Adidas stopt met fitness trackers
Adidas doekt zijn digitale sport-afdeling op. Het merk zegt dat het zijn focus wil verleggen van hardware naar software. Dat de wearable-markt hard is, was de afgelopen jaren al duidelijk geworden. Populaire start-ups zoals Pebble en Jawbone moesten ofwel de boeken toedoen, ofwel door financiële noodzaak hun bedrijf verkopen. Adidas laat zien dat ook grote bedrijven hun vingers kunnen verbranden aan de markt.
De laatste nieuwe fitness tracker van Adidas dateerde al van enkele jaren geleden toen de markt nog in volle expansie was en merken als Fitbit en Jawbone konden profiteren van een grote vraag naar het hippe product. Adidas hoopte een graantje mee te pikken met het lanceren van producten als de Adidas miCoach Smart Run en de miCoach Fit Smart tracker. Veel sport- en techbedrijven hadden echter dat idee, waardoor de concurrentie in het segment erg hoog ligt.
Adidas gooit nu de handdoek in de ring, al komt dat niet echt als een verrassing. Vorig jaar liet Adidas vice-president van wearables Stacey Burr al verstaan dat consumenten niet snel een nieuwe Adidas-tracker moesten verwachten. Het bedrijf zal zich concentreren op zijn apps, waaronder de software van Runtastic, de start-up die het in 2015 overnam.
Adidas doekt zijn digitale sport-afdeling op. Het merk zegt dat het zijn focus wil verleggen van hardware naar software. Dat de wearable-markt hard is, was de afgelopen jaren al duidelijk geworden. Populaire start-ups zoals Pebble en Jawbone moesten ofwel de boeken toedoen, ofwel door financiële noodzaak hun bedrijf verkopen. Adidas laat zien dat ook grote bedrijven hun vingers kunnen verbranden aan de markt.
De laatste nieuwe fitness tracker van Adidas dateerde al van enkele jaren geleden toen de markt nog in volle expansie was en merken als Fitbit en Jawbone konden profiteren van een grote vraag naar het hippe product. Adidas hoopte een graantje mee te pikken met het lanceren van producten als de Adidas miCoach Smart Run en de miCoach Fit Smart tracker. Veel sport- en techbedrijven hadden echter dat idee, waardoor de concurrentie in het segment erg hoog ligt.
Adidas gooit nu de handdoek in de ring, al komt dat niet echt als een verrassing. Vorig jaar liet Adidas vice-president van wearables Stacey Burr al verstaan dat consumenten niet snel een nieuwe Adidas-tracker moesten verwachten. Het bedrijf zal zich concentreren op zijn apps, waaronder de software van Runtastic, de start-up die het in 2015 overnam.