Test

Dit is een popup

Nieuw keurlabel belangrijk voor geloofwaardigheid elektrische wagens

Het echte rijbereik van elektrische wagens ligt soms tot 60 procent lager dan wat fabrikanten afficheren. Een nieuw keurlabel moet beterschap brengen.

In reclames pronken autofabrikanten graag met het rijbereik van hun wagens. De angst om stil te vallen met een lege batterij, is immers een van de grootste drempels om een elektrische wagen aan te schaffen. In de praktijk blijkt dat hun bereik een stuk lager ligt dan beloofd. Bij een onderzoek van Test Aankoop blijkt dat drie populaire elektrische wagens veertig procent minder rijbereik hebben dan in de catalogus vermeld. Volgens de consumentenbond zouden elektrische auto’s gemiddeld 60 procent minder ver raken dan beloofd.

De Nissan Leaf rijdt in de praktijk 144 kilometer in plaats van 250 kilometer. De Ampera-e van Opel houdt het zo’n 304 kilometer vol in plaats van 520 kilometer en de Renault Zoë staat stil na 232 kilometer in plaats van de beloofde 400 kilometer. Ook in onze eigen tests bleek al dat het beloofde rijbereik soms heel ver van de werkelijkheid ligt.

[related_article id=”218240″]

Hoe komt dat dan? De reden voor de grote verschillen is de testprocedure. Het officiële rijbereik wordt berekend op basis van een Europese testcyclus (NEDC) die het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot meet. Deze test dateert echter van de jaren zeventig en zou niet meer representatief zijn. Testritten volgens NEDC worden te eenvoudig gemaakt: zonder passagiers, bagage, verwarming, airco of multimedia;

Nieuwe norm

Volgens de consumentenorganisatie zijn de autofabrikanten zich bewust van de surrealistische cijfers. Ze zouden consumenten misleiden en in kleine letters melden dat het werkelijke rijbereik lager zal zijn. Test Aankoop wil dat voortaan duidelijkere informatie wordt gegeven. De consumentenbond vraagt vooral realistischere tests en meer openheid van de fabrikanten over het reële rijbereik. De fabrikanten stellen niet anders te kunnen vanwege de Europese wetgeving.

Sinds 1 september is er overigens een nieuwe richtlijn actief, de Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP), die een veel realistischer beeld moet geven. Alle nieuwe automodellen op de Europese markt moeten hieraan voldoen. In 2018 moeten alle auto’s onder deze norm getest zijn. Zo laat Opel weten dat hun Ampera-e onder de WLTP-norm een actieradius van 380 kilometer haalt in plaats van de 520 kilometer onder de NEDC-norm. Toch afficheert ze nog de 520 kilometer omdat andere fabrikanten nog de NEDC-norm hanteren en anders ‘wordt het verwarrend voor consumenten’.

In reclames pronken autofabrikanten graag met het rijbereik van hun wagens. De angst om stil te vallen met een lege batterij, is immers een van de grootste drempels om een elektrische wagen aan te schaffen. In de praktijk blijkt dat hun bereik een stuk lager ligt dan beloofd. Bij een onderzoek van Test Aankoop blijkt dat drie populaire elektrische wagens veertig procent minder rijbereik hebben dan in de catalogus vermeld. Volgens de consumentenbond zouden elektrische auto’s gemiddeld 60 procent minder ver raken dan beloofd.

De Nissan Leaf rijdt in de praktijk 144 kilometer in plaats van 250 kilometer. De Ampera-e van Opel houdt het zo’n 304 kilometer vol in plaats van 520 kilometer en de Renault Zoë staat stil na 232 kilometer in plaats van de beloofde 400 kilometer. Ook in onze eigen tests bleek al dat het beloofde rijbereik soms heel ver van de werkelijkheid ligt.

[related_article id=”218240″]

Hoe komt dat dan? De reden voor de grote verschillen is de testprocedure. Het officiële rijbereik wordt berekend op basis van een Europese testcyclus (NEDC) die het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot meet. Deze test dateert echter van de jaren zeventig en zou niet meer representatief zijn. Testritten volgens NEDC worden te eenvoudig gemaakt: zonder passagiers, bagage, verwarming, airco of multimedia;

Nieuwe norm

Volgens de consumentenorganisatie zijn de autofabrikanten zich bewust van de surrealistische cijfers. Ze zouden consumenten misleiden en in kleine letters melden dat het werkelijke rijbereik lager zal zijn. Test Aankoop wil dat voortaan duidelijkere informatie wordt gegeven. De consumentenbond vraagt vooral realistischere tests en meer openheid van de fabrikanten over het reële rijbereik. De fabrikanten stellen niet anders te kunnen vanwege de Europese wetgeving.

Sinds 1 september is er overigens een nieuwe richtlijn actief, de Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP), die een veel realistischer beeld moet geven. Alle nieuwe automodellen op de Europese markt moeten hieraan voldoen. In 2018 moeten alle auto’s onder deze norm getest zijn. Zo laat Opel weten dat hun Ampera-e onder de WLTP-norm een actieradius van 380 kilometer haalt in plaats van de 520 kilometer onder de NEDC-norm. Toch afficheert ze nog de 520 kilometer omdat andere fabrikanten nog de NEDC-norm hanteren en anders ‘wordt het verwarrend voor consumenten’.

Connected Cartest aankoop

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!