Test

Dit is een popup

Doofpotoperatie rond Europese studie: piraterij hindert verkoop niet

De studie heeft 360.000 euro gekost, maar werd onder tafel geveegd in 2013. Vandaag zijn de resultaten eindelijk bekend, met frappante cijfers.

In 2013 heeft de Europese Commissie een uitgebreide studie (360.000 euro) besteld om de effecten van piraterij te evalueren bij boeken, muziek, films en spellen binnen de Europese Unie. Het resultaat daarvan hebben we echter nooit mogen bewonderen, want ondanks dat het rapport klaar was is het nooit gepubliceerd. Nadat EU-parlementslid Julia Reda naar de status van dit rapport informeerde vorige week, moest de Europese Commissie wel antwoord geven. Het volledige rapport kan je nu nalezen op haar blog. Vanaf pagina 72 vind je de belangrijkste grafieken met cijfers.

Mooie resultaten

Op vlak van muziek zien we een lichte stijging van de verkoop doorheen de jaren, met vooral in Zweden en Frankrijk sterke groei tot 2013. We rapporteerden eerder al dat streamingmuziek flink wat geld in het laatje brengt nadat de Belgian Entertainment Association (BEA) de halfjaarcijfers deelde met ons. Het enige wat wel daalt, is de fysieke verkoop van muziek.

De boekenverkoop heeft tot 2013 ook geen last van piraterij. Algemeen blijft de verkoop status quo in de meeste landen, met enkel in Engeland een daling van bijna 10 procent in 2013 ondanks een flinke boost van e-books, die goed waren voor 600 miljoen euro (30% van de totale omzet).

In Engeland zijn e-books goed voor 600 miljoen euro, zowat 30% van de totale omzet van de nationale boekenverkoop.

Games scoren over de hele lijn positief met hogere verkoopcijfers, met als enige uitzondering Spanje dat tussen 2009 en 2013 een daling liet noteren van meer dan 20 procent. De fysieke verkoop van spellen daalt overal flink, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd met digitale verkopen en online abonnementen.

‘Toevallige’ publicatie

Het enige dat wel bekend werd gemaakt uit het rapport van 2013, is dat de filmindustrie mogelijk wel last heeft van piraterij. Het rapport toont aan dat daar een daling van 4,4 procent is. Rond het enige slechte nieuws uit het rapport hebben twee EU-commissieleden in 2016 een academische paper geschreven waarin ze claimen dat piraterij een impact heeft op de ticketverkoop in bioscopen. Alle andere resultaten uit de studie werden tot nu nooit gepubliceerd.

De EU wilde met de studie aantonen dat piraterij een zware impact heeft, om zo de internetproviders te verplichten filters te installeren op alle content die wordt geüpload door de gebruikers. Dat is nu mislukt.

Toeval of niet, maar kort na de vraag van Reda om de resultaten in te zien, heeft de EU toch maar de studie gepubliceerd. De EU wil namelijk dat internetproviders filters installeren op alle content die wordt geüpload door de gebruikers. De studie had ervoor moeten zorgen dat deze harde aanpak nodig was, maar helaas was het resultaat niet naar wens.

Blockbuster films

[related_article id=”218581″]

Het is echter niet verrassend dat piraterij een minder grote impact heeft op de verkoop vergeleken met vroeger. Er zijn steeds meer betalende streamingoplossingen (Netflix, Spotify, Apple Music, …) die alles kant-en-klaar voor jou presenteren zonder dat je enige moeite moet doen. De enige partij die wel last blijkt te hebben van piraterij, zijn grote blockbusterfilms. Digitale rechtengroep EDRi zoekt daar een verklaring in de hogere prijs van bioscoopfilms die piraterij in de hand werkt.

In 2013 heeft de Europese Commissie een uitgebreide studie (360.000 euro) besteld om de effecten van piraterij te evalueren bij boeken, muziek, films en spellen binnen de Europese Unie. Het resultaat daarvan hebben we echter nooit mogen bewonderen, want ondanks dat het rapport klaar was is het nooit gepubliceerd. Nadat EU-parlementslid Julia Reda naar de status van dit rapport informeerde vorige week, moest de Europese Commissie wel antwoord geven. Het volledige rapport kan je nu nalezen op haar blog. Vanaf pagina 72 vind je de belangrijkste grafieken met cijfers.

Mooie resultaten

Op vlak van muziek zien we een lichte stijging van de verkoop doorheen de jaren, met vooral in Zweden en Frankrijk sterke groei tot 2013. We rapporteerden eerder al dat streamingmuziek flink wat geld in het laatje brengt nadat de Belgian Entertainment Association (BEA) de halfjaarcijfers deelde met ons. Het enige wat wel daalt, is de fysieke verkoop van muziek.

De boekenverkoop heeft tot 2013 ook geen last van piraterij. Algemeen blijft de verkoop status quo in de meeste landen, met enkel in Engeland een daling van bijna 10 procent in 2013 ondanks een flinke boost van e-books, die goed waren voor 600 miljoen euro (30% van de totale omzet).

In Engeland zijn e-books goed voor 600 miljoen euro, zowat 30% van de totale omzet van de nationale boekenverkoop.

Games scoren over de hele lijn positief met hogere verkoopcijfers, met als enige uitzondering Spanje dat tussen 2009 en 2013 een daling liet noteren van meer dan 20 procent. De fysieke verkoop van spellen daalt overal flink, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd met digitale verkopen en online abonnementen.

‘Toevallige’ publicatie

Het enige dat wel bekend werd gemaakt uit het rapport van 2013, is dat de filmindustrie mogelijk wel last heeft van piraterij. Het rapport toont aan dat daar een daling van 4,4 procent is. Rond het enige slechte nieuws uit het rapport hebben twee EU-commissieleden in 2016 een academische paper geschreven waarin ze claimen dat piraterij een impact heeft op de ticketverkoop in bioscopen. Alle andere resultaten uit de studie werden tot nu nooit gepubliceerd.

De EU wilde met de studie aantonen dat piraterij een zware impact heeft, om zo de internetproviders te verplichten filters te installeren op alle content die wordt geüpload door de gebruikers. Dat is nu mislukt.

Toeval of niet, maar kort na de vraag van Reda om de resultaten in te zien, heeft de EU toch maar de studie gepubliceerd. De EU wil namelijk dat internetproviders filters installeren op alle content die wordt geüpload door de gebruikers. De studie had ervoor moeten zorgen dat deze harde aanpak nodig was, maar helaas was het resultaat niet naar wens.

Blockbuster films

[related_article id=”218581″]

Het is echter niet verrassend dat piraterij een minder grote impact heeft op de verkoop vergeleken met vroeger. Er zijn steeds meer betalende streamingoplossingen (Netflix, Spotify, Apple Music, …) die alles kant-en-klaar voor jou presenteren zonder dat je enige moeite moet doen. De enige partij die wel last blijkt te hebben van piraterij, zijn grote blockbusterfilms. Digitale rechtengroep EDRi zoekt daar een verklaring in de hogere prijs van bioscoopfilms die piraterij in de hand werkt.

europese commissieontspanningpirate baypiraterij

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!