McLaren Speedtail, een hoogtechnologische snelheidsduivel
De McLaren Speedtail is het nieuwste wedstrijdpaard van de wagenfabrikant en wordt omschreven als “de ultieme McLaren voor op de weg”. Tegelijk is het niet al te slim om deze snelheidsduivel volledig los te laten gaan op de openbare weg, aangezien een topsnelheid van 400 km/h je een fikse boete zal opleveren. Bovendien zou hij al in een luttele 12,8 seconden van 0 tot 300 km/h kunnen optrekken. Wederom is dit niet het beste idee om uit te testen op de openbare weg, tenzij je liever door het leven gaat met een gloednieuwe wagen maar zonder rijbewijs.
Aerodynamica en snelheid mogen dan wel centraal staan, maar een gezinswagen is hij absoluut niet. Zo zit de bestuurder in het midden van de wagen en zijn de twee passagiersstoelen hier schuin achter geplaatst. Daarnaast heeft de bestuurder toegang tot touchscreens aan beide kanten van het stuur en boven zijn of haar hoofd. Met deze schermen is het mogelijk om allerlei hoogtechnologische functies te activeren zoals het Active Dynamics Panel en de Velocity modus om nog sneller te gaan. Een zonneklep is echter niet aanwezig, al wordt dit handig opgelost met elektrochromatisch glas dat met een simpele druk op de knop verduisterd kan worden. Ook kan het interieur van de wagen op verschillende manieren aangepast worden naar de wensen van de bestuurder.
Ook aan de buitenkant zijn de aerodynamische aspecten terug te vinden. Er zijn bijvoorbeeld geen zijspiegels aanwezig, maar digitale camera’s. Deze komen naar buiten geschoven wanneer de McLaren Speedtail gestart wordt en zijn kleiner (en dus aerodynamischer) dan traditionele zijspiegels. Verder kan de bovenvermelde Velocity modus ervoor zorgen dat deze camera’s terug naar binnen schuiven (wat niet meteen veilig is, maar goed) en de achterste rolroeren zodanig worden worden gekanteld dat de 1035 PK volledig tot zijn recht kan komen.
Als je toevallig 2 miljoen euro (de prijs van de McLaren Speedtail) onder je matras hebt liggen, dan hoef je die hiervoor alvast niet boven te halen. McLaren heeft namelijk slechts 106 modellen geproduceerd en deze zijn reeds allemaal toegekend. De wagens zullen begin 2020 afgeleverd worden, maar de kans blijft nog steeds heel klein dat je er ooit eentje zal tegenkomen op de openbare weg.
De McLaren Speedtail is het nieuwste wedstrijdpaard van de wagenfabrikant en wordt omschreven als “de ultieme McLaren voor op de weg”. Tegelijk is het niet al te slim om deze snelheidsduivel volledig los te laten gaan op de openbare weg, aangezien een topsnelheid van 400 km/h je een fikse boete zal opleveren. Bovendien zou hij al in een luttele 12,8 seconden van 0 tot 300 km/h kunnen optrekken. Wederom is dit niet het beste idee om uit te testen op de openbare weg, tenzij je liever door het leven gaat met een gloednieuwe wagen maar zonder rijbewijs.
Aerodynamica en snelheid mogen dan wel centraal staan, maar een gezinswagen is hij absoluut niet. Zo zit de bestuurder in het midden van de wagen en zijn de twee passagiersstoelen hier schuin achter geplaatst. Daarnaast heeft de bestuurder toegang tot touchscreens aan beide kanten van het stuur en boven zijn of haar hoofd. Met deze schermen is het mogelijk om allerlei hoogtechnologische functies te activeren zoals het Active Dynamics Panel en de Velocity modus om nog sneller te gaan. Een zonneklep is echter niet aanwezig, al wordt dit handig opgelost met elektrochromatisch glas dat met een simpele druk op de knop verduisterd kan worden. Ook kan het interieur van de wagen op verschillende manieren aangepast worden naar de wensen van de bestuurder.
Ook aan de buitenkant zijn de aerodynamische aspecten terug te vinden. Er zijn bijvoorbeeld geen zijspiegels aanwezig, maar digitale camera’s. Deze komen naar buiten geschoven wanneer de McLaren Speedtail gestart wordt en zijn kleiner (en dus aerodynamischer) dan traditionele zijspiegels. Verder kan de bovenvermelde Velocity modus ervoor zorgen dat deze camera’s terug naar binnen schuiven (wat niet meteen veilig is, maar goed) en de achterste rolroeren zodanig worden worden gekanteld dat de 1035 PK volledig tot zijn recht kan komen.
Als je toevallig 2 miljoen euro (de prijs van de McLaren Speedtail) onder je matras hebt liggen, dan hoef je die hiervoor alvast niet boven te halen. McLaren heeft namelijk slechts 106 modellen geproduceerd en deze zijn reeds allemaal toegekend. De wagens zullen begin 2020 afgeleverd worden, maar de kans blijft nog steeds heel klein dat je er ooit eentje zal tegenkomen op de openbare weg.