Krijgen we binnenkort een Vlaamse Netflix?
In het algemeen zorgt streamingplatform Netflix ervoor dat het aantal Vlaamse televisiekijkers verder naar beneden gaat. Bovendien zien Vlaamse zenders elk jaar hun live-kijkers dalen en hun online kijkers stijgen. Zowel Medialaan (VTM, Q2, Vitaya, CAZ, VTMKZOOM, Kadet) als SBS (VIER, VIJF, ZES) zien dat ongeveer een kwart van hun kijkers niet langer live kijkt naar hun programma’s. Vooral fictieprogramma’s worden minder live bekeken. Een Vlaamse Netflix zou volgens Medialaan een oplossing bieden.
Het bedrijf wil daarom zelf een streamingplatform maken met programma’s van alle Vlaamse zenders. Het bedrijf heeft momenteel zelf reeds Stievie als online platform waarop kijkers zowel live kunnen kijken naar programma’s van Medialaan als deze opvragen tot een week na uitzending. Dit najaar zal het nieuwe platform VTM GO de vervanger worden van de gratis versie van Stievie en zullen gebruikers programma’s tot 30 dagen na uitzending kunnen bekijken. Deze gratis versie zal weliswaar gepersonaliseerde reclameboodschappen tonen.
Momenteel bestaat er reeds een Nederlandse Netflix die programma’s van 12 zenders samenvoegt voor een prijs van €7,95 per maand. Ook Medialaan wil een dergelijk platform maken waar het mogelijk is om reclamevrij te kijken naar Vlaamse programma’s (voornamelijk fictiereeksen) én enkele internationale films/series. Onderhandelingen met Vlaamse zenders hiervoor zijn nog niet gestart en Medialaan heeft op dit moment nog geen richtprijs (of naam) in gedachte voor deze Vlaamse Netflix.
Medialaan zal tot slot snel uit de startblokken moeten schieten met dit project. Netflix heeft namelijk bekendgemaakt dat zij 1 miljard dollar zullen investeren in Europese producties, waaraan zo’n 35 000 mensen zullen werken. Ook de eerste Nederlandse Netflix Original-film zal reeds online komen in 2019.
In het algemeen zorgt streamingplatform Netflix ervoor dat het aantal Vlaamse televisiekijkers verder naar beneden gaat. Bovendien zien Vlaamse zenders elk jaar hun live-kijkers dalen en hun online kijkers stijgen. Zowel Medialaan (VTM, Q2, Vitaya, CAZ, VTMKZOOM, Kadet) als SBS (VIER, VIJF, ZES) zien dat ongeveer een kwart van hun kijkers niet langer live kijkt naar hun programma’s. Vooral fictieprogramma’s worden minder live bekeken. Een Vlaamse Netflix zou volgens Medialaan een oplossing bieden.
Het bedrijf wil daarom zelf een streamingplatform maken met programma’s van alle Vlaamse zenders. Het bedrijf heeft momenteel zelf reeds Stievie als online platform waarop kijkers zowel live kunnen kijken naar programma’s van Medialaan als deze opvragen tot een week na uitzending. Dit najaar zal het nieuwe platform VTM GO de vervanger worden van de gratis versie van Stievie en zullen gebruikers programma’s tot 30 dagen na uitzending kunnen bekijken. Deze gratis versie zal weliswaar gepersonaliseerde reclameboodschappen tonen.
Momenteel bestaat er reeds een Nederlandse Netflix die programma’s van 12 zenders samenvoegt voor een prijs van €7,95 per maand. Ook Medialaan wil een dergelijk platform maken waar het mogelijk is om reclamevrij te kijken naar Vlaamse programma’s (voornamelijk fictiereeksen) én enkele internationale films/series. Onderhandelingen met Vlaamse zenders hiervoor zijn nog niet gestart en Medialaan heeft op dit moment nog geen richtprijs (of naam) in gedachte voor deze Vlaamse Netflix.
Medialaan zal tot slot snel uit de startblokken moeten schieten met dit project. Netflix heeft namelijk bekendgemaakt dat zij 1 miljard dollar zullen investeren in Europese producties, waaraan zo’n 35 000 mensen zullen werken. Ook de eerste Nederlandse Netflix Original-film zal reeds online komen in 2019.