Audi wil 14 miljard investeren in zelfrijdende en elektrische auto’s tegen 2023
Autoconstructeur Audi heeft vandaag bekend gemaakt dat het zwaar gaat investeren in elektrisch en autonoom rijden tussen nu en 2023. Het bedrijf zet daarvoor 14 miljard euro opzij. Een deel van dat bedrag zal gaan naar de ontwikkeling van niet nader omschreven digitale diensten.
Het grote budget moet uiteraard dienen voor de ontwikkeling van deze technologieën, maar ook voor de aankoop van eigendommen, het bouwen van fabrieken en de aankoop van apparatuur. Het lijkt alvast een grote investering, maar het bedrag is slechts één derde van de verwachte uitgaven van het bedrijf in de komende vijf jaar. Audi zelf schat dat bedrag op 40 miljard euro.
Bram Schot, voorzitter van de raad van bestuur, zei dat Audi hiermee een direct signaal wil geven dat het investeren in de toekomst heel belangrijk vindt en het bedrijf wil zich dan ook op producten focussen die aantrekkelijk en relevant zijn voor die markt. Daarmee zet Audi zijn claim kracht bij dat het tegen 2025 twintig verschillende elektrische wagens wil aanbieden, die volledig elektrisch rijden, of deels, in de vorm van hybride wagens.
Wat de digitale diensten zijn die Audi in gedachten heeft, is nog niet geweten, maar het kan net als Volvo’s Care by Volvo een premium dienst op de markt brengen waarbij het voor een vast bedrag mogelijk is om een wagen, inclusief verzekering, te huren en elke twee jaar een nieuwe te krijgen. Natuurlijk kan Audi ook net als Volkswagen premium abonnementen aanbieden die extra mogelijkheden bevatten voor je wagen, zoals spraakherkenning in combinatie met Siri. De mogelijkheden zijn alvast eindeloos.
Autoconstructeur Audi heeft vandaag bekend gemaakt dat het zwaar gaat investeren in elektrisch en autonoom rijden tussen nu en 2023. Het bedrijf zet daarvoor 14 miljard euro opzij. Een deel van dat bedrag zal gaan naar de ontwikkeling van niet nader omschreven digitale diensten.
Het grote budget moet uiteraard dienen voor de ontwikkeling van deze technologieën, maar ook voor de aankoop van eigendommen, het bouwen van fabrieken en de aankoop van apparatuur. Het lijkt alvast een grote investering, maar het bedrag is slechts één derde van de verwachte uitgaven van het bedrijf in de komende vijf jaar. Audi zelf schat dat bedrag op 40 miljard euro.
Bram Schot, voorzitter van de raad van bestuur, zei dat Audi hiermee een direct signaal wil geven dat het investeren in de toekomst heel belangrijk vindt en het bedrijf wil zich dan ook op producten focussen die aantrekkelijk en relevant zijn voor die markt. Daarmee zet Audi zijn claim kracht bij dat het tegen 2025 twintig verschillende elektrische wagens wil aanbieden, die volledig elektrisch rijden, of deels, in de vorm van hybride wagens.
Wat de digitale diensten zijn die Audi in gedachten heeft, is nog niet geweten, maar het kan net als Volvo’s Care by Volvo een premium dienst op de markt brengen waarbij het voor een vast bedrag mogelijk is om een wagen, inclusief verzekering, te huren en elke twee jaar een nieuwe te krijgen. Natuurlijk kan Audi ook net als Volkswagen premium abonnementen aanbieden die extra mogelijkheden bevatten voor je wagen, zoals spraakherkenning in combinatie met Siri. De mogelijkheden zijn alvast eindeloos.