Benelux wil eengemaakt oplaadnetwerk voor elektrische wagens
Ministers van de Nederlandse, Luxemburgse en Belgische regering hebben hun handtekening onder een verdrag gezet om samen te werken rond elektrisch rijden. Ze kwamen gisteren bij elkaar in Den Haag tijdens een grote conferentie die in het teken stond van duurzaamheid. De grote ambitie van de drie landen is om de Benelux om te vormen tot een ‘zero-emissie’-regio.
Stimuleren
Zero emissie of nul uitstoot betekent dat diesel- en benzinewagens uiteindelijk de baan zullen moeten ruimen. Er wordt dus ingezet op elektrische wagens, en meerbepaald op de uitbouw van een eengemaakte infrastructuur. Een grotere uniformiteit in laadpunten moet de reikwijdte van elektrisch rijden vergroten. De regering wil vooral het feit aanpakken dat informatie over beschikbare laadpunten soms moeilijk te vinden is voor wie de grens oversteekt. Daarnaast zou er ook een eengemaakte betalingsmethode moeten komen. Bij veel laadpunten betaalt men met een laadpas of een speciale app; er is echter geen universele betalingsmethode. Ook daar moet verandering in komen.
De drie landen willen de bedrijven die momenteel actief zijn in de sector stimuleren om meer samen te werken en hun diensten toegankelijk te maken voor iedereen. De sector reageerde alvast positief op het voornemen van de Benelux-landen. De belangenverenigingen van aanbieders van laadpunten voor de drie landen, Open Chargepoint Belgium, eViolin (NL) en Chargy (LU), ondertekenden een intentieverklaring om hun schouders onder het eenmakingsproject te zetten.
“Met deze overeenkomst willen wij binnen de Benelux één laadnetwerk creëren dat voor iedereen overal toegankelijk is. Net zoals dat vandaag het geval is voor benzine- of dieselwagens”, zegt Vlaams minister van Energie Bart Tommelein. “Samen willen we ervoor zorgen dat elektrisch rijden niet stopt aan de grenzen.”
Ministers van de Nederlandse, Luxemburgse en Belgische regering hebben hun handtekening onder een verdrag gezet om samen te werken rond elektrisch rijden. Ze kwamen gisteren bij elkaar in Den Haag tijdens een grote conferentie die in het teken stond van duurzaamheid. De grote ambitie van de drie landen is om de Benelux om te vormen tot een ‘zero-emissie’-regio.
Stimuleren
Zero emissie of nul uitstoot betekent dat diesel- en benzinewagens uiteindelijk de baan zullen moeten ruimen. Er wordt dus ingezet op elektrische wagens, en meerbepaald op de uitbouw van een eengemaakte infrastructuur. Een grotere uniformiteit in laadpunten moet de reikwijdte van elektrisch rijden vergroten. De regering wil vooral het feit aanpakken dat informatie over beschikbare laadpunten soms moeilijk te vinden is voor wie de grens oversteekt. Daarnaast zou er ook een eengemaakte betalingsmethode moeten komen. Bij veel laadpunten betaalt men met een laadpas of een speciale app; er is echter geen universele betalingsmethode. Ook daar moet verandering in komen.
De drie landen willen de bedrijven die momenteel actief zijn in de sector stimuleren om meer samen te werken en hun diensten toegankelijk te maken voor iedereen. De sector reageerde alvast positief op het voornemen van de Benelux-landen. De belangenverenigingen van aanbieders van laadpunten voor de drie landen, Open Chargepoint Belgium, eViolin (NL) en Chargy (LU), ondertekenden een intentieverklaring om hun schouders onder het eenmakingsproject te zetten.
“Met deze overeenkomst willen wij binnen de Benelux één laadnetwerk creëren dat voor iedereen overal toegankelijk is. Net zoals dat vandaag het geval is voor benzine- of dieselwagens”, zegt Vlaams minister van Energie Bart Tommelein. “Samen willen we ervoor zorgen dat elektrisch rijden niet stopt aan de grenzen.”