Apple maakt eigen software die reparaties door derden quasi onmogelijk maakt
Je smartphone, laptop of eender wat laten repareren door derden is vaak een goedkopere optie, maar niet altijd een veiligere optie. Apple zou ook niet al te positief staan tegenover reparaties door derden en heeft hiervoor nieuwe software aangebracht in bepaalde toestellen. Naar verluidt zou de technologiereus namelijk nieuwe software hebben toegevoegd aan zijn MacBook Pro’s en iMac Pro’s waardoor bepaalde reparaties door derden de toestellen onbruikbaar zullen maken.
Bij MacBook Pro’s gaat het om wijzigingen aan de displaymodule, het moederbord, het toetsenbord, het trackpad en het Touch ID-bord. Bij de iMac Pro’s zal de nieuwe software het toestel onbruikbaar maken bij wijzigingen aan het moederbord of de flashopslag. De toestellen zullen echter niet volledig geblokkeerd zijn. Wanneer een officieel lid van het Authorized Service Provider-programma de Apple Service Toolkit 2 gebruikt op een gerepareerde MacBook Pro of iMac Pro zal deze weer naar behoren werken.
Over het algemeen staan computers echter bekend als apparaten waarbij je, mits de nodige kennis, naar hartenlust hardwarewijzigingen kan uitvoeren. Deze software-update van Apple lijkt deze technologie nu de andere kant op te sturen, al gebeurt het wel vaker dat Apple afwijkt van andere technologieproducenten.
Tegenwoordig zien we ook meer en meer de trend om kapotte technologie niet langer te repareren, maar meteen een nieuw toestel aan te kopen. Aan de ene kant komt dat omdat reparaties door officiële diensten vaak even duur kunnen zijn als de aankoop van een nieuw toestel en aan de andere kant omdat innovaties elkaar zo snel opvolgen dat de meeste toestellen na een jaar al verouderd zijn en niet meer het repareren waard. Deze zet van Apple kan daarom gezien worden als een manier om deze trend nogmaals te versterken en gebruikers aan te zetten om meteen een nieuw product te kopen in de plaats van hun oude product te laten repareren.
Je smartphone, laptop of eender wat laten repareren door derden is vaak een goedkopere optie, maar niet altijd een veiligere optie. Apple zou ook niet al te positief staan tegenover reparaties door derden en heeft hiervoor nieuwe software aangebracht in bepaalde toestellen. Naar verluidt zou de technologiereus namelijk nieuwe software hebben toegevoegd aan zijn MacBook Pro’s en iMac Pro’s waardoor bepaalde reparaties door derden de toestellen onbruikbaar zullen maken.
Bij MacBook Pro’s gaat het om wijzigingen aan de displaymodule, het moederbord, het toetsenbord, het trackpad en het Touch ID-bord. Bij de iMac Pro’s zal de nieuwe software het toestel onbruikbaar maken bij wijzigingen aan het moederbord of de flashopslag. De toestellen zullen echter niet volledig geblokkeerd zijn. Wanneer een officieel lid van het Authorized Service Provider-programma de Apple Service Toolkit 2 gebruikt op een gerepareerde MacBook Pro of iMac Pro zal deze weer naar behoren werken.
Over het algemeen staan computers echter bekend als apparaten waarbij je, mits de nodige kennis, naar hartenlust hardwarewijzigingen kan uitvoeren. Deze software-update van Apple lijkt deze technologie nu de andere kant op te sturen, al gebeurt het wel vaker dat Apple afwijkt van andere technologieproducenten.
Tegenwoordig zien we ook meer en meer de trend om kapotte technologie niet langer te repareren, maar meteen een nieuw toestel aan te kopen. Aan de ene kant komt dat omdat reparaties door officiële diensten vaak even duur kunnen zijn als de aankoop van een nieuw toestel en aan de andere kant omdat innovaties elkaar zo snel opvolgen dat de meeste toestellen na een jaar al verouderd zijn en niet meer het repareren waard. Deze zet van Apple kan daarom gezien worden als een manier om deze trend nogmaals te versterken en gebruikers aan te zetten om meteen een nieuw product te kopen in de plaats van hun oude product te laten repareren.