Google Play Store verwijdert miljoenen reviews per week
In een blogpost op de Android Developers blog, schreef Google enkele dagen geleden over het werk dat ze op wekelijkse basis uitvoeren om de hoeveelheid valse en misleidende ratings en reviews op de Google Play Store beperkt te houden. Google beschrijft wat ze doen, en hoe zowel ontwikkelaars als wij, eindgebruikers kunnen bijdragen aan een proper platform.
De drie voornaamste problemen die Google tegenkomt zijn de volgende:
- Slechte content: Dit gaat dan over reviews die off-topic gaan of haatspraak bevatten.
- Valse ratings: Deze bestaan er in twee categorieën. Er zijn die ontwikkelaars die artificieel apps boosten door hen goede reviews te geven en zij die concurrerende apps naar beneden proberen te halen door heel slechte reviews te plaatsen.
- Ratings met incentive: Hierbij ontvangen gebruikers een beloning in ruil voor een goede beoordeling van de app, wat verboden is volgens de Play Store ToS.
Om het gevecht met deze foute informatie aan te gaan, gebruiken de Google Play Trust & Safety teams artificiële intelligentie in combinatie met machine learning om inbreuken op te sporen. Zo wordt het systeem dus steeds accurater, vooral wanneer de resultaten ook nog eens worden nagekeken door ervaren reviewers.
Tijdens een gemiddelde week gaat het volgens Google om miljoenen reviews en ratings. Verder worden er daardoor ook nog eens duizenden verdachte apps geïdentificeerd. Google heeft daarom de hulp van de ontwikkelaars nodig en vraagt hen om zeker geen valse ratings te kopen en gebruikers niet te proberen omkopen met beloningen voor een goede review en/of rating. Tenslotte helpt het ook als iedereen nog een keer de beleidslijnen naleest.
Voor gebruikers zijn er ook nog enkele andere richtlijnen, zo wordt er gevraagd om zeker geen geld of (virtuele) goederen aan te nemen en feedback constructief te houden en niet teveel off-topic te gaan. Uiteraard kan je als eindgebruiker ook gewoon reviews rapporteren en zo je steentje bijdragen.
In een blogpost op de Android Developers blog, schreef Google enkele dagen geleden over het werk dat ze op wekelijkse basis uitvoeren om de hoeveelheid valse en misleidende ratings en reviews op de Google Play Store beperkt te houden. Google beschrijft wat ze doen, en hoe zowel ontwikkelaars als wij, eindgebruikers kunnen bijdragen aan een proper platform.
De drie voornaamste problemen die Google tegenkomt zijn de volgende:
- Slechte content: Dit gaat dan over reviews die off-topic gaan of haatspraak bevatten.
- Valse ratings: Deze bestaan er in twee categorieën. Er zijn die ontwikkelaars die artificieel apps boosten door hen goede reviews te geven en zij die concurrerende apps naar beneden proberen te halen door heel slechte reviews te plaatsen.
- Ratings met incentive: Hierbij ontvangen gebruikers een beloning in ruil voor een goede beoordeling van de app, wat verboden is volgens de Play Store ToS.
Om het gevecht met deze foute informatie aan te gaan, gebruiken de Google Play Trust & Safety teams artificiële intelligentie in combinatie met machine learning om inbreuken op te sporen. Zo wordt het systeem dus steeds accurater, vooral wanneer de resultaten ook nog eens worden nagekeken door ervaren reviewers.
Tijdens een gemiddelde week gaat het volgens Google om miljoenen reviews en ratings. Verder worden er daardoor ook nog eens duizenden verdachte apps geïdentificeerd. Google heeft daarom de hulp van de ontwikkelaars nodig en vraagt hen om zeker geen valse ratings te kopen en gebruikers niet te proberen omkopen met beloningen voor een goede review en/of rating. Tenslotte helpt het ook als iedereen nog een keer de beleidslijnen naleest.
Voor gebruikers zijn er ook nog enkele andere richtlijnen, zo wordt er gevraagd om zeker geen geld of (virtuele) goederen aan te nemen en feedback constructief te houden en niet teveel off-topic te gaan. Uiteraard kan je als eindgebruiker ook gewoon reviews rapporteren en zo je steentje bijdragen.