iPhone 7 verkoopt beter dan iPhone 8
De verkoop van de iPhone 8 verloopt niet zoals voorgaande modellen. Volgens onderzoek van investeringsgroep KeyBanc verkiezen consumenten de iPhone 7 boven zijn opvolger. Daarnaast liet de Amerikaanse telecomoperater AT&T optekenen dat het in vergelijking met vorig jaar 900.000 minder mensen kon overtuigen om in een voordelig upgradeplan te stappen.
Geen verbeteringen
[related_article id=”218521″]Het is een ongewone gang van zaken. Meestal schiet de verkoop van Apples nieuwste smartphone meteen uit de blokken nadat het bedrijf het toestel heeft voorgesteld. Het was vanaf de lancering van de iPhone 8 al duidelijk dat er merkelijk minder animo rond de smartphone was: het aantal pre-orders lag lager dan bij voorgangers, de traditionele aanschuifrijen voor winkels waren minder lang.
KeyBanc interviewde smartphoneverkopers om een zicht te krijgen op de staat van zaken. “Vele ondervraagden gaven aan dat een belangrijk deel van hun klanten de iPhone 7 kopen in plaats van de iPhone 8 door het gebrek aan significante verbeteringen van de nieuwe smartphone,” zegt analist John Vinh van KeyBanc. Dat de iPhone 8 als twee druppels water lijkt op de iPhone 7 is moeilijk te ontkennen. Afgezien van een betere chip zijn er weinig echte verkoopsargumenten aan te halen voor de smartphone.
De schaduw van de iPhone X
Er is een tweede reden waarom de iPhone 8 slabakt, en dat is de nakende komst van de iPhone X. Deze smartphone bevat de spannende vernieuwingen die missen bij de iPhone 8. Apple plakte een torenhoog prijskaartje op het toestel, maar dat lijkt velen niet af te schrikken. Volgens KeyBanc wacht een deel van de kopers ook af tot Apples jubileummodel zijn entree maakt op 3 november vooraleer ze beslissen welke telefoon ze willen kopen. De lancering van de smartphone op 3 november wordt alleszins met haviksogen in de gaten gehouden. Er zijn verschillende tekenen die erop wijzen dat Apple een flinke kater te wachten staat.
[related_article id=”218962″]Verder wijst de investeringsgroep ook naar de marketing als een verklaring voor de tegenvallende verkoop. “Telecomoperatoren blijven wel promoties aanbieden voor de nieuwe iPhone 8, maar die zijn duidelijk veel bescheidener in vergelijking met deze bij de lancering van de iPhone 7 vorig jaar.”
De verkoop van de iPhone 8 verloopt niet zoals voorgaande modellen. Volgens onderzoek van investeringsgroep KeyBanc verkiezen consumenten de iPhone 7 boven zijn opvolger. Daarnaast liet de Amerikaanse telecomoperater AT&T optekenen dat het in vergelijking met vorig jaar 900.000 minder mensen kon overtuigen om in een voordelig upgradeplan te stappen.
Geen verbeteringen
[related_article id=”218521″]Het is een ongewone gang van zaken. Meestal schiet de verkoop van Apples nieuwste smartphone meteen uit de blokken nadat het bedrijf het toestel heeft voorgesteld. Het was vanaf de lancering van de iPhone 8 al duidelijk dat er merkelijk minder animo rond de smartphone was: het aantal pre-orders lag lager dan bij voorgangers, de traditionele aanschuifrijen voor winkels waren minder lang.
KeyBanc interviewde smartphoneverkopers om een zicht te krijgen op de staat van zaken. “Vele ondervraagden gaven aan dat een belangrijk deel van hun klanten de iPhone 7 kopen in plaats van de iPhone 8 door het gebrek aan significante verbeteringen van de nieuwe smartphone,” zegt analist John Vinh van KeyBanc. Dat de iPhone 8 als twee druppels water lijkt op de iPhone 7 is moeilijk te ontkennen. Afgezien van een betere chip zijn er weinig echte verkoopsargumenten aan te halen voor de smartphone.
De schaduw van de iPhone X
Er is een tweede reden waarom de iPhone 8 slabakt, en dat is de nakende komst van de iPhone X. Deze smartphone bevat de spannende vernieuwingen die missen bij de iPhone 8. Apple plakte een torenhoog prijskaartje op het toestel, maar dat lijkt velen niet af te schrikken. Volgens KeyBanc wacht een deel van de kopers ook af tot Apples jubileummodel zijn entree maakt op 3 november vooraleer ze beslissen welke telefoon ze willen kopen. De lancering van de smartphone op 3 november wordt alleszins met haviksogen in de gaten gehouden. Er zijn verschillende tekenen die erop wijzen dat Apple een flinke kater te wachten staat.
[related_article id=”218962″]Verder wijst de investeringsgroep ook naar de marketing als een verklaring voor de tegenvallende verkoop. “Telecomoperatoren blijven wel promoties aanbieden voor de nieuwe iPhone 8, maar die zijn duidelijk veel bescheidener in vergelijking met deze bij de lancering van de iPhone 7 vorig jaar.”