Sharp stapt als derde fabrikant in de markt van OLED-schermen voor smartphones
Kijk je naar de markt van OLED-schermen dan is het duidelijk wie er de leiding heeft. Samsung is al jaren de grootste producent, vooral omdat het voor een groot deel van zijn Galaxy smartphones OLED-schermen produceert, evenals dat het bedrijf veel andere smartphoneproducenten voorziet van de panelen. LG is sinds een aantal jaren ook op de markt van smartphones, maar heeft nog geen enorm geluk met de P-OLED schermen, de kwaliteit is nog altijd beduidend minder dan de schermen van Samsung. Als laatste treedt Sharp, voorheen de fabrikant van vooral LCD-panelen, nu ook toe tot de markt van OLED-schermen.
Om de productie van start te laten gaan heeft het moederbedrijf van Sharp, Foxconn, 57,4 biljoen Yen – ongeveer 437 miljoen euro – geïnvesteerd in de ontwikkeling van alle productietechnieken. Sharp heeft aan Reuters vermeld dat het bewust is van het dalende momentum van OLED-panelen: de vraag blijft altijd nog wel hoog, maar stijgt niet zo exponentieel als dat het voorheen heeft gedaan. Opvallend is dat het gaat om een relatief kleine investering, Foxconn gaf eerder nog aan 200 biljoen Yen te willen investeren. Waarom deze investering nu zo laag uitvalt is niet bekend, het valt dan ook nog te bezien of het bedrijf de juist capaciteit kan opzetten om mee te kunnen spelen in de markt van OLED-panelen.
Samenwerking Japan Display
Eerdere berichtgeving spreekt over een mogelijke OLED-tv Alliance in samenwerking met Japan Display. Hoe dat precies in elkaar zou zitten is onbekend, waarschijnlijk gaan de twee bedrijven dan samenwerken om grip proberen te krijgen op de markt van OLED-televisies, een markt die LG inmiddels al een tijdje weet te domineren. Daar komt nog bij dat LG veel meer mogelijkheden heeft om te investeren in nieuwe technieken, zo zal LG de komende drie jaar nog 6,033 miljard euro investeren in zijn schermen. Samsung heeft geen investeringen bekendgemaakt, maar staat hoe dan ook al jaren aan de leiding als het gaat om de kwaliteit.
Het high-end segment bedienen zal voor Sharp nog een behoorlijke klus zijn. Gezien de geruime achterstand in productietechnieken zal het voor Sharp moeilijk zijn om kwalitatief vergelijkbare panelen met die van LG en Samsung te produceren. Wel zou Sharp het besluit kunnen nemen om zijn schermen voor het midrange en het low-end segment te ontwikkelen, daar zijn geheel andere kwaliteitseisen aan de orde. Voor nu blijft het nog afwachten wat het bedrijf ervan weet te bakken. Wel zijn de eerste schermen al in een telefoon van Sharp terecht gekomen, de Aquos Zero. De telefoon zal enkel in Japan beschikbaar komen, al is de kans groot dat er vanzelf berichten verschijnen over de kwaliteit van het gebruikte OLED-paneel.
Kijk je naar de markt van OLED-schermen dan is het duidelijk wie er de leiding heeft. Samsung is al jaren de grootste producent, vooral omdat het voor een groot deel van zijn Galaxy smartphones OLED-schermen produceert, evenals dat het bedrijf veel andere smartphoneproducenten voorziet van de panelen. LG is sinds een aantal jaren ook op de markt van smartphones, maar heeft nog geen enorm geluk met de P-OLED schermen, de kwaliteit is nog altijd beduidend minder dan de schermen van Samsung. Als laatste treedt Sharp, voorheen de fabrikant van vooral LCD-panelen, nu ook toe tot de markt van OLED-schermen.
Om de productie van start te laten gaan heeft het moederbedrijf van Sharp, Foxconn, 57,4 biljoen Yen – ongeveer 437 miljoen euro – geïnvesteerd in de ontwikkeling van alle productietechnieken. Sharp heeft aan Reuters vermeld dat het bewust is van het dalende momentum van OLED-panelen: de vraag blijft altijd nog wel hoog, maar stijgt niet zo exponentieel als dat het voorheen heeft gedaan. Opvallend is dat het gaat om een relatief kleine investering, Foxconn gaf eerder nog aan 200 biljoen Yen te willen investeren. Waarom deze investering nu zo laag uitvalt is niet bekend, het valt dan ook nog te bezien of het bedrijf de juist capaciteit kan opzetten om mee te kunnen spelen in de markt van OLED-panelen.
Samenwerking Japan Display
Eerdere berichtgeving spreekt over een mogelijke OLED-tv Alliance in samenwerking met Japan Display. Hoe dat precies in elkaar zou zitten is onbekend, waarschijnlijk gaan de twee bedrijven dan samenwerken om grip proberen te krijgen op de markt van OLED-televisies, een markt die LG inmiddels al een tijdje weet te domineren. Daar komt nog bij dat LG veel meer mogelijkheden heeft om te investeren in nieuwe technieken, zo zal LG de komende drie jaar nog 6,033 miljard euro investeren in zijn schermen. Samsung heeft geen investeringen bekendgemaakt, maar staat hoe dan ook al jaren aan de leiding als het gaat om de kwaliteit.
Het high-end segment bedienen zal voor Sharp nog een behoorlijke klus zijn. Gezien de geruime achterstand in productietechnieken zal het voor Sharp moeilijk zijn om kwalitatief vergelijkbare panelen met die van LG en Samsung te produceren. Wel zou Sharp het besluit kunnen nemen om zijn schermen voor het midrange en het low-end segment te ontwikkelen, daar zijn geheel andere kwaliteitseisen aan de orde. Voor nu blijft het nog afwachten wat het bedrijf ervan weet te bakken. Wel zijn de eerste schermen al in een telefoon van Sharp terecht gekomen, de Aquos Zero. De telefoon zal enkel in Japan beschikbaar komen, al is de kans groot dat er vanzelf berichten verschijnen over de kwaliteit van het gebruikte OLED-paneel.