Nieuwe drone CalTech helpt bij het verjagen van vogels op airports
Vogels kunnen op airports zorgen voor behoorlijk gevaarlijke situaties. Momenteel worden deze vaak weggejaagd door middel van roofvogels en het gebruik van bepaalde geluiden. Het nadeel is, de inzetbaarheid hiervan is beperkt aan het aantal medewerkers dat je hebt. Onderzoekers bij CalTech – ofwel ‘California Institute of Technology’ – willen dit nu gaan veranderen met autonome drones.
Soon-Jo Chung, een onderzoeker bij de autonome afdeling van CalTech, werd geïnspireerd door het ongeluk op de Hudson in 2009. De twee piloten werden daarbij geforceerd om een noodlanding te maken in de rivier de Hudson. Gelukkig liep het ditmaal relatief goed af, maar hij vraagt zich af hoe het de volgende keer zal gaan. Met dit gevoel begon hij het onderzoek naar het gebruik van autonome technologie om het luchtruim te ‘beveiligen’.
Werking
Soon-Jo geeft aan dat er te vaak gemakkelijk wordt gedacht door het publiek over het verjagen van vogels. Het voorspellen van een reactie van een groep vogels, evenals het goed wegleiden van de vogels, is een enorm moeilijke taak:
“You have to be very careful in how you position your drone. If it’s too far away, it won’t move the flock. And if it gets too close, you risk scattering the flock and making it completely uncontrollable.”
Het onderzoeksteam van CalTech heeft veel aandacht besteed aan de reactie van een grote groep vogels. Door dit onderzoek is er een hoop nieuwe informatie verkregen waarmee software voor op een drone is ontwikkeld. Deze software geeft de drone specifieke acties om uit te voeren zodra een groep vogels gedetecteerd wordt.
Toekomstmuziek
De software is in de afgelopen tijd getest op vogels zoals te zien in onderstaande GIF. Er is echter nog veel tijd nodig om de software grondiger te testen op meer soorten vogels. Wel is het belangrijk om mee te nemen dat dit een techniek is welke in de toekomst waarschijnlijk veel meer aandacht gaat krijgen, en de vliegveiligheid een behoorlijke boost kan geven.
Vogels kunnen op airports zorgen voor behoorlijk gevaarlijke situaties. Momenteel worden deze vaak weggejaagd door middel van roofvogels en het gebruik van bepaalde geluiden. Het nadeel is, de inzetbaarheid hiervan is beperkt aan het aantal medewerkers dat je hebt. Onderzoekers bij CalTech – ofwel ‘California Institute of Technology’ – willen dit nu gaan veranderen met autonome drones.
Soon-Jo Chung, een onderzoeker bij de autonome afdeling van CalTech, werd geïnspireerd door het ongeluk op de Hudson in 2009. De twee piloten werden daarbij geforceerd om een noodlanding te maken in de rivier de Hudson. Gelukkig liep het ditmaal relatief goed af, maar hij vraagt zich af hoe het de volgende keer zal gaan. Met dit gevoel begon hij het onderzoek naar het gebruik van autonome technologie om het luchtruim te ‘beveiligen’.
Werking
Soon-Jo geeft aan dat er te vaak gemakkelijk wordt gedacht door het publiek over het verjagen van vogels. Het voorspellen van een reactie van een groep vogels, evenals het goed wegleiden van de vogels, is een enorm moeilijke taak:
“You have to be very careful in how you position your drone. If it’s too far away, it won’t move the flock. And if it gets too close, you risk scattering the flock and making it completely uncontrollable.”
Het onderzoeksteam van CalTech heeft veel aandacht besteed aan de reactie van een grote groep vogels. Door dit onderzoek is er een hoop nieuwe informatie verkregen waarmee software voor op een drone is ontwikkeld. Deze software geeft de drone specifieke acties om uit te voeren zodra een groep vogels gedetecteerd wordt.
Toekomstmuziek
De software is in de afgelopen tijd getest op vogels zoals te zien in onderstaande GIF. Er is echter nog veel tijd nodig om de software grondiger te testen op meer soorten vogels. Wel is het belangrijk om mee te nemen dat dit een techniek is welke in de toekomst waarschijnlijk veel meer aandacht gaat krijgen, en de vliegveiligheid een behoorlijke boost kan geven.