Test

Dit is een popup

Nieuws

Airbus Zephyr S zet wereldrecord met bijna 26 dagen lang in de lucht

Airbus heeft wederom een wereldrecord gezet met het langst vliegende vliegtuig wereldwijd, het kwam net drie minuten te kort voor 26 dagen in de lucht met het Zephyr S zonnevliegtuig.

Dat vliegen ook duurzaam mogelijk is, proberen steeds meer bedrijven duidelijk te maken. Het tweede zonnevliegtuig van de Europese vliegtuigfabrikant Airbus bleef ditmaal bijna 26 dagen aan een stuk in de lucht, om precies te zijn 25 dagen, 23 uur en 57 minuten. Daarmee strijkt Airbus wederom een wereldrecord op, in 2010 bleef een zonnevliegtuig van Airbus ook al een recordtijd in de lucht. Toentertijd stond het record op 14 dagen aaneengesloten waarbinnen het vliegtuig in de lucht kon blijven.

Op 11 juli steeg het vliegtuig op vanuit Arizona, waarna het vliegtuig klom naar een ongelofelijke 21 kilometer hoog in de lucht. In vergelijking, een normaal passagiersvliegtuig komt meestal niet boven de 11 of 12 km uit. De reden voor het vliegtuig om zo hoog te vliegen is enerzijds dat het normaal vliegverkeer niet verstoord. Aan de andere kant is de lucht op deze hoogte zo ijl dat er weinig resistentie is, hierdoor kan het zonnevliegtuig met minder energie toch behoorlijke afstanden af blijven leggen.

Airbus Zephyr - 1

Inzetbaarheid

Volgens Airbus bewijst het nieuwe record dat het vliegtuig in de toekomst commercieel en militair inzetbaar is. Het bedrijf verwacht dat het vliegtuig in de toekomst inzetbaar zal zijn voor bijvoorbeeld grensbewaking, of het in kaart brengen van verschillende calamiteiten. Ook zou het zonnevliegtuig eventueel ingezet kunnen worden als vliegende router, daarmee kan een land zonder de infrastructuur in de toekomst mogelijk makkelijker voorzien worden van (tijdelijk) mobiel internet.

Het is een behoorlijk vliegtuig, iets wat je mogelijk niet direct zou verwachten. Het vliegtuig is 25 meter in breedte, wat ervoor zorgt dat hij stabiel in de lucht kan blijven. Ook zijn de vleugels volledig bedekt met zonnecellen om de benodigde energie op te wekken. Het totaalgewicht is 75 kilo, en wordt aangedreven door twee kleine propellers aan de voorkant van het vliegtuig.

Dat vliegen ook duurzaam mogelijk is, proberen steeds meer bedrijven duidelijk te maken. Het tweede zonnevliegtuig van de Europese vliegtuigfabrikant Airbus bleef ditmaal bijna 26 dagen aan een stuk in de lucht, om precies te zijn 25 dagen, 23 uur en 57 minuten. Daarmee strijkt Airbus wederom een wereldrecord op, in 2010 bleef een zonnevliegtuig van Airbus ook al een recordtijd in de lucht. Toentertijd stond het record op 14 dagen aaneengesloten waarbinnen het vliegtuig in de lucht kon blijven.

Op 11 juli steeg het vliegtuig op vanuit Arizona, waarna het vliegtuig klom naar een ongelofelijke 21 kilometer hoog in de lucht. In vergelijking, een normaal passagiersvliegtuig komt meestal niet boven de 11 of 12 km uit. De reden voor het vliegtuig om zo hoog te vliegen is enerzijds dat het normaal vliegverkeer niet verstoord. Aan de andere kant is de lucht op deze hoogte zo ijl dat er weinig resistentie is, hierdoor kan het zonnevliegtuig met minder energie toch behoorlijke afstanden af blijven leggen.

Airbus Zephyr - 1

Inzetbaarheid

Volgens Airbus bewijst het nieuwe record dat het vliegtuig in de toekomst commercieel en militair inzetbaar is. Het bedrijf verwacht dat het vliegtuig in de toekomst inzetbaar zal zijn voor bijvoorbeeld grensbewaking, of het in kaart brengen van verschillende calamiteiten. Ook zou het zonnevliegtuig eventueel ingezet kunnen worden als vliegende router, daarmee kan een land zonder de infrastructuur in de toekomst mogelijk makkelijker voorzien worden van (tijdelijk) mobiel internet.

Het is een behoorlijk vliegtuig, iets wat je mogelijk niet direct zou verwachten. Het vliegtuig is 25 meter in breedte, wat ervoor zorgt dat hij stabiel in de lucht kan blijven. Ook zijn de vleugels volledig bedekt met zonnecellen om de benodigde energie op te wekken. Het totaalgewicht is 75 kilo, en wordt aangedreven door twee kleine propellers aan de voorkant van het vliegtuig.

airbusZephyr SZonnevliegtuig

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!