Datingapp Grindr lekt HIV-data naar bedrijven
Het Noorse bedrijf SINTEF deed onderzoek naar Grindr, een datingapp die zich richt op homoseksuelen. Daaruit blijkt dat de applicatie gevoelige persoonlijke informatie deelt met twee bedrijven die werken aan de app. Naar eigen zeggen doet ze dat om de prestaties van de app te verbeteren. Het gaat onder meer om de seksuele voorkeuren van de gebruikers en hun HIV-status.
Concreet deelde de app de gevoelige informatie met de bedrijven Localytics en Apptimize. Na de hetze besloot Grindr om te stoppen met het delen van de gegevens. Toch vindt topman Scott Chen dat ze de kop van jut zijn. “Gebruikers kiezen er zelf voor om die gegevens in de app te publiceren en open te stellen voor andere gebruikers. Bovendien verkopen we de gegevens niet aan adverteerders”, zegt hij. “We gaan niet anders te werk dan andere bedrijven.”
Volgens de experts vormde Grindr wel een groot privacyprobleem voor gebruikers. “Als er iemand de app zou hacken, komen al die gegevens op straat. Bovendien zijn de gebruikers te identificeren, want er worden ook gegevens zoals GPS-locatie, e-mailadres en telefoonnummer gedeeld.”
[related_article id=”223867″]Steeds meer bedrijven komen in een slecht daglicht met betrekking tot hun gegevensverwerking. Zo ook Facebook, dat de laatste maand hevig onder vuur kwam te staan omwille van zijn falende privacybeleid. Het sociale mediaplatform krijgt al sinds de Amerikaanse presidentsverkiezingen van november 2016 kritiek op de manier waarop het advertentiemodel wordt misbruikt voor het verspreiden van foutieve en misleidende informatie. Het Cambridge Analytica-schandaal vormt de kers op de taart. Gelukkig treedt de GDPR-wetgeving volgende maand in werking: vanaf dan worden bedrijven verplicht om zich aan striktere privacyregels te houden.
Het Noorse bedrijf SINTEF deed onderzoek naar Grindr, een datingapp die zich richt op homoseksuelen. Daaruit blijkt dat de applicatie gevoelige persoonlijke informatie deelt met twee bedrijven die werken aan de app. Naar eigen zeggen doet ze dat om de prestaties van de app te verbeteren. Het gaat onder meer om de seksuele voorkeuren van de gebruikers en hun HIV-status.
Concreet deelde de app de gevoelige informatie met de bedrijven Localytics en Apptimize. Na de hetze besloot Grindr om te stoppen met het delen van de gegevens. Toch vindt topman Scott Chen dat ze de kop van jut zijn. “Gebruikers kiezen er zelf voor om die gegevens in de app te publiceren en open te stellen voor andere gebruikers. Bovendien verkopen we de gegevens niet aan adverteerders”, zegt hij. “We gaan niet anders te werk dan andere bedrijven.”
Volgens de experts vormde Grindr wel een groot privacyprobleem voor gebruikers. “Als er iemand de app zou hacken, komen al die gegevens op straat. Bovendien zijn de gebruikers te identificeren, want er worden ook gegevens zoals GPS-locatie, e-mailadres en telefoonnummer gedeeld.”
[related_article id=”223867″]Steeds meer bedrijven komen in een slecht daglicht met betrekking tot hun gegevensverwerking. Zo ook Facebook, dat de laatste maand hevig onder vuur kwam te staan omwille van zijn falende privacybeleid. Het sociale mediaplatform krijgt al sinds de Amerikaanse presidentsverkiezingen van november 2016 kritiek op de manier waarop het advertentiemodel wordt misbruikt voor het verspreiden van foutieve en misleidende informatie. Het Cambridge Analytica-schandaal vormt de kers op de taart. Gelukkig treedt de GDPR-wetgeving volgende maand in werking: vanaf dan worden bedrijven verplicht om zich aan striktere privacyregels te houden.