Zelfrijdende wagen neemt controle over wanneer je een sms stuurt
Haast iedereen beseft wel dat een smartphone en een auto niet samen gaan, maar toch laat menig chauffeur zich verleiden om hun mobieltje op de rijbaan op te pakken. Daarom heeft een Canadees team van onderzoekers aan de universiteit van Waterloo een systeem van camera’s en kunstmatige intelligentie ontwikkeld dat opmerkt wanneer een bestuurder is afgeleid door zijn telefoon.
De Canadese ingenieurs baseerden hun software en hardware op de meest recente innovaties in de wondere wereld van deep learning en computer vision. “Drie op vier crashes wereldwijd worden veroorzaakt door even verstrooid te zijn”, vertelt professor Fakhri Karray aan Digital Trends. “Daarom ontwikkelden we een constructie die detecteert wanneer de chauffeur is afgeleid, zoals bij het sturen van een sms’je, het bedienen van de radio of het drinken van een blikje cola.”
Een intelligente camera houdt je handbewegingen in zijn vizier. Wanneer die verschillen met het normale gedrag van een chauffeur, worden die gesignaleerd en ingedeeld naar mate hoe gevaarlijk de situatie is. Daarbij houdt de AI rekening met hoe lang de afleiding duurt en kijkt ze of er auto’s nabij zijn. Het sturen van een sms’je op een drukke snelweg krijgt bijvoorbeeld een hoger risicocijfer toegekend dan het veranderen van radiozender in een lege straat. Vanaf een bepaald niveau wordt de chauffeur via een geluidstoon gewaarschuwd, en als de actie écht gevaarlijk is, kan een zelfrijdende auto de controle van het stuur overnemen.
Niet enkel een sms’je sturen of bellen met de smartphone in de hand is trouwens verboden, maar elke handeling met een telefoon aan het stuur. Het maakt dus niet uit of je de smartphone in je hand bedient of in een houder op je dashboard; enkel handsfree bellen wordt door de vingers gezien.
Haast iedereen beseft wel dat een smartphone en een auto niet samen gaan, maar toch laat menig chauffeur zich verleiden om hun mobieltje op de rijbaan op te pakken. Daarom heeft een Canadees team van onderzoekers aan de universiteit van Waterloo een systeem van camera’s en kunstmatige intelligentie ontwikkeld dat opmerkt wanneer een bestuurder is afgeleid door zijn telefoon.
De Canadese ingenieurs baseerden hun software en hardware op de meest recente innovaties in de wondere wereld van deep learning en computer vision. “Drie op vier crashes wereldwijd worden veroorzaakt door even verstrooid te zijn”, vertelt professor Fakhri Karray aan Digital Trends. “Daarom ontwikkelden we een constructie die detecteert wanneer de chauffeur is afgeleid, zoals bij het sturen van een sms’je, het bedienen van de radio of het drinken van een blikje cola.”
Een intelligente camera houdt je handbewegingen in zijn vizier. Wanneer die verschillen met het normale gedrag van een chauffeur, worden die gesignaleerd en ingedeeld naar mate hoe gevaarlijk de situatie is. Daarbij houdt de AI rekening met hoe lang de afleiding duurt en kijkt ze of er auto’s nabij zijn. Het sturen van een sms’je op een drukke snelweg krijgt bijvoorbeeld een hoger risicocijfer toegekend dan het veranderen van radiozender in een lege straat. Vanaf een bepaald niveau wordt de chauffeur via een geluidstoon gewaarschuwd, en als de actie écht gevaarlijk is, kan een zelfrijdende auto de controle van het stuur overnemen.
Niet enkel een sms’je sturen of bellen met de smartphone in de hand is trouwens verboden, maar elke handeling met een telefoon aan het stuur. Het maakt dus niet uit of je de smartphone in je hand bedient of in een houder op je dashboard; enkel handsfree bellen wordt door de vingers gezien.