijn high-end smartphoneseries. Overigens zijn de high-end P20 en Mate 20-series ook populair; van de gehele P20-serie zijn inmiddels al 16 miljoen telefoons verkocht, terwijl Huawei in de Mate 20-serie vijf miljoen smartphones wist te verkopen sinds de lancering in augustus. Honor, het dochtermerk van Huawei, heeft ook een succesvol 2018 achter de rug, al heeft Huawei daar geen specifieke getallen bij weten te noemen. Vooral de Honor 10 en View 10 hebben buitengewoon goed gepresteerd, aldus de fabrikant.

Vooral een Chinees succes

Huawei heeft de afgelopen jaren wel weten aan te tonen dat het niet alle westerse marken nodig zal hebben om succesvol te zijn. Zo verkoopt het bedrijf al jaren geen smartphones meer in de Verenigde Staten – deze zijn enkel nog via importeurs te verkrijgen. Zelfs nu het bedrijf wordt tegengewerkt in de telecomindustrie, en mogelijk een negatievere naam krijgt in Europese markten, blijven de verkopen stijgen, al is het maar omdat het bedrijf een steeds grotere klantenbasis heeft in China. Het is moeilijk om te overzien of de smartphonefabrikant in 2019 wederom een groot succes kan boeken. De verkopen in Europa gaan immers al jaren achteruit – consumenten doen namelijk steeds langer met hun smartphones. De smartphone-industrie zit dus in een lastig parket verwikkeld; innovatieve oplossingen bieden lijkt elk jaar steeds een beetje moeilijker te worden. In 2018 wist het bedrijf uit te pakken met spectaculaire camera’s en over het geheel zeer goede smartphones, maar wat we in 2019 gaan zien,  blijft speculatie.

businesshonorhuaweiidcmobielVerkpen

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!