Test

Dit is een popup

Proximus op het matje geroepen voor afluisteren telefoon

Om de kwaliteit van telefoongesprekken te garanderen, luistert Proximus sommige gesprekken af. Volgens de Privacycommissie is dat mogelijk strafbaar.

De praktijk kwam aan het licht tijdens een gerechtelijk onderzoek, zo rapporteert De Tijd. Bij een verhoor van een manager van Proximus door de federale politie kwam naar boven dat het bedrijf sinds juni 2017 een controle-tool gebruikt om na te gaan of gesprekken via het internet correct verlopen. De gesprekken worden beluisterd om te checken of de geluidskwaliteit in orde is. Het gaat om telefoonconversaties via de vaste lijn. Proximus verklaart dat de tool enkel wordt gebruikt als de klant een probleem met zijn lijn meldt. In een reactie op het nieuws plaatst de Belgische Privacycommissie grote vraagtekens bij de wettelijkheid van die tool.

Illegale telefoontap

Het nieuws kwam naar buiten door een verhoor. De federale politie in Brussel had een expert van Proximus gesommeeerd om hen uit te leggen hoe de telecomprovider telefoontaps in opdracht van justitie precies uitvoert. Het verhoor kadert in een onderzoek naar een vermeende illegale telefoontap van parketmagistraat Pete Van Calster en Belastingdirecteur Karel Anthonissen.

Tijdens dat gesprek vermeldde de Proximus-werknemer het gebruik van een spraakkwaliteit-analysetool waarmee de provider sinds 2017 de kwaliteit van Voice Over IP (VOIP) controleert, waarbij geen gebruik wordt gemaakt van het oude telefoonnet voor communicatie maar gesprekken via het internetnetwerk lopen. De tool wordt gebruikt om de kwaliteit van de verbinding via vaste lijn te controleren wanneer een klant een probleem meldt. Opgenomen gesprekken worden tot vier à vijf dagen na opname bewaard.

“Overtreding strafwet”

De Privacycommissie is niet te spreken over de manier waarop Proximus zijn controles aanpakt. “De strafwet is duidelijk over het geheim van communicatie. Als een derde partij daar kennis van neemt, moet die eerst toestemming hebben van alle personen die bij die communicatie betrokken zijn, niet alleen van de klant van Proximus. Anders overtreed je de strafwet,” verklaart woordvoerder Caroline De Geest aan De Tijd. De Privacycommissie had liever gezien dat Proximus eerst met hen overlegde vooraleer het zijn spraakkwaliteit-analysetool in gebruik nam.

De praktijk kwam aan het licht tijdens een gerechtelijk onderzoek, zo rapporteert De Tijd. Bij een verhoor van een manager van Proximus door de federale politie kwam naar boven dat het bedrijf sinds juni 2017 een controle-tool gebruikt om na te gaan of gesprekken via het internet correct verlopen. De gesprekken worden beluisterd om te checken of de geluidskwaliteit in orde is. Het gaat om telefoonconversaties via de vaste lijn. Proximus verklaart dat de tool enkel wordt gebruikt als de klant een probleem met zijn lijn meldt. In een reactie op het nieuws plaatst de Belgische Privacycommissie grote vraagtekens bij de wettelijkheid van die tool.

Illegale telefoontap

Het nieuws kwam naar buiten door een verhoor. De federale politie in Brussel had een expert van Proximus gesommeeerd om hen uit te leggen hoe de telecomprovider telefoontaps in opdracht van justitie precies uitvoert. Het verhoor kadert in een onderzoek naar een vermeende illegale telefoontap van parketmagistraat Pete Van Calster en Belastingdirecteur Karel Anthonissen.

Tijdens dat gesprek vermeldde de Proximus-werknemer het gebruik van een spraakkwaliteit-analysetool waarmee de provider sinds 2017 de kwaliteit van Voice Over IP (VOIP) controleert, waarbij geen gebruik wordt gemaakt van het oude telefoonnet voor communicatie maar gesprekken via het internetnetwerk lopen. De tool wordt gebruikt om de kwaliteit van de verbinding via vaste lijn te controleren wanneer een klant een probleem meldt. Opgenomen gesprekken worden tot vier à vijf dagen na opname bewaard.

“Overtreding strafwet”

De Privacycommissie is niet te spreken over de manier waarop Proximus zijn controles aanpakt. “De strafwet is duidelijk over het geheim van communicatie. Als een derde partij daar kennis van neemt, moet die eerst toestemming hebben van alle personen die bij die communicatie betrokken zijn, niet alleen van de klant van Proximus. Anders overtreed je de strafwet,” verklaart woordvoerder Caroline De Geest aan De Tijd. De Privacycommissie had liever gezien dat Proximus eerst met hen overlegde vooraleer het zijn spraakkwaliteit-analysetool in gebruik nam.

mobielprivacyproximustelecomvoip

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!