YouTube lanceert Spotify-concurrent
YouTube wil vanaf maart een betalende muziekdienst aanbieden. Het platform wordt intern Remix genoemd en bevat net als Spotify on-demand streaming van muziek. Google voegt hier elementen van YouTube aan toe, zoals videoclips, om de dienst compleet te maken. Het bedrijf is al in gesprekken met platenmaatschappijen voor de lancering van Remix.
Meerdere pogingen
Dit is niet de eerste keer dat Google een aparte dienst voor muziek wil aanbieden. Zo lanceerde het bedrijf in 2011 Google Play Music. Via deze dienst kan je on-demand muziek streamen. Verder rolde het bedrijf in 2014 YouTube Music Key uit, dat abonnees toegang verschaft tot muziekvideo’s zonder reclame. Deze laatste dienst transformeerde in 2016 tot YouTube Red, waarbij je alle video’s zonder reclame kan bekijken. Alhoewel YouTube Red voor alle filmpjes bedoeld is, focust Google zich voornamelijk op eigengemaakte videocontent, zoals de science-fictionkomedie “Lazer Team”.
Remix zou zich volledig op muziek focussen, al krijg je eveneens videoclips te zien. Warner Music Group, één van de grootste platenmaatschappijen ter wereld, heeft zich al ingeschreven voor de dienst, terwijl Google in gesprek is met Sony Music Entertainment en Universal Music Group over het platform.
Muziekindustrie
Voor platenmaatschappijen en artiesten betekent de komst van Remix goed nieuws. Dankzij streamingdiensten als Spotify leeft de muziekindustrie immers op. Veel artiesten klagen echter dat YouTube roet in het gooit. Erg veel mensen luisteren via de website naar muziek. Met behulp van advertenties betaalt Google artiesten, maar volgens hen is dit te weinig. Een betalende muziekdienst van de hand van Google kan daar een einde aan maken.
YouTube wil vanaf maart een betalende muziekdienst aanbieden. Het platform wordt intern Remix genoemd en bevat net als Spotify on-demand streaming van muziek. Google voegt hier elementen van YouTube aan toe, zoals videoclips, om de dienst compleet te maken. Het bedrijf is al in gesprekken met platenmaatschappijen voor de lancering van Remix.
Meerdere pogingen
Dit is niet de eerste keer dat Google een aparte dienst voor muziek wil aanbieden. Zo lanceerde het bedrijf in 2011 Google Play Music. Via deze dienst kan je on-demand muziek streamen. Verder rolde het bedrijf in 2014 YouTube Music Key uit, dat abonnees toegang verschaft tot muziekvideo’s zonder reclame. Deze laatste dienst transformeerde in 2016 tot YouTube Red, waarbij je alle video’s zonder reclame kan bekijken. Alhoewel YouTube Red voor alle filmpjes bedoeld is, focust Google zich voornamelijk op eigengemaakte videocontent, zoals de science-fictionkomedie “Lazer Team”.
Remix zou zich volledig op muziek focussen, al krijg je eveneens videoclips te zien. Warner Music Group, één van de grootste platenmaatschappijen ter wereld, heeft zich al ingeschreven voor de dienst, terwijl Google in gesprek is met Sony Music Entertainment en Universal Music Group over het platform.
Muziekindustrie
Voor platenmaatschappijen en artiesten betekent de komst van Remix goed nieuws. Dankzij streamingdiensten als Spotify leeft de muziekindustrie immers op. Veel artiesten klagen echter dat YouTube roet in het gooit. Erg veel mensen luisteren via de website naar muziek. Met behulp van advertenties betaalt Google artiesten, maar volgens hen is dit te weinig. Een betalende muziekdienst van de hand van Google kan daar een einde aan maken.