Google en Mastercard maakten geheime afspraken rond retaildata
Het voorbije jaar hebben Google en Mastercard in het geheim een overeenkomst gehad rond het delen van informatie over financiële transacties uit de Verenigde Staten, zo blijkt uit een rapport van Bloomberg.
Vorig jaar nog kondigde Google zijn eigen Store Sale Measurement dienst aan, waarmee Google zo’n 70% van de Amerikaanse credit- en debitkaarttransacties aankocht. De deal was meerdere miljoenen waard en Google wilde toen niet delen wie zijn partners hierin waren.
Uit het rapport blijkt nu dat een van deze bedrijven Mastercard was, en voor het bedrijf was de deal alvast zeer lucratief. Ook Google haalt er zijn voordeel uit want het kan dankzij de gegevens veel nauwkeuriger meten hoe verschillende advertenties presteren. Online, maar vooral ook offline, kan het nu het effect ervan op de koopkracht een pak beter inschatten.
De eindgebruiker moet zich, volgens Google, echter geen zorgen maken over de overeenkomst, want het delen van de informatie gebeurt volledig anoniem. Dankzij een nieuwe encryptietechnologie die het zelf ontworpen heeft, kunnen noch Google, noch Mastercard de individuele data bekijken. In een mededeling liet Mastercard alvast hetzelfde weten, en verduidelijkte nog dat het enkel de retailer en het totaalbedrag van een aankoop kan zien, en niet de individuele producten van een factuur.
Als je je hier toch nog zorgen over maakt, is er nog altijd de mogelijkheid tot een opt-out. Dit kan je doen door in de instellingen van je Google-account naar Persoonlijke Gegevens en Privacy te gaan en daar bij Google Activiteiten de optie uit te zetten, of je kan gewoon hier klikken.
Het voorbije jaar hebben Google en Mastercard in het geheim een overeenkomst gehad rond het delen van informatie over financiële transacties uit de Verenigde Staten, zo blijkt uit een rapport van Bloomberg.
Vorig jaar nog kondigde Google zijn eigen Store Sale Measurement dienst aan, waarmee Google zo’n 70% van de Amerikaanse credit- en debitkaarttransacties aankocht. De deal was meerdere miljoenen waard en Google wilde toen niet delen wie zijn partners hierin waren.
Uit het rapport blijkt nu dat een van deze bedrijven Mastercard was, en voor het bedrijf was de deal alvast zeer lucratief. Ook Google haalt er zijn voordeel uit want het kan dankzij de gegevens veel nauwkeuriger meten hoe verschillende advertenties presteren. Online, maar vooral ook offline, kan het nu het effect ervan op de koopkracht een pak beter inschatten.
De eindgebruiker moet zich, volgens Google, echter geen zorgen maken over de overeenkomst, want het delen van de informatie gebeurt volledig anoniem. Dankzij een nieuwe encryptietechnologie die het zelf ontworpen heeft, kunnen noch Google, noch Mastercard de individuele data bekijken. In een mededeling liet Mastercard alvast hetzelfde weten, en verduidelijkte nog dat het enkel de retailer en het totaalbedrag van een aankoop kan zien, en niet de individuele producten van een factuur.
Als je je hier toch nog zorgen over maakt, is er nog altijd de mogelijkheid tot een opt-out. Dit kan je doen door in de instellingen van je Google-account naar Persoonlijke Gegevens en Privacy te gaan en daar bij Google Activiteiten de optie uit te zetten, of je kan gewoon hier klikken.