Autofabrikanten zijn in China verplicht om locatiedata elektrische auto’s door te geven
Het is een vreemde gang van zaken in China, uit verschillende bronnen blijkt namelijk dat autofabrikanten in China locatiedata van hun elektrische auto’s door moeten geven aan de Chinese overheid. Het gaat overigens niet om data die achteraf verzameld wordt, maar juist om data die realtime beschikbaar moet zijn voor de overheid. Daar komt nog bij dat het niet enkel gaat om locatiedata, zo vermeldt Associated Press (AP). Welke data er verder nog verzameld wordt, is niet duidelijk, waarvoor de Chinese overheid het zou verzamelen is ook onbekend. Naar eigen zeggen verzamelen ze de data om in de toekomst de veiligheid en infrastructuur te kunnen verbeteren, al roept het natuurlijk ook voldoende vraagtekens op als het gaat om de privacy van autobestuurders.
Het rapport van Associated Press stelt dat de Chinese overheid autofabrikanten zoals Tesla, de Volkswagen Group, Nissan en Kia verplicht om data van de auto’s af te staan. Daarbij gaat het dus om de locatiedata, maar er wordt ook andere, vooralsnog onbekende, data meegenomen. De dataverzameling is enkel in werking getreden bij elektrische auto’s; benzineauto’s blijven buiten schot, al komt dat mogelijk door de afwezige connectiviteit van deze auto’s. Het doorgeven van informatie is, in tegenstelling tot bij de benzineauto’s, bij de elektrische auto’s vrij gemakkelijk, omdat deze vaak ook een verbinding hebben met het internet. Ook is het dus makkelijk om ongezien de data te leveren aan de Chinese overheid, dat gebeurt meestal zonder dat de eigenaren hier van afweten.
Misbruik van data?
Critici zeggen dat de Chinese overheid een stuk meer data verzamelt dan nodig zou zijn om de doelen van het land te behalen. Ook wordt er in het stuk van AP verwezen naar de toekomt van data-sharing, waarbij er steeds meer verbonden auto’s zijn die ook persoonlijkere data af kunnen leveren. Daarmee doet de vraag op wat de Chinese overheid daadwerkelijk wilt bereiken met de dataverzameling. Veel critici spreken hun zorgen uit voor het ontstaan van discriminatie van buitenlandse automerken – met de dataverzameling zou de Chinese overheid een betere positie kunnen creëren voor binnenlandse producenten. Daarnaast zou de overheid met de data mensen realtime kunnen achtervolgen, om zo elke handeling van een persoon te volgen. Met de komst van smartphones word je al steeds vaker gevolgd, maar in Chinese elektrische auto’s ben je dus evenmin veilig.
Het is een vreemde gang van zaken in China, uit verschillende bronnen blijkt namelijk dat autofabrikanten in China locatiedata van hun elektrische auto’s door moeten geven aan de Chinese overheid. Het gaat overigens niet om data die achteraf verzameld wordt, maar juist om data die realtime beschikbaar moet zijn voor de overheid. Daar komt nog bij dat het niet enkel gaat om locatiedata, zo vermeldt Associated Press (AP). Welke data er verder nog verzameld wordt, is niet duidelijk, waarvoor de Chinese overheid het zou verzamelen is ook onbekend. Naar eigen zeggen verzamelen ze de data om in de toekomst de veiligheid en infrastructuur te kunnen verbeteren, al roept het natuurlijk ook voldoende vraagtekens op als het gaat om de privacy van autobestuurders.
Het rapport van Associated Press stelt dat de Chinese overheid autofabrikanten zoals Tesla, de Volkswagen Group, Nissan en Kia verplicht om data van de auto’s af te staan. Daarbij gaat het dus om de locatiedata, maar er wordt ook andere, vooralsnog onbekende, data meegenomen. De dataverzameling is enkel in werking getreden bij elektrische auto’s; benzineauto’s blijven buiten schot, al komt dat mogelijk door de afwezige connectiviteit van deze auto’s. Het doorgeven van informatie is, in tegenstelling tot bij de benzineauto’s, bij de elektrische auto’s vrij gemakkelijk, omdat deze vaak ook een verbinding hebben met het internet. Ook is het dus makkelijk om ongezien de data te leveren aan de Chinese overheid, dat gebeurt meestal zonder dat de eigenaren hier van afweten.
Misbruik van data?
Critici zeggen dat de Chinese overheid een stuk meer data verzamelt dan nodig zou zijn om de doelen van het land te behalen. Ook wordt er in het stuk van AP verwezen naar de toekomt van data-sharing, waarbij er steeds meer verbonden auto’s zijn die ook persoonlijkere data af kunnen leveren. Daarmee doet de vraag op wat de Chinese overheid daadwerkelijk wilt bereiken met de dataverzameling. Veel critici spreken hun zorgen uit voor het ontstaan van discriminatie van buitenlandse automerken – met de dataverzameling zou de Chinese overheid een betere positie kunnen creëren voor binnenlandse producenten. Daarnaast zou de overheid met de data mensen realtime kunnen achtervolgen, om zo elke handeling van een persoon te volgen. Met de komst van smartphones word je al steeds vaker gevolgd, maar in Chinese elektrische auto’s ben je dus evenmin veilig.